وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران خبر داد:

توقف ارسال آثار گنجینه ملی به خارج از کشور/ نیروی انتظامی با جدیت با قاچاق در حوزه نشر برخورد می‌کند

کدخبر: 2074895

سیدرضا صالحی‌امیری گفت: ارسال آثار موزه هنرهای معاصر به موزه برلین و روم متوقف شده و نیازمند بررسی های بیشتر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سیدرضا صالحی امیری در حاشیه جلسه با ناشران در هتل انقلاب در جمع خبرنگاران گفت: امشب با بخشی از اصحاب نشر و اتحادیه های ده گانه این حوزه نشست صمیمی داشتیم و مشکلات این جامعه را مطرح کردند و ما نیز سیاست های وزارت ارشاد را تشریح کردیم؛ البته عمده مشکل ناشران این است که صنعت نشر در حوزه هزینه و فایده بازده کافی را ندارد و ناشران از لحاظ اقتصاد نشر در شرایط سختی به سر می برند و نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت برای حل مشکلات هستند.

وی ادامه داد: از جمله انتظارات ناشران می توان به مسائل مربوط به بیمه، مالیات، کمک دولت به ویترین سازی و کتابفروشی ها، واسپاری تصدی گری از دولت به ناشران و اتحادیه ها اشاره کرد و در مجموع مشکلات ناشران به سه دسته تقسیم می شود و اصلی ترین مسئله آنها به عدم سودآوری است که باید برای آن فکری کرد و ریشه آن به مصرف فرهنگی و بحث کتابخوانی در کشور بر می گردد که متاسفانه کتابخوانی در کشور ما در شان مردم مان نیست و برای رونق گرفتن صنعت نشر حتما باید تحریک تقاضا در حوزه مصرف فرهنگی را داشته باشیم و میزان سرانه کتابخوانی در کشور باید رشد پیدا کند.

وزیر ارشاد اظهار داشت: مسئله قاچاق و چاپ برخی از کتاب های پرتیراژ توسط افراد سودجو از دیگر مسائل مطرح شده از سوی ناشران بود که نیروی انتظامی به صورت جدی در این زمینه وارد شده و جلسات هماهنگی بین وزارت ارشاد، اتحادیه ناشران و نیروی انتظامی برگزار شده و نیروی انتظامی نیز قول داده که با تمام ظرفیت با افراد سودجو در این حوزه برخورد کند؛ همچنین با قوه قضائیه نیز هماهنگی لازم برای برخورد با این افراد را انجام می دهیم.

صالحی امیری با بیان اینکه نکته سوم کاهش تصدی گری دولت در حوزه نشر است، بیان داشت: سیاست قطعی وزارت ارشاد و تاکید رئیس جمهور نیز تقویت نهادهای صنفی و کاهش تصدی گری دولت است؛ به عبارت دیگر دولت در حوزه نشر 3 وظیفه سیاست گذاری، حمایت و نظارت را بر عهده دارد و مابقی امور تصدی گری نشر بر عهده ناشران و اتحادیه ها است، البته در طول 3 سال واسپاری امور به ناشران انجام شده که در این دوره سرعت بیشتری خواهد گرفت.

وزیر ارشاد گفت: بیمه و مالیات از دیگر نکات مطرح شده در این جلسه بود که طی روزهای گذشته جلساتی را با مدیرعامل تامین اجتماعی داشتیم وامروز نیز صحبتی را با وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر کار و امور اجتماعی داشتم و این مشکلات را جزو اولویت هایمان قرار داده ایم.

صالحی امیری درباره برگزاری کلاس های مدلینگ برای کودکان توسط موسسات مجوزدار از سوی کارگروه مد و لباس تصریح کرد: در این زمینه ما بازنگری در سیاست ها را خواهیم داشت و در آینده نزدیک سیاست های وزارت ارشاد در این زمینه را برای افکار عمومی تشریح می کنم.

وی درباره کاهش فعالیت های وزارت ارشاد در حوزه قرآن و عترت ادامه داد: قطعا در بودجه سال 96، شاهد تقویت جدی حوزه نشر خواهیم بود و برنامه های جدیدی را در حوزه قرآن و عترت و حمایت از آثار فاخر دینی دنبال می کنیم و آثار آنها را در سال 96 خواهید دید.

صالحی‌امیری درباره ارسال آثار موزه هنرهای معاصر ایران به اروپا گفت: ارسال آثار موزه هنرهای معاصر به موزه برلین و روم متوقف شده و نیازمند بررسی های بیشتر است .

وزیر ارشاد خاطر نشان کرد: بزودی نشست خبری خواهم داشت و به تشریح سیاستهای ارشاد در حوزه های مختلف میپردازم .

ارسال نظر: