رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران مطرح کرد:

پیش‌بینی فوت ۳۶ هزار نفر در دقایق اولیه زلزله تهران/ گسل‌ها در تهران تا زیر ۸ ریشتر، قوت فعال شدن دارند

کدخبر: 2073667

رئیس مدیریت بحران شهر تهران گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها در دهه ۸۰ حدود ۷۰۰ هزار نفر با زلزله ۶.۴ ریشتری در دقایق اولیه در تهران کشته می‌شدند که اکنون به ۳۶ هزار نفر کاهش یافته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: احمد صادقی در حاشیه نشست مدیران کل مدیریت بحران کشور، گفت: طبق آماری که مرکز مطالعات مسکن وزارت مسکن اعلام کرده 30 درصد ساخت‌وسازها در تهران فرسوده است و اصول ساخت‌وساز بر اساس آیین‌نامه 2800 رعایت نشده و باید نظارت بر آن بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بحران مسئولیتی بر دوش ندارد و در بازنگری آیین‌نامه ساخت‌وساز و نظارت بر آن مسئولیتی ندارد،‌ گفت: بحث فرونشست زمین در تهران از دغدغه‌های ما است البته در این شهر فروریزش داریم و علت آن چالش‌هایی است که در زیر سطح وجود دارد یا شکستگی بر اثر آب و لوله‌های مختلف یا عملیات عمرانی ایجاد می‌شود.

صادقی گفت: پس از حادثه شهران، کارگروهی تشکیل شده و طرحی برای دولت ‌آماده شده که در دست بررسی است و اگر تصویب شود برای مقابله و آمادگی نیازمند قطع‌کن‌های خودکار گاز، آب و مقاوم‌سازی شبکه فرسوده توزیع آب هستیم همچنین تونل مشترک، اگر اعتباراتش مصوب شود در این مواقع کمک‌کننده خواهد بود.

رئیس مدیریت بحران شهر تهران در مورد آب‌گرفتگی سطح معابر شهر نیز، گفت: پیش از اینکه بگوییم کم‌کاری مدیریت شهری بوده بحث فرهنگی است چرا که اگر مردم در این زمینه کمک کنند ترافیک آب‌گرفتگی کمتر خواهیم داشت البته طرح جامع سیلاب شهر تهران در 10 سال گذشته موفق بوده است.

وی در رابطه با وجود گسل در شهر تهران، گفت: همه گسل‌ها مخرب بودند، وجود گسل و فعال بودن آن مشکل نیست بلکه رفتار غیرمتعارف انسان‌ها باعث مخرب شدن آن می‌شود. کشور ما از گسل مصون نیست و از سال 84 شناسایی گسل‌ها را در دست اقدام قرار داده‌ایم.

صادقی ادامه داد: تا به امروز این گسل‌ها به تأیید سازمان زمین‌شناسی رسیده و 2 ماه پیش در شورای عالی شهرسازی مصوب و در طرح جامع شهرسازی آمده است که امیدواریم هر چه سریعتر ابلاغ شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: گسل‌ها در تهران تا زیر 8 ریشتر، قوت فعال شدن دارند اما اگر فعال شد و ما خوب ساخت‌وساز کرده بودیم و آمادگی هم داشته باشیم دیگر مهم نیست که روی گسل بنایی ساخته شده باشد. مهم این است که با گسل هم‌زیست شده‌ایم یا خیر.

وی از وجود سامانه خسارت خبر داد و گفت: با توجه به بافت فرسوده دهه 80 پیش‌بینی شد که در دقایق اولیه وقوع زلزله با 6.4 ریشتر باعث کشته شدن 600 تا 700 هزار نفر می‌شود اما اکنون با تغییر فضا و نوسازی بناها به 36 هزار نفر کاهش یافته است.

صادقی گفت: مشکل دقایق اولیه نیست بلکه ترکیدگی لوله‌های گاز و سوخت پس از وقوع زلزله وجود دارد که باید آن را مدیریت کرد.

ارسال نظر: