هاشمی‌رفسنجانی در دیدار رئیس دفتر سیاسی حزب الدعوه عراق:

مواظب باشید بقایای تروریست‌ها در شهرهای عراق متفرق نشوند

کدخبر: 2073884

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار امیدواری از اینکه به زودی موصل هم آزاد شود گفت: مواظب باشید تا بقایای تروریست‌ها در شهرهای شما متفرق نشوند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، هاشمی رفسنجانی، صبح امروز در دیدار خضیر الخزاعی، رئیس دفتر سیاسی حزب الدعوه و معاون رئیس‌جمهور سابق عراق، با اشاره به سوابق مشترک دینی، مذهبی و تاریخی دو کشور ایران و عراق، گفت: امیدوار بودیم بعد از سقوط صدام در فضایی آرام و امن روابط دو کشور در همه زمینه‌ها بیشتر گسترش یابد. ولی متأسفانه تشنجات و نزاع‌های منطقه‌ای، سرعت این همکاری‌های را کند کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر اینکه «همکاری دو کشور ایران و عراق بسیار کارساز است»، گفت: این نکته را دشمنان اسلام و شیعیان متوجه شدند و هر کاری می‌کنند تا ید واحده نشویم.

هاشمی رفسنجانی، دوستی‌های مردم دو کشور را امتیازی برای برنامه‌ریزی‌های مسؤولین دانست و گفت: باید از این ظرفیت مهم در جهت تقویت اسلام و کشورهای منطقه به ویژه ایران و عراق استفاده شود.

وی با ارائه تحلیلی از سوابق همکاری‌ها و همجواری‌های اکراد عراقی با ایرانی‌ها، گفت: در زمانی که آقای جلال طالبانی در رأس امور بود، همکاری‌های دو جانبه بیشتر بود که امیدواریم در حال حاضر نیز این مناسبات بهتر و بیشتر شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، زندگی محبت آمیز اهل سنت، شیعیان، اکراد و مسیحیان را به نفع همه مردم عراق و براساس مصالح جهان اسلام دانست و گفت: روزی از شرّ تروریست‌ها راحت می‌شوید و باید برای تقویت روابط خود در داخل و با کشورهای منطقه تلاش کنید.

هاشمی رفسنجانی، با اظهار امیدواری از اینکه به زودی موصل هم آزاد شود، گفت: مواظب باشید تا بقایای تروریست‌ها در شهرهای شما متفرق نشوند.

وی تنازع شیعیان، اهل سنت، اکراد و دیگر قومیت‌ها را فرصتی برای رشد تروریست‌ها دانست و گفت: اختلاف سلیقه و‌ نظر، حتی می‌تواند باعث تقویت بینش و آگاهی‌ها شود ولی آنچه که در قرآن نهی شده، تنازع است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اختلاف گروه‌های شیعی عراق را برای همه دلسوزان نگران کننده توصیف کرد و گفت: خداوند نعمت‌های زیادی برای مردم عراق گذاشته که باید از آن استفاده کنید.

هاشمی رفسنجانی، انسان‌های مستعد، سوابق تمدنی، فرهنگ اهل بیت(ع) و عتبات عالیات را ویژگی‌های ممتاز عراق دانست و گفت: در کنار امتیازات روحی و دینی، منابع غنی نفت و گاز دارید که می‌توانید با استفاده درست از آن، کشورتان را بسازید.

وی «ایران را برادر واقعی عراق» دانست و گفت: امیدواریم روزی مسایل سوریه هم حل شود تا از لبنان تا ایران، برای تقویت اسلام هماهنگ باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تکفیری‌ها را دشمن بشریت دانست و گفت: جنایات ضد بشری آنها، همه حتی اروپایی‌ها را ترسانده و می‌‌بینیم که صحبت از چاره‌جویی می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی، در بخش بعدی سخنان خویش به تشریح و تحلیل اختلافات تاریخی شیعه و سنی پرداخت و گفت: متأسفانه افراطی‌ها، از احساسات پاک مردم در جهت افزایش دشمنی‌ها و نزاع سوء استفاده کنند.

وی حکمت را سرمایه فکری، گفتاری و حتی رفتاری شیعیان از ائمه معصوم دانست و گفت: مردم دو کشور ایران و عراق باید با حکمت اهل بیت(ع)، برادرانه رفتار کنند و برای ساختن کشورهای خود و کلّ جهان اسلام تلاش کنند.

خضیر الخزاعی نیز در این دیدار با بیان اینکه «سیاستمداران می‌گویند ایران دروازه جهان به روی شرق و عراق کلید این دروازه است»، گفت: خدا را شکر می‌کنیم که این دروازه و این قفل براساس تعالیم مکتب اهل بیت(ع) شکل گرفته است.

رئیس دفتر سیاسی حزب الدعوه، با ارائه تحلیلی از شباهت‌های نا امنی‌های امروز عراق با سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، گفت: رهبری‌های بی‌نظیر امام و نقش بزرگانی چون حضرت‌عالی که در تاریخ ماندگار است، ایران را از آن گرفتاری‌ها عبور داد.

معاون سابق رئیس‌جمهور عراق با تحسین نقش فکری و اجرایی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی خطاب به ایشان، گفت: تأکید بر اصالت اسلامی و همراهی با پیشرفت‌های روز از شما شخصیتی ساخته که هر کس تاریخ معاصر اسلام و ایران را بخواند، حضور شما در هر مرحله‌ای برجسته می‌بیند.

وی با اظهار آرزو که آثار هاشمی رفسنجانی به زبان های عربی ترجمه شود، گفت: جامعیت آثارتان در مسایل دینی، قرآنی و سیاسی، از دیگر ویژگی‌های فکری شماست که امیدواریم مسلمانان دیگر کشورها هم از آنها استفاده کنند.

خضیر الخزاعی در ادامه این دیدار، با ارائه گزارشی از آخرین تحولات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی عراق، به چالش‌های پیش روی مردم و دولت این کشور پرداخت و گفت: برآنیم تا مثل ایران از چالش‌ها و تهدیدها، فرصتی برای جهش ایجاد کنیم.

وی جنگ با داعش را یکی از مشکلات و موانع حرکت کشور در مسیر سازندگی دانست و گفت: متأسفانه تروریست‌های طمعکار، با سوء استفاده از غفلت عراقی‌ها از هر جا به کشور ما آمدند و الان در کوچه پس کوچه‌های موصل داریم با آنها می‌جنگیم.

وی «حشد الشعبی» را مورد قبول مردم و مراجع عراق دانست و گفت: مطمئنم در آینده نزدیک، ارتش و نیروهای مردمی، عراق را از لوث وجود تروریست‌های داعشی پاک می‌کند.

رئیس دفتر سیاسی حزب الدعوه، اختلافات داخلی را از دیگر چالش‌های مردم عراق دانست و گفت: می‌دانیم که باید به ندای عقل و منطق گوش بدهیم و از اختلافات دینی، مذهبی و قومی دوری کنیم.

خضیر الخزاعی در بخش پایانی سخنان خویش با تأکید بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مکتب تشیّع و توانایی‌های شخصیت‌هایی چون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: می‌توانیم با تشکیل یک مرکز علمی و سیاسی، برای پیشرفت جهان اسلام و تقویت وحدت مسلمانان بکوشیم.

وی حاکمیت ولایت فقیه را امتیاز مکتب تشیع دانست و با تأکید بر امتیازات این نوع حاکمیت، گفت: مصداق روشن موفقیت این نوع نظام، ایران است که در میان نا امنی‌های منطقه، کاملاً امن است.

ارسال نظر: