برپایی مراسم عزاداری برای اربعین حسینی در زنگبار تانزانیا

کدخبر: 2075169

مراسم اربعین در تانزانیا از ۲۹ آبان آغاز و در حالی در دوم آذر ماه پایان یافت که عزاداران با نوحه‌خوانی به زبان فارسی، برای سرور و سالار شهیدان کربلا حضرت امام حسین(ع) به عزاداری پرداختند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، شیعیان دنیا در اربعین حسینی از همه کشورها خودشان را به کربلای معلی می رسانند و به عزاداری برای سالار شهیدان می پردازند، آنهایی هم که از این سفر جا می مانند، در شهر و دیار خودشان چراغ عزاداری برای امام حسین (ع) را روشن نگه می دارند.

زنگبار از جزایر مهم تانزانیا، یکی از همان شهرهایی است که شیعیان در آن اقدام به برگزاری عزاداری برای امام حسین (ع) در روز اربعین می کنند؛ در حقیقت مراسم چهلم امام حسین(ع) امروزه یکی از رسوم مشهور در میان شیعیان اثناعشری تانزانیا است و در این بخش از آفریقا عزاداری‌های محرم و صفر نیز با انسجام خاصی برگزار می کنند.

مراسم اربعین در تانزانیا از ۲۹ آبان آغاز و در حالی در دوم آذر ماه پایان یافت که عزاداران با نوحه‌خوانی به زبان فارسی، برای سرور و سالار شهیدان کربلا حضرت امام حسین(ع) به عزاداری پرداختند و این این مراسم هر روز از ساعت ۹ صبح به وقت محلی آغاز و تا پاسی از شب ادامه داشت.

عزاداری اربعین در محفل شاه خراسان، امام‌باره مسجد قوة الاسلام، مسجد ثقة الاسلام، محفل بی بی فاطمه، حسینیه و مسجد حجة الاسلام، محفل عباس(ع) و بیت امام علی(ع) زنگبار برگزار شد و با راهپیمایی از مسجد قوة الاسلام تا بندر زنگبار همراه بود.

شیعیان تانزانیا در اربعین در تعزیه‌‌خانه سنتی منطقه «زنج» زنگبار نیز حضور می‌یابند؛ مکانی که شواهد موجود و تحقیقات و مشاهدات میدانی بومیان زنگبار نشان می‌دهد که متعلق به ایرانیان بوده و اکنون ویران شده و خرابه‌ای بر جای مانده است که عبارت فارسی «فدای آن لب تشنه‌ات» در آن به چشم می‌خورد.

در کنار مراسم اربعین زنگبار نمایشگاه عکس و پوستر از مساجد تاریخی که در بنا و محراب آن از زبان فارسی استفاده شده است، در حسینیه حجت الاسلام و توسط رایزنی با همکاری سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

باقری رایزن فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت: در این نمایشگاه ۲۰ تابلو از مساجد تاریخی شبه قاره هند، آسیای میانه و قفقاز و ۱۳ تابلو نیز از مساجد تاریخی بازمانده از تمدن ایرانی در تانزانیا در معرض دید عموم قرار گرفت.

شیعیان زنگبار مراسم دیگری نیز در اربعین دارند که به «کفن و واسپاری علم»(به زبان محلی «علم چندرا») مشهور است، آنان در این مراسم علم‌های عزاداری حسینی را کفن پیچ کرده و داخل صندوق و کمد‌ها می‌گذارند.

این علم‌ها هر سال با شروع محرم از صندوق‌ها بیرون آورده شده و پس از تزیین برای عزاداری برپا می‌شود.

گفتنی است، دولت انقلابی و لاییک زنگبار که در سال میلادی ۱۹۶۴ به قدرت رسید، در ابتدای حکومت خود با اخراج ایرانیان و شیعیان اموال آنان را به بهانه عمومی‌کردن دارایی‌ها مصادره کرد و به تاراج برد. برخی مدارس و اماکن شیعی نیز مصادره شد و در اختیار بومیان تانزانیا قرار گرفت، در عین حال شیعیان برای این‌که اماکن موجود فعلی را از دست ندهند، هر ساله با برگزاری مراسم اربعین، حسینیه‌ها را بازگشایی و در آن عزاداری می‌کردند و سنت‌های عزاداری در این اماکن تا به امروز ادامه دارد.

ارسال نظر: