وزرای اقتصاد و نیرو به هیچ عنوان در اندازه‌های یک وزیر نیستند؛

حمله تند عضو هیأت امنای صندوق ذخیره ارزی دولت اصلاحات به تیم اقتصادی روحانی

کدخبر: 2073565

بهمن آرمان گفت: متاسفانه افرادی در مرکز تصمیم‌گیری هستند که دغدغه مردم را ندارند. مقاله می‌نویسند و سخنرانی می‌کنند یا ادعا می‌کنند بیماری هلندی داریم. حال کسی نیست بپرسد که کشورهای نفت‌خیز با تورم پایین دچار این بیماری نمی‌شوند؟

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- اصولا دولت‌ها ساده‌ترین راه‌ها را برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود انتخاب می‌کنند و از قدیم هم این مساله وجود داشته که قوه مجریه از حد و حدود خود خارج می‌شود. به‌طور مثال از سال ١٣٧٩ که حساب ذخیره ارزی به وجود آمد، طبق آن چیزی که در قانون آمده بود دولت این حق را داشت که اگر درآمدهای نفتی به اندازه پیش‌بینی شده در بودجه عمومی نرسد، می‌تواند تا سقف ٥٠درصد از منابع حساب ذخیره ارزی را برای مصارف خود مورد استفاده قرار دهد.

در نهایت دیدیم که براساس مطالعات مرکز پژوهش‌ها، از منابع حساب ذخیره ارزی سهم دولت به جای آنکه ٥٠درصد باشد، آن هم در شرایطی که درآمدهای پیش‌بینی شده محقق نشود، این رقم به ٨٢درصد رسید. بنابراین، این مساله‌ای رایج در کشور ما است و متاسفانه از این ابزار هم، چه دولت فعلی و چه دولت‌های پیشین، استفاده کردند. افزایش پایه پولی در کشور و همچنین رکورد زنی حجم نقدینگی از مشکلات اساسی ایران است که باعث تعجب است چرا از گذشته درس گرفته‌ نمی‌شود. همان‌طور که دولت‌های نهم و دهم سرزمینی سوخته تحویل دولت یازدهم دادند اکنون مسیر به سمتی است که کسری بودجه از حد متعارف بیشتر شود و افزایش لجام‌گسیخته نقدینگی خطری است که آینده اقتصادی را تهدید می‌کند. متاسفانه در بدنه تیم اقتصادی ضعف‌ها به اندازه‌ای است که آینده هم چندان امیدوارکننده نباشد. به‌طور مشخص وزرای اقتصاد و نیرو به هیچ عنوان در اندازه‌های یک وزیر نیستند و تصمیماتی که وزیر نفت در رابطه با ترویج خام فروشی نفت می‌گیرد در آینده کشور را با مشکلات گوناگون مواجه می‌سازد. ایران هر سال طبق قانون برنامه، باید ٤٠٠٠ مگاوات نیروگاه جدید بسازد ولی در نمایشگاه مطبوعات و در روز سخنرانی سخنگوی دولت بنرهایی بود که خبر می‌داد در طول سه سال و نیم اخیر تنها به اندازه یک سال نیروگاه جدید ساخته شده است.

از ابتدا هم مشخص بود که از کوزه همان برون تراود که در اوست. از آقای طیب‌نیا نمی‌توان توقع چندانی داشت. بنابراین اتفاقاتی که روی می‌دهند باعث نگرانی است ؛ متاسفانه افرادی در مرکز تصمیم‌گیری هستند که دغدغه مردم را ندارند. مقاله می‌نویسند و سخنرانی می‌کنند یا ادعا می‌کنند بیماری هلندی داریم. حال کسی نیست بپرسد که کشورهای نفت‌خیز با تورم پایین دچار این بیماری نمی‌شوند؟

بهمن آرمان، عضو سابق هیأت امنای صندوق ذخیره ارزی

ارسال نظر: