مشاور ترامپ:

ترامپ توافق هسته‌ای را به شکل کنونی نمی‌خواهد/ بسیاری از توافق‌ها بعد از امضا،‌ تغییر یافته‌اند

کدخبر: 2073700

ولید فارس درباره آینده توافق هسته‌ای غرب با ایران گفت: توافق هسته‌ای از سوی اعضای شورای امنیت امضا شده نه از سوی کنگره؛ ترامپ توافق هسته‌ای را اینگونه و به شکل کنونی نمی‌خواهد و لازم نیست که ما به صحبت‌های ایران گوش دهیم که می‌گوید این توافق امضا شده است؛‌ بسیاری از توافق‌ها هستند که امضا شده اما تغییر یافته‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ولید فارس، مشاور امور سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بعد از انتصابش در این سمت به کشورهای عربی و غربی زیادی سفر و با مسئولان برجسته در راستای توضیح اهداف دونالد ترامپ دیدار کرده است. وی نقش مهمی در جلب حمایت اعراب آمریکا برای رأی دادن به ترامپ داشته است.

ولید فارس در مصاحبه با پایگاه خبری "ایلاف" درباره دودستگی بزرگی که در آمریکا پس از انتخاب دونالد ترامپ افتاده، گفت: این مسائل در انتخابات قبلی آمریکا نیز رخ داده است. باراک اوبامایی که از قدرت خارج خواهد شد با ترامپ در کاخ سفید دیدار کرده و به هم دست می‌دهند گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. اوباما می‌گوید که از ترامپ حمایت خواهد کرد و ترامپ نیز اوباما را مردی خوب می‌داند. در نتیجه جامعه جهانی باید بداند که نهادهای آمریکایی از قوی‌ترین نهادهای جهان هستند و متحدترین خواهند بود. اقلیت آشوبگری وجود دارد که براساس دستورکارهای ویژه خود عمل می‌کنند . این یک مسئله شناخته شده است و هیچ ارتباطی با انتخابات ندارد.

وی تأکید کرد: ترامپ می‌تواند وحدت را به کشور بازگرداند. قوه مجریه‌ای وجود دارد که خواسته‌های مردم را برآورده می‌کند. کنگره‌ای وجود دارد که نماینده احزاب سیاسی است. هیچ نگرانی درباره دودستگی میان مردم آمریکا وجود ندارد. برخی گروه‌ها از نتایج انتخابات استفاده کرده و آشوب به پا می‌کنند.

ولید فارس درباره تصمیم ترامپ برای بیرون کردن مسلمانان از آمریکا گفت: این اظهارات که از سوی برخی رسانه‌ها گفته می‌شود درست نیست. هدف از این اظهارات ترساندن مسلمانان و تلاش برای سیطره بر آنان است. دولت آمریکا هیچ دلیلی برای بیرون کردن شهروندانش ندارد.

وی افزود: طرف‌هایی که چنین اکاذیبی را منتشر می‌کنند خود مردم را از حلب و موصل بیرون می‌کنند. کسی که پشت این اتهامات قرار دارد طرفی ریشه‌ای در خاورمیانه است که معتقد است ترساندن اقلیت اعراب مسلمان وی را به اهدافش می رساند. صحبت از بیرون کردن مسلمانان در فرهنگ سیاسی آمریکا وجود ندارد و از زمان به وجود آمدن آمریکا چنین اتفاقی نیفتاده است.

ولید فارس گفت: درست نیست درباره آینده اعراب آمریکایی سؤالاتی را مطرح کنیم. آمریکا کشور آن‌هاست و آن‌ها نقشی بزرگتر در این کشور خواهند داشت. به نقش سیاسی که در انتخابات کنونی داشتند نگاه کنید. آن‌ها در حزب دموکرات و حزب جمهوری نقش ایفا کردند. ما دیدیم که چگونه حامیان عرب ترامپ در میشیگان روند انتخابات را تغییر دادند و پیروزی را به ترامپ در این ایالت بخشیدند. اعراب آمریکایی در زمینه‌های اقتصاد، سیاست، فرهنگ و سینما نقش فعال دارند. آینده اعراب آمریکایی درخشان خواهد بود و در سایه ریاست‌جمهوری ترامپ بهتر خواهد شد.

وی درباره ائتلاف عربی و رابطه آمریکا با جهان عرب در سایه حکومت ترامپ گفت: ترامپ از چند ماه پیش درباره این ائتلاف صحبت کرد و به جای اینکه این سؤال از آن زمان مطرح شود درباره مسائلی مثل بیرون کردن صحبت شده است. ترامپ خواهان ائتلاف با جهان عرب است و وی در سخنرانی اوت گذشته گفت که با جهان عرب از جمله مصر، اردن، شورای همکاری خلیج فارس و دیگر کشورها ارتباط برقرار خواهد کرد تا ائتلافی شاید شبیه به ائتلاف ناتو با آن‌ها تشکیل دهد.ترامپ به اعراب می‌گوید که متحد شوید تا ما به شما کمک کنیم. فرد عاقل باید به ترامپ به عنوان "منجی جهان عرب نه فقط منجی آمریکایی‌ها" نگاه کند.

مشاور ترامپ تأکید کرد: ائتلاف عربی شامل کشورهایی خواهد بود که اصول این ائتلاف را که بر پایه محافظت از منطقه است، قبول داشته باشند. از جمله دیگر اصول مقابله با تروریسم و پایان دادن به جنگ داخلی و بازگشت آوارگان به کشور خود است.

وی درباره روابط با شورای همکاری خلیج فارس گفت: زمانی که ترامپ وظایف خود را در کاخ سفید آغاز کند روابط و ائتلاف با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را ازسر خواهد گرفت و به مرحله شراکتی که در دوره ریاست‌جمهوری بوش پدر و پسر وجود داشت، بازخواهد گشت و این روابط را تقویت خواهد کرد. ترامپ مرحله انزوایی را که در دوره اوباما وجود داشت پشت سر خواهد گذاشت و با رهبران منطقه دیدار خواهد کرد. وی شورای همکاری خلیج فارس را از "دو خطر تروریسم و مداخله ایران" محافظت خواهد کرد. روابط احتمالا قوی‌تر از دوره بوش پدر و پسر خواهد بود. ما درباره موضوع اقتصادی نیز با شورای همکاری خلیج فارس همکاری خواهیم کرد.

ولید فارس درباره سوریه و عراق گفت: باراک اوباما در سوریه و عراق مداخله نکرد و تنها دستور حملات هوایی علیه داعش و آموزش نیروها برای جنگ با این گروه را داد. برای پایان دادن به جنگ داخلی و حمام خون در سوریه وارد عمل نشد. در عراق نیز با سرعت کافی برای حمایت از اقلیت‌ها وارد مداخله نشد. ایزدی‌ها کشته شده و به کردها، شیعیان و سنی‌های میانه‌رو حمله شد. تمامی این فجایع از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

وی افزود: ترامپ حتی اگر در سال ۲۰۱۲ یا ۲۰۱۱ رئیس‌جمهور بود منطقه این وضعیت فاجعه‌بار را به ارث می‌برد. وی با پرونده‌های بزرگی مواجه خواهد شد. اینکه وی چه تصمیماتی خواهد گرفت ما نمی‌توانیم پیش‌گویی کنیم. باید منتظر تشکیل دولت وی باشیم. وی از معادله کنونی راضی نیست و مخالف حضور نیروهای ایران در منطقه است.

فارس گفت:‌مردم خاورمیانه از آمریکا رئیس‌جمهوری می‌خواهند که به برقراری امنیت و ثبات منطقه کمک کند اما گروه‌هایی مثل تندروها این مسئله را به شکست می‌کشانند چرا که آن‌ها از این حمام خون استفاده می‌کنند. برای همین چالش بزرگی پیش روی ترامپ است.

وی درباره امکان ارتباط با روسیه برای حل بحران‌های منطقه گفت:‌ ترامپ بی‌تردید با روسیه در ارتباط خواهد بود. عاقلانه نیست که دو کشور هسته‌ای با هم ارتباط نداشته باشند. ارتباط در دوران جنگ سرد نیز وجود داشت اما با وجود ارتباط باید عزم و اراده هم وجود داشته باشد. قبل از آنکه روسیه وارد سوریه شود اوباما باید شرایط را نهایی می‌کرد مثل همان اتفاقی که در لیبی رخ داد. به رغم روابط معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی با روسیه و تلاش روسیه برای ایستادن در مقابل سازمان ملل ناتو عزم و اراده‌اش را به کار گرفت. اوباما به خاطر توافق با ایران می‌خواست از عراق عقب‌نشینی کند او به این دلیل که قبل از حل موضوع در سوریه عقب‌نشینی را انتخاب کرد، باعث شد جنگی ویرانگر راه بیفتد و به ایران و حزب الله اجازه "مداخله" بدهد.

ولید فارس گفت: ترامپ با کشورهای عربی در مناطق خارج از سیطره نظام سوریه همکاری و برنامه‌های مشترکی را با آن‌ها اجرا خواهد کرد. اما درباره مناطق تحت سیطره نظام سوریه که تحت حمایت روسیه هستند باید ترامپ با روس‌ها صحبت کند هرچند که مخالفان این مسئله را قبول ندارد.

وی گفت: اگر اوضاع در مناطق کردنشین و مخالفان درست شد و تندروها بیرون رفتند در آن زمان ترامپ برای جلب افکار عمومی آمریکا جهت حمایت از مردم سوریه تلاش کرده و برای حل سیاسی بحران با روسیه در ارتباط خواهد بود. اگر تفاهم میان واشنگتن و مسکو حاصل شد وی از روسیه خواهد خواست تا بر ایران و حزب الله فشار بیاورد و آن‌ها از سوریه خارج شوند.

ولید فارس درباره آینده توافق هسته‌ای غرب با ایران گفت: توافق هسته‌ای از سوی اعضای شورای امنیت امضا شده نه از سوی کنگره. وزارت خارجه آمریکا تأکید کرده که ترامپ تمامی گزینه‌ها را در اختیار دارد. ترامپ توافق هسته‌ای را اینگونه و به شکل کنونی نمی‌خواهد اما باید باز هم منتظر بمانیم و ببینیم که وی چه تصمیمی خواهد گرفت. مکانیسم‌هایی در قوانین بین المللی و قوانین آمریکا وجود دارد و بعدا خواهیم دید که ترامپ چگونه این موضوع را بررسی خواهد کرد. اما ابزارهایی برای اصلاح یا لغو این توافق‌نامه وجود دارد و لازم نیست که ما به صحبت‌های ایران گوش دهیم که می‌گوید این توافق امضا شده است. بسیاری از توافق‌ها هستند که امضا شده اما تغییر یافته‌اند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: