پس از ۶ سال تنش

سفیر رژیم صهیونیستی در ترکیه معرفی شد

کدخبر: 2074103

رژیم صهیونیستی پس از ۶ سال تنش در روابط دیپلماتیک با آنکارا، سفیر خود را در ترکیه معرفی کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از پرس تی وی، وزارت خارجۀ رژیم صهیونیستی سه‌شنبه (25 آبان) اعلام کرد ایتان نائح، دیپلمات باسابقۀ این رژیم، به عنوان سفیر جدید در ترکیه منصوب شده است.

نائح پیش از این بین سال‌های 1993 تا 1997 میلادی در سفارت اسرائیل در آنکارا مشغول به کار بوده است. وی مدیریت بخش ترکیه، قبرس و یونان در وزارت خارجۀ رژیم صهیونیستی را از سال 1999 تا سال 2009 در کارنامۀ خود دارد. او همچنین سفیر اسرائیل در آذربایجان و نفر دوم سفارت این رژیم در لندن بوده است.

اخیراً ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه، نیز از تبادل قریب‌الوقوع سفرا بین آنکارا و تل‌آویو خبر داد.

ترکیه زمانی مهم‌ترین متحد رژیم اسرائیل در منطقۀ خاورمیانه به شمار می‌آمد اما روابط دو جانبۀ آن‌ها در تاریخ 31 می 2010 (10 خرداد 1389) پس از حملۀ کماندوهای اسرائیلی به کشتی ماوی مرمرۀ ترکیه که حامل کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان نوار غزه بود، تیره شد.

در این حمله 10 فعال حقوق‌بشر ترکیه کشته شدند. در پی این حادثه و عدم عذرخواهی مقام‌های تل‌آویو از آنکارا، ترکیه در سپتامبر 2010 (شهریور 1389) همکاری‌های نظامی خود با اسرائیل را متوقف و سفیر این رژیم را از آنکارا اخراج کرد.

دو طرف به تدریج به مذاکراتی تقریباً مخفیانه برای عادی‌سازی روابط پرداختند و در تاریخ 27 ژوئن 2016 ( 7 تیر 1395) طرح توافق سازش میان طرفین اعلام شد.

نمایندگان مجلس ترکیه 30 مرداد طرح عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل را تصویب کردند.

براساس گزارش‌های منتشره، رژیم صهیونیستی برای این حملۀ مرگبار 20 میلیون دلار غرامت به ترکیه پرداخته‌است؛ مقام‌های ترک می‌گویند این مبلغ به حساب وزارت دادگستری این کشور واریز شده‌است.

دولت ترکیه نیز قرار است این پول را به خانوادۀ قربانیانی که در دادگاه‌های این کشور علیه اسرائیل اقامۀ دعوی کرده‌اند، بپردازد.

رژیم اسرائیل همچنین بابت این حمله از ترکیه عذرخواهی کرد.

ارسال نظر: