اجمالی/ نشست هم‌اندیشی اصحاب نشر و قلم:

وزیر ارشاد: دولت باید به تدریج از حوزه نشر خارج شود/ صالحی: نیروی انتظامی به بحث قاچاق کتاب وارد شده است

کدخبر: 2074893

صالحی امیری گفت: دولت باید به تدریج از حوزه نشر خارج شود و از همین منظر باید سیاستگذاری و ارائه تسهیلات در این حوزه را رسالت اصلی خود قرار دهد و قول می‌دهیم در این زمینه تسریع امور انجام شود، که اگر این نگاه درست شود بخش زیادی از این مشکلات حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین»، نشست هم‌اندیشی اصحاب نشر و قلم با وزیر ارشاد امشب با حضور سیدرضا صالحی امیری، وزیر ارشاد؛ سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی، برزین ضرغامی، مدیر ارشاد استان تهران؛ فریدون عموزاده خلیلی، سعید جلالی، عضو هیئت مدیره انتشارات آشنا؛ محمود آموزگار و جمعی از اهالی حوزه نشر و کتاب در هتل انقلاب برگزار شد.

وزیر ارشاد در این مراسم با بیان اینکه فرهنگ در هر کشوری عامل توسعه به شمار می رود، گفت: حوزه کتاب و نشر آغازی برای توسعه فرهنگی کشور است و اگر به فرهنگ توجه نشود به توسعه نخواهیم رسید و توسعه فرهنگی نیز بدون توجه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی امکان پذیر نیست.

صالحی امیری با بیان اینکه ناشران کارگزاران اصلی توسعه فرهنگی کشور هستند و باید این امر مقدس پاس داشته شود، اظهار داشت: توسعه در جامعه از فرهنگ آغاز می‌شود و مفهوم این توسعه در نشر و کتابخوانی بروز پیدا می‌کند و بدون درک این مفهوم امکان وجه تمایز بین آنها ممکن نیست.

وی با اشاره به این که راه نجات دولت پذیرش اصل پرهیز از تصدی‌گری است، گفت: ضعف بنیادی این است که دولت سیاستگذار خوبی بوده اما کارگزار خوبی نیست.

وزیر ارشاد افزود: دولت باید به تدریج از حوزه نشر خارج شود و از همین منظر باید سیاستگذاری و ارائه تسهیلات در این حوزه را رسالت اصلی خود قرار دهد و قول می‌دهیم در این زمینه تسریع امور انجام شود، که اگر این نگاه درست شود بخش زیادی از این مشکلات حل خواهد شد.

صالحی امیری رویکرد عدالت محوری واقع‌گرایی و پرهیز از خودمحوری را از جمله رویکردهای دولت در حوزه نشر دانست و گفت: یکی از دغدغه‌های مهم ناشران و نویسندگان بحث بیمه است که در طول دوران تصدی من به عنوان وزیر ارشاد جلسات متعددی با مسئولان مرتبط در این زمینه برگزار شده تا این مشکل از بین برود.

صالحی: قاچاق امنیت را در حوزه نشر تهدید می‌کند

سیدعباس صالحی در ادامه مراسم گفت: دغدغه های اصلی حوزه نشر در چند حوزه متمرکز است که اولین دغدغه بحث اقتصاد نشر است، البته صنایع مختلف کشور در شرایط رکود در پساتحریم قرار دارند، ولی شرایط حوزه نشر بسیار بدتر از صنایع دیگر است؛ در حقیقت صنعت نشر در فاصله کوتاه مدت شوک های متعددی از لحاظ اقتصادی داشته که می توان به قطع یارانه کاغذ، کاهش بودجه دولتی در این حوزه اشاره کرد و گردش مالی این حوزه بسیار محدود شده است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تصریح کرد: امنیت دغدغه دیگر اهالی نشر است و قاچاق امنیت نشر را تهدید کرده و می کند، از این رو کمیته مشترکی بین وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران تشکیل شد که روز گذشته نیز جلسه ای با نیروی انتظامی برگزار شد که در آینده اقدامات رو به جلویی را در این زمینه شاهد خواهیم بود.

وی در همین زمینه افزود: حوزه بروکراسی نشر از دیگر دغدغه های این حوزه به شمار می رود و برای کاهش این دغدغه در 10 روز آینده شاهد صدور 5 هزار توکن برای ناشران تهرانی و شهرستانی و راه اندازی باجه های الکترونیکی شاهد صدور الکترونیکی مجوزهای اداره کتاب خواهیم بود.

صالحی خاطر نشان کرد: بحث خرید کتاب و کتابخوانی چهارمین دغدغه ناشران و فعالان این حوزه به شمار می رود و نیاز داریم تا کشش خرید کتاب در میان مردم افرایش یابد، از این رو در سال گذشته بخشی از طرح های وزارت ارشاد به این مهم اختصاص یافت که از قبیل آن می توان به طرح پایتخت کتاب، روستاهای دوستدار کتاب و اخیرا راه اندازی باشگاه کتابخوانی کودکان اشاره کرد.

ارسال نظر: