در مراسم گرامیداشت روز کتابخوانی و کتابدار عنوان شد؛

باید کرامت و منزلت کتابداران را پاس بداریم/ حمایت تمام قد وزیر ارشاد از مختارپور

کدخبر: 2073766

سیدرضا صالحی‌امیری در مراسم گرامیداشت روز کتابخوانی و کتابدار گفت: کتابداران پیام‌آوران خوبی‌ها و فضیلت‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم روز گرامیداشت روز کتابدار، کتابخوانی و کتابدار با حضور سید رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد؛ علیرضا مختارپور، دییر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمع کثیری از کتابداران در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، الهیاری، معاون توسعه نهاد کتابخانه ها گفت: در سال جاری با اختلاف فاحش نسبت به سال های قبل ٣٤٩٢ پرونده به صورت داوطلبانه و خود اظهاری برای انتخاب کتابدار نمونه کتابخانه و کتابخوان برتر از طریق سامانه طراحی شده و دبیرخانه ارسال شده است.

رشد ٣٩٠ درصدی در پرونده‌های حاصل اقدامات این دوره است

در ادامه مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه ها گفت: خدای متعال را سپاس می گویم که توفیق حضور در جمع دیگری از کتابداران و همکاران نهاد کتابخانه های عمومی سراسر کشور را عطا فرمود. عزیزانی که از تمامی استانهای سراسر کشور در این محفل گردهم آمده اند تا در سالروز ارتحال عالم ربانی و مفسر کبیر قرآن حضرت علامه طباطبایی که به نام روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامیده شده در تجلیل و تقدیر از همکارانشان شرکت کنند.

وی افزود: اگرچه همانطور که در سال های قبل نیز عرض کردم تمامی کتابداران و همکاران اعم از شهری و روستایی، نهادی و قراردادی و مامور، در تمامی رده ها از روستاها گرفته تا ادارات شهرستان و ادارات کل استانی و کارشناسان تا ستاد مرکزی از عزیزان خدماتی تا کتابدار و مسئول و کارشناس و مدیر و معاون همه و همه از این نظر که به خدمت در عرصه فرهنگ و کتابخوانی اشتغال دارند نمونه اند؛ همچنین از تمامی مهمانان عزیز که از نهادها و دستگاه های فرهنگی کشور در این جمع شرکت کرده اند تشکر و قدردانی می کنم.

مختارپور تاکید کرد: خدای را سپاس می گویم که به تلاش های شما عزیزان برکت داد و امروز فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سطح تمامی دستگاههای فرهنگی و رسانه های اجتماعی شان و ارجی بیشتر از سال های قبل یافته است و برای آن کس که با اخلاص و با قصد قربت به عمل می پردازد چه فرقی دارد که این شور و شوق ترویج وترغیب به کتاب و کتابخوانی به نام کدام سازمان و دستگاه و نهاد و مجموعه مطرح شود. آنچه مهم است ادای تکلیف و انجام وظیفه است و خداوند متعال بر همه امور عالم و آگاه.

وی گفت: خدای را سپاس می گویم که در سال های اخیر هم به ساخت و تجهیز کتابخانه های عمومی پرداخته شد و هم منابع جدید با نظر کتابداران به کتابخانه ها افزوده شد و هم تلاش گسترده ای در جهت بازسازی و تعمیر و اصلاح سرمایشی و گرمایشی کتابخانه ها صورت گرفت. .همچنین برنامه های فرهنگی متنوع و متعددی همچون نشست های عمومی، تخصصی و اختصاصی کتاب خوان، مسابقات مختلف ازجمله در جشنواره رضوی، پویش مجازی کتاب خوان، جلسات نقد و بررسی و معرفی کتاب در کتابخانه های سراسر کشور به مرحله اجرا درآمد.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی گفت: خدای متعال را سپاس می گویم که کتابداران و همکاران با شرکت در برنامه های آموزشی علمی و مهارتی همچون مدرسه خواندن، دوره های مشاوره کتابدار و دیگر دوره های اختصاصی و تخصصی همچون فهرست نویسی و گروه های خاص در ارتقای سطح علمی خود در سالی که در نهاد به عنوان سال خواندن تعیین شد کوشیدند تا منشا خدمات بهتر و بیشتر به جامعه ایران عزیز باشند.

مختارپور گفت: خدای را سپاس می گویم که تا جایی که امکان داشت با وجود مشکلات و تنگناها برای بهبود وضع معیشت کتابداران و همکاران عزیز گامهای بزرگی برداشته شد و بحمدالله و المنه موجبات خوشنودی شما عزیزان را فراهم کرد؛ آنچه به عنوان نمونه ای از سر فصل برنامه ها و اقدامات نهاد در سال اخیر بیان شد هرگز امکان تحقق نمی یافت اگر صبوری و همراهی و دعای خیر شما عزیزان و تلاش معاونان و مدیران و کارشناسان و مخصوصا حمایت و پشتیبانی تمام عیار هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور نبود. بر خود واجب می دانم علاوه برتشکر و سپاس از تمامی اعضای هیات امنا، وزیر محترم و ریاست قبلی این هیات مخصوصا از حمایت ها و پشتیبانی های بی دریغ جناب آقای دکترصالحی امیری در تمامی برنامه های مربوط به کتاب و کتابخوانی و امور فرهنگی به نحو عام و فعالیت ها و برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی به نحو خاص قدردانی کنم.

وی گفت: همچنین قدردان حمایت های نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در دوره قبل و دوره فعلی هستم و اما سپاس می گویم خدای مهربان را بر لطفی که به همه ما عطا کرد و الفت و مهر و محبت را در میان همکاران و کتابداران و خدمتگزارانشان قرار داد.

مختارپور گفت: امروزه یکی از مهمترین سرمایه های معنوی نهاد کتابخانه های عمومی همین صمیمیت و محبت و مودتی است که در میان شما عزیزان وجود دارد؛ از خدای متعال مسالت می کنم این صمیمیت و محبت را افزون سازد و به همه ما توفیق عمل خالصانه در عرصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و خدمتگزاری به مردم عزیز و شریف کشورمان عطا فرماید؛ افتخار این بنده سراپا تقصیر همین است که خدمتگزار شما عزیزان باشم و ضمن تلاشی روز افزون به انتظار روزهای بهتر برای عرصه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه ها و کتابداران بمانم.

خود را جز کوچک خانواده کتابداران می دانم

در ادامه صالحی امیری، وزیر ارشاد گفت: خدمت شما انسان‌های بزرگ، ‌با فضیلت، با معرفت و با اخلاق که پیام‌آور خوبی‌ها و زیبایی‌ها و فضیلت‌ها در دوران تلخ و دروغ و فریب و نامردمی‌ها هستید.

وی افزود: در آستانه اربعین همه ما عاشقان کوی اباعبدالله هستیم و امیدواریم به حق خون شهدای کربلا رهروان حقیقی آن حضرت باشیم. هم در دنیا و هم در اخری مشمول شفاعت آن حضرت شویم. ایام عزیزی است و همه دل‌ها به سوی کربلا است و خوشا به حال آنهایی که زائران کوی حضرت هستند.

وزیر ارشاد گفت: من امروز به عنوان یک کتابدار در جمع شما حاضر شدم تا از نزدیک افتخار حضور چند ساله خودم را در این جامعه بزرگ اعلام کنم. من بزرگترین افتخار خودم را کتابداری می دانم. مطمئن هستم شما با من هم نوا هستید که اگر چه ما در نگاه جامعه دیده نمی شویم اما در درون رضایت قلبی داریم که کتاب همیشه همراه ماست و ما منشأ ارتباط مردم با منابع بزرگ دینی، علمی و اخلاقی هستیم.

وی تاکید کرد: مطمئن هستم ما بدون فرهنگ به توسعه نخواهیم رسید. جاده توسعه فرهنکی از کتاب آغاز می‌شود. بستر و جاده حرکت به سمت توسعه فرهنگی کتاب، کتابخوانی و کتابخانه است. توسعه فرهنگی زیرساخت توسعه ملی است؛ همه عزیزانی که در این جمع حاضر شدند به احترام شما آمدند و این بدان معنی است که بزرگان فرهنگ قدر شما را می دانند. کتابداران عزیز حضور من در مراسم بزرگداشت امسال به عنوان رییس هیئت امنا و سال‌های قبل به عنوای عضو هیئت امنا یک پیام دارد و آن اینکه خود را عضو کوچکی از خانواده بزرگ کتابداران سراسر کشور می دانم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه ما باید دنبال راهکارهای جدیدی برای توسعه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه باشیم؛ گفت: برای این کار اولین اصل این است که باور کنیم کتابخانه محیطی بسته برای تحویل کتاب به متقاضیان نیست، بلکه کتابخانه باید یک مرکز فرهنگی باشد. آقای مختار پور در چند سال گذشته عملکرد بسیار موفقی در نهاد کتابخانه‌های عمومی داشتند و به جرأت می گویم که ایشان از موفق‌ترین مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پس از انقلاب هستند. تقاضای من از ایشان و شما انسان‌های خوب و دلسوز این است که حرکتی را آغاز کنید که کتابخانه در هر جایی که وجود دارد به کانون فرهنگی تبدیل شود طوری که هر کس نیاز به مصرف کالای فرهنگی دارد به کتابخانه مراجعه کند. کتابخانه در کنار مسجد و مدرسه مفهوم پیدا می کند و اینها باید در کنار هم تعریف شوند.

صالحی امیری گفت: در کنار این مسئله وجود توسعه کتابخانه‌های تخصصی می‌تواند بخشی از نیازهای مخاطبان را برآورده کند. عصر عصر تخصص‌ها است. درست است که نام این نهاد، کتابخانه عمومی است اما در دل خود می‌تواند مجموعه‌ای از کتابخانه‌های تخصصی را هم داشته باشد. کتابخانه‌ها نباید انباشت کتاب باشد. کتابخانه باید مرکز مصرف فرهنگی باشد و این جز با اجتماعی شدن کتابخانه ها میسر نیست. آقای مختارپور گزارشی از منابع کتابخانه‌های در سال‌های گذشته دادند که بسیار نگران کننده بود. این آمار به ما نشان می‌داد درصد زیادی از کتاب‌ها در قفسه‌های کتابخانه بدون اینکه خوانده شوند خاک می خورد. این بدین معنی است که کتابخانه را اجتماعی نکردیم. باید نیاز سنجی فرهنگی منطبق با فرهنگ بومی و ملی شکل بگیرد و تأمین منابع بر اساس نیازها انجام شود.

وی با اشاره به بحث کتابداری الکترونیک گفت: ما باید به سرعت به سمتی برویم که روش‌های تأمین منابع را تغییر بدهیم. در اجلاس ایفلا 2016 که من در آن شرکت کردم، مصوب شد که کتابخانه‌های موبایلی در 2020. یعنی سه سال آینده باید همه کتابخانه های جهان در یک سیستم مجازی به مشتریان خودشان خدمات بدهند. ما فاصله زیادی با این هدف داریم اما کتابخانه‌ها باید به این سمت بروند. هر کسی از هر نقطه کشور و هر زمان و مکانی که اراده کند وارد کتابخانه شود و از روی دستگاه خود کتاب‌های مورد نیازش را مطالعه کند. مطمئنم این مسئله از ظرفیت شما کتابداران و مدیریت این نهاد بر می‌آید.

صالحی امیری گفت: نکته بعدی بحث خلاقیت و نوآوری است. حرکت‌های خوبی انجام شده که قابل تقدیر است اما باید حرکت عظیمی در مجموعه نهاد شکل بگیرد که بتواند خلاقیت‌های بیشتری در توزیع، مصرف و دسترسی به منابع و تعامل با خوانندگان داشته باشد. امروز اینگونه مطرح است که کتابدار و کتابخانه باید به سمت مصرف کننده بروند این ممکن نیست مگر این که از فضای سنتی حرکت کنیم.

وی افزود: تقاضای من از شما کتابداران بزرگوار این است که از شبکه های مجازی غافل نشوید. شبکه‌های اجتماعی فضای مناسبی برای شما فراهم می‌کنند که هم پیام‌های مناسبی را منتشر کنید و هم با مشتریان و اعضای کتابخانه ارتباط بگیرید.

وزیر ارشاد رد پایان گفت: در انتها باید بر این مسئله تأکید کنم که من بر این باور هستم باید کرامت و منزلت کتابداران را پاس بداریم و این قشر مظلوم و محروم و قانع را حمایت کنیم. ما باید منزلت کتابداران در عرصه فرهنگی پاس بداریم. کتابداری باید به عنوان یک شغل بافضیلت دیده شود و مسئولان این شغل شریف را به رسمیت بشناسند. معیشت و امنیت شغلی درخواست اصلی کتابداران است که در مجموعه هیئت امنا برای ثبات و امنیت شغلی، برای توجه ویژه به آنها قدم‌هایی برداشته شده است. ما معتقدیم نقطه اتصال در حوزه فرهنگی با متن جامعه کتابخانه ها و کتابداران هستند. این جایگاه را ارج می نهیم و این قول را می‌دهم در جهت تعالی نهاد و توجه به کرامت و منزلت شما انسان‌های بزرگوار قدم‌های موثر تری برداریم.

ارسال نظر: