یادداشتی خطاب به دکترعلی عسگری و قدردانی از پخش سریال معمای شاه ؛

این همه هجمه علیه سریال ارزشی و انقلابی "معمای شاه" بی دلیل نیست

کدخبر: 2075030

"معمای شاه" اثری است که یکی از پرچالش ترین مقطع تاریخ معاصر و زمینه‌های شکلگیری و بستر رشد نهضت انقلاب اسلامی را به قوت و قدرت و با ساختارهای روایی و پژوهشی غنی و تاثیرگذار موردتوجه قرار داده است.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین » ؛ محمدجواد اسدیان - تردیدی نیست که موتور محرک انقلاب اسلامی جوانان و نوجوانان بودند. انقلاب اسلامی در شرایطی به وقوع پیوست که وضعیت فرهنگی و اخلاقی جامعه‌ نامطلوب و معیوب بوده و روندی را فاجعه آمیز طی می‌کرد .با گذشت دهه ها و نسل ها امروز هم بار رسالت و مسئولیت حساس و خطیر حفظ انقلاب اسلامی و تبیین و گسترش آن بر دوش جوانان و نوجوانان جامعه است.

اما آنچه مسلم است پدیده‌های اجتماعی،‌هر چند بزرگ، با گذر زمان و به ویژه با تغییر نسل‌ها، در خاطر جمعی یک جامعه پایدار نمی‌ماند. کم رنگ شدن یادها، ‌نامها و حوادثی که در یک دوره بر سر زبانها بودند، امری غیر طبیعی نیست. اما می‌دانیم که برخی از این پدیده‌ها به علت پی‌آمدهای فراگیر و تأثیرات فراوانش در سطح منطقه‌ای و جهانی، خود به خود به نقطه عطف تبدیل می‌شوند و در ضمیر تاریخ به جا می‌مانند. هر جامعه‌ای کم و بیش از این رویداد‌های تاریخی دارد.

سرزمین‌ کهنسال ایران که در یکی از پر رفت‌ و آمد‌ترین چهارراه‌های کره خاکی واقع شده، تاریخی سراسر از حادثه‌های تلخ و شیرین دارد که برخی از آنها به نقطه‌های عطف تبدیل شده‌اند. در تاریخ معاصر حادثه‌ای به اهمیت وقوع انقلاب اسلامی وجود ندارد. پدیده انقلاب اسلامی را نمی‌‌توان فقط جا‌به‌جایی قدرت در میان حکمرانان دانست؛ حادثه‌ای که فقط سلسله‌ای سقوط کند و جای خود را به قدرت دیگری بدهد. تأثیرات شگرفی که این انقلاب بر مناسبات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مردم ایران گذاشت، چه بسا در تاریخ کشورمان بی‌نظیر بوده است. ورود مردم به صحنه سیاست و دخالت مستقیم آنان برای به زیر کشیدن نظام شاهنشاهی و برپا داشتن حکومتی تازه، برقراری نظام جمهوری و دیگر نهادهای حکومتی با رأی مردم، به دست آوردن استقلال سیاسی و نفی دخالت‌ قدرتهای بزرگ در امور کشور، رسیدن به آزادی‌های مدنی و پایداری و جان‌فشانی برای حفظ انقلاب، سابقه‌ای در دیگر دوره‌های تاریخی ایران ندارد.

اما با توجه به رشد گسترده و فزاینده تکنولوژی و تغییر ساختارهای اطلاع رسانی و کاهش نرخ مطالعه آثار مکتوب- به طور قطع تولید محصولات سینمایی و تلویزیونی و مجموعه های تصویری بهترین و موثرترین ابزارهای مطالعاتی برای نسل جوان و نوجوان کشور است.

در این راستا- اگرچه به دلایل مختلف با فقر آثار و تولیدات استراتژیک و ماندگار روبروئیم اما با همه فقر و محدودیت منابع حرکت‌های ارزشمند و جریان سازی هم اتفاق افتاده است. یکی از مهم‌ترین و غنی ترین آثار در این زمینه مجموعه ارزشمند معمای شاه است.

اثری که یکی از پرچالش ترین مقطع تاریخ معاصر و زمینه‌های شکلگیری و بستر رشد نهضت انقلاب اسلامی را به قوت و قدرت و با ساختارهای روایی و پژوهشی غنی و تاثیرگذار موردتوجه قرار داده است.

به نظر می‌رسد متأسفانه بداندیشان با پخش قسمت‌هایی از این اثر فضایی کلی گویی و نقدهای غیر کارشناسانه ای درباره سریال شکل گرفته است و به پاره‌ای حواشی بی‌اهمیت دامن زدند و این ماجرا محدود به برخی رسانه‌های داخلی هم نبوده و نیست و تعدادی از از شبکه‌ها و رسانه‌های فارسی زبان خارجی هم همراه شده‌اند و زبان به انتقاد گشودند اما آنچه مسلم و حتمی است این است که بسیاری از مردم و نخبگان، بازخوردهای مثبتی در مورد سریال داشته‌اند و مهم‌تر اینکه نسل امروز بیش از هر زمانی نیازمند مطالع تاریخ انقلاب اسلامی است که این مجموعه به نظر می‌رسد با پشتوانه‌های مطالعاتی و پژوهشی که دارد و با توجه به تقدیر شخصیت‌های مرجعی که خود در روند اتفاقات انقلاب حضور داشته‌اند اثری قابل استناد و اثر‌بخش است.

نباید و نمی‌توان به جریان سازی و ایجاد حاشیه های جورواجور به بهانه‌های مختلف پیرامون یک سریال فاخر که آن هم همزمان با پخش چند قسمت آغازین این مجموعه ۸۰ - ۹۰ قسمتی شروع شده خوش بینامه نگاه کرد و زمانی که می‌بینیم با‌گذشت نزدیک به چهار دهه از طول عمر انقلاب اسلامی شاهد نمونه‌های ماندگاری از این دست آثار نیستیم شک نکنید جریانی حساب شده و هدفمند دست‌اندرکار مهجور و در محاق قرار دادن محصولات فرهنگی ارزشمند با محوریت انقلاب اسلامی است.

چگونه است که در رابطه با تمام انقلاب‌های دنیا ده‌ها فیلم و سریال ساخته می‌شود و در مقیاس جهانی پخش و توزیع می‌گردد ولی در رابطه با انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر یا اثر قابل توجی نداریم یا یک مشت آثار مخرب و غرض آلود فضا را اشباع کرده است. چرا؟ هنوز بعد از سال ها همچنان پیرامون انقلاب های روسیه، فرانسه، کوبا، الجزایر، شیلی و ... فیلم و سریال تولید می شود ولی در اربطه با انقلاب اسلامی که بزرگ ترین رخداد سیاسی و اجتماعی و تاریخی قرن بیستم است اثر یا آثار درخشان و ماندگار نداریم. واقعا انقلاب اسلامی خط قرمز کدام جریان سیاسی، شبه روشنفکری و جریانات مشکوک است که نزدیک شدن به آن با ناسپاسی و بی مهری همراه می شود؟

ارسال نظر: