موج جدید خشونت در ایالت بحران‌زده "راخین"

۲۸ مسلمان به دست ارتش میانمار شهید شدند

کدخبر: 2073819

۲۸ نفر از مسلمانان روهینگیا در میانمار در حمله ارتش این کشور کشته شدند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ایالت بحران زده "راخین" میانمار که صدها هزار مسلمان روهینگیایی در آن ساکن هستند با موج تازه ای از خشونت ها روبروست و براساس گزارش ارتش این کشور جنوب شرق آسیا در درگیری بین نظامیان و مسلمانان دستکم 28 نفر از مسلمانان روهینگیا کشته شده اند.

استان شمالی راخین که محل زندگی اقلیت مسلمان روهینگیا و هم مرز با بنگلادش است، از زمان حملات ماه گذشته میلادی که در آن 9 پلیس کشته شدند، تحت تدابیر نظامی اداره می شود.

ارتش میانمار روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد 22 مهاجم مسلح به شمشیر در نزدیکی روستای 'دار گیی زار' به اتهام هلاکت سربازان، کشته شدند.

براساس این گزارش، 6 نفر دیگر نیز در جریان درگیری در نقاط دیگر میانمار کشته شدند.

براساس گزارش روز دوشنبه شبکه خبر آسیا، مقامات میانماری به شدت دسترسی به منطقه را محدود کرده اند و تایید گزارش ها و بررسی مستقل اتهاماتی که دولت میانمار به مسلمانان روهینگیا وارد می کند، امکانپذیر نیست.

دولت میانمار مدعی است شبه نظامیان روهینگیا با گروه های تندرو در خارج از این کشور مرتبط شده و ارتش، گروهی از این افراد را دستگیر کرده است.

ارتش میانمار روز شنبه اعلام کرد دو سرباز طی 6 حمله و یکسری از کمین های هماهنگ کشته شدند و ارتش با کمک بالگردها به گشت زنی پرداخت.

از سوی دیگر فعالان روهینگیایی عصر شنبه یک ویدیو منتشر کردند که اجساد 8 نفر لباس شخصی از جمله یک کودک را نشان می داد.

در این ویدئو یک نفر گفت: قربانیان در نزدیکی روستای 'دار گیی زار' با گلوله کشته شده اند.

تارنمای 'برمه تایمز' نیز اعلام کرد 36 نفر در درگیری میان ارتش میانمار و آنچه که دولت معتقد این کشور معتقد است شبه نظامیان مسلمان روهینگیا هستند، دستگیر شدند. بنابراین گزارش، این درگیری روز شنبه در روستایی در شمال ایالت راخین در جریان بود و یک افسر و یک سرباز در این درگیری کشته شدند.

از سوی دیگر دیده بان حقوق بشر با استناد به تصاویر ماهواره ای، اعلام کرد بیش از 400 ساختمان در منطقه ناآرام ایالت راخین ویران شده است.

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد چند روستا روهینگیایی های مسلمان در ایالت راخین در هفته های اخیر به آتش کشیده شده اند.

براساس برآوردها در مجموع 430 ساختمان در سه روستا از 22 اکتبر تا 10 نوامبر ویران شده است.

بخش های شمالی استان راخین که در نزدیکی مرز بنگلادش قرار دارد، از 9 اکتبر (18 مهر) محل درگیری نیروهای نظامی میانمار با مسلمانان ساکن این منطقه بوده و این درگیری ها به گونه ای است که روزنامه نگاران و گروه های فعال حقوق بشر اجازه ورود به این مناطق را ندارند.

سازمان های حقوق بشری هم در بررسی های خود آورده اند که ارتش بدون ملاحظه به کارکنان حقوق بشر زورگویی می کند و اجازه دسترسی آنها به مناطق را نمی دهد.

مسلمانان ساکن استان راخین میانمار که از آنها به عنوان 'روهینگیا' یاد می شود از سال 2012 هدف کشتار بودائیان تندرو قرار گرفته اند و اکنون نیز ارتش این کشور به دلایلی که زوایای مختلف آن تاکنون روشن نشده به نوعی دیگر به سرکوب مسلمانان ادامه می دهد.

دولت میانمار با نپذیرفتن حق شهروندی مسلمانان روهینگیا، این گروه از ساکنان این کشور را مهاجران غیرقانونی می داند که از کشورهای همجوار از جمله بنگلادش وارد میانمار شده اند.

نقض حقوق بشر، اعدام، تجاوز جنسی و به آتش کشیدن خانه ها توسط نیروهای نظامی میانمار از جمله عواملی هستند که در روزهای اخیر نگرانی کشورهای منطقه و همچنین نهادهای بین المللی از اوضاع میانمار را افزایش داده است.

'آنگ سان سوچی' برنده جایزه صلح نوبل و نماد دمکراسی میانمار که اکنون وزیر امور خارجه است و قدرت اجرایی را در دست دارد، هر نوع نقض حقوق انسانی را رد می کند و مدعی است میانمار به این منازعات 'حساس' بر پایه قانون واکنش نشان داده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: