روز جهانی کودک؛ فرصتی برای دادخواهی کودکان قربانی ترور

کدخبر: 2075192

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با همکاری جنبش کودکان برای کودکان به مناسبت روز جهانی کودک، مراسمی را با حضور چند صد تن از دانش آموزان و خانواده¬های کودکان قربانی ترور و اصحاب رسانه و فعالان امور کودکان در مدرسه شهدای صادقیه برگزار کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از روابط عمومی انجمن دفاع از قربانیان تروریسم، این انجمن با همکاری جنبش کودکان برای کودکان به مناسبت روز جهانی کودک، مراسمی را با حضور چند صد تن از دانش آموزان و خانواده­های کودکان قربانی ترور و اصحاب رسانه و فعالان امور کودکان در مدرسه شهدای صادقیه برگزار نمود،

سبحانی نایب رئیس هیات مدیره و فرزند شهید ترور ضمن معرفی انجمن دفاع از قربانیان ترور، با اشاره به لزوم حمایت از کودکان از آسیب ها گفت: امروز که 27 سال از تصویب کنوانسیون حقوق کودک در سازمان ملل متحد می گذرد، آرامش و صلح برای کودکان مانند شبهی در سایه است. امنیت نیز به آرزویی دور از دسترس کودکان تبدیل شده جنگ های آشکار و پنهان آن ها را به کام بیماری، رنج و مرگ می کشاند. استیفای حقوق کودکان قربانی ترور یکی از الویت های اصلی این انجمن است.

وی افزود: از همین رو سازمان ها و نهادهای بین المللی بسیاری در کشورهای مختلف شکل گرفته اند که هدفشان دفاع از حقوق کودکان است. این انجمن و "جنبش بین المللی کودکان برای کودکان" نیز در این زمینه کمپین دادخواهی برای کودکان قربانی ترور را راه اندازی نموده و تا رسیدن به نتیجه که همانا محاکمه سران گروههای تروریستی است ادامه خواهد داشت.

همچنین در این مراسم در راستای دادخواهی کودکان برای کودکان قربانی ترور ،دانش آموزان پرچم های دادخواهی را برافراشته و خطاب به دبیر کل سازمان ملل فریاد عدالت خواهی برای کودکان قربانی ترور را سردادند.

در بخش دیگری از مراسم خانم "زهرا عطار زاده" در خصوص دختر سه ساله اش فاطمه سادات طالقانی که در سال 1360 در جنایتی هولناک توسط فرقه تروریستی مجاهدین خلق در آتش سوخت، به شرح چگونگی پرپر شدن کودکش در آن شب ظلمانی پرداخت، و بر لزوم دادخواهی برای کودکان قربانی ترور جهت تحقق عدالت در قبال آنها و فراهم شده زمینه محاکمه تروریست ها تاکید نمود.

در پایان بیانیه انجمن دفاع از قربانیان ترور در خصوص روز جهانی کودک نیز توسط یکی از دانش آموزان حاضر در این مراسم قرائت شد. در بخش هایی از این بیانیه آمده است:

کودکان در نقاط مختلف جهان بصورت مستقیم یا غیر مستقیم قربانی تروریسم می شوند، کودکانی که در سالهای ابتدایی زندگی خود شاهد از دست دادن پدر یا مادر خود بوده و خانواده هایی که نیز شاهد از دست دادن فرزندان خود هستند درگیر داغی همیشگی می شوند که همواره در سینه پردرد آنها شعله ور است و خاموش شدنی نیست.

آنچه درد کودکان آسیب دیده از تروریسم و خانواده های آنها را بیشتر می کند، فعالیت آزادانه عاملان جنایت در کشورهای غربی است. درد کودکان قربانی ترور دردی مشترک بین تمام مردم جهان می باشد اما برخی مثل ایرانیان، و ملتهای مظلوم افغانستان، عراق، سوریه، فلسطین و یمن این درد را بیش از دیگران درک کرده اند زیرا مدت زیادی است که تروریسم بر خانه های ویران آنها نشسته و بر انبوه قربانیان نظاره می کند.

حق دادخواهی و جبران خسارت یک اصل حقوقی در نظام قضایی بین المللی است. در ساختارهای حقوقی بین المللی خلأ حق دادخواهی و جبران خسارت قربانیان به وضح دیده می شو، دلیل این مدعا نیز دادگاه‌هایی بین‌المللی است که به جهت محاکمه ناقضان حقوق بشر تشکیل شده ولی کمتر اتفاق افتاده است که عاملان نقض حقوق بشر پای میز محاکمه حاضر شده باشند، حقوق بین الملل بشر و حقوق بین الملل بشردوستانه زمانی تضمین خواهد شد که حق دادخواهی با دو جنبه شکلی و ماهوی آن، این حقوق را تضمین نماید. دادخواهی مکانیسمی است که در آن قربانیان در یک فرانید حقوقی با محاکمه مجرمین و جنایتکاران به آرامش روانی، امنیت اجتماعی و در نهایت به عدالت دسترسی یافته و جبران خسارت و تضمین عدم تکرار جنایت را اطمینان می بخشد.

"جنبش بین المللی کودکان برای کودکان" با کمپین "دادخواهی برای کودکان قربانی ترور" فرصتی را برای روشن شدن حقیقت و جمع آوری هر آنچه بر کودکان ترور گذشته فراهم آورده است و از مجامع بین المللی می خواهد زمینه های رسیدن به این خواسته را ایجاد نمایند.

ارسال نظر: