تاخیر ایرباس در تحویل هواپیما به ایران ۱۱ ماهه شد

فرانسوی‌ها آخوندی را سرکار گذاشتند/ زمان تحویل ایرباس‌ها همچنان نامعلوم است

کدخبر: 2075485

مطابق وعده شرکت ایرباس، قرار بود بین ۵ تا ۸ فروند از این ۱۱۸ فروند هواپیما در سال ۲۰۱۶ میلادی به ایران تحویل داده شود اما اکنون نه تنها که این تعداد بنا بر درخواست ایران به ۱۱۲ فروند کاهش پیدا کرده و بلکه زمان تحویل آن نیز هر بار بنا به دلایلی به تعویق افتاده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » تفاهمنامه خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش ۱۰. ۵ میلیارد دلار در سفر رئیس‌جمهور روحانی به فرانسه که در پسا برجام به امضا رسید، برای نخستین‌بار در آسمان فرانسه به پرواز درآمد. بر این اساس روز گذشته جدیدترین هواپیمای تولید شده توسط ایرباس با نام A۳۵۰-۱۰۰۰ نخستین آزمون پروازی خود را در مقر این شرکت در تولوز فرانسه انجام داد. این در حالی است که زمان تحویل ایرباس‌ها همچنان معلوم نبوده و هر بار به بهانه‌ای تحویل آن به تعویق می‌افتاد. از سویی نیز وزرات خزانه داری آمریکا طی روزهای اخیر شروط سختگیرانه‌ای برای فروش ایرباس به ایران با هدف اطمینان از اینکه هواپیماهای فروخته شده به تهران تنها مصارف تجاری خواهند داشت و نمی‌تواند به یک تشکیلات مشخص فروخته یا انتقال داده شود، اعمال کرده است.

نخستین ایرباس سفارش ایران پرواز کرد

هواپیمای ایرباس ۳۵۰-۱۰۰۰ روز گذشته نخستین آزمون پروازی خود را در فرانسه انجام داد. جدیدترین هواپیمای تولید شده توسط ایرباس با نام A۳۵۰-۱۰۰۰ نخستین آزمون پروازی خود را در مقر این شرکت در تولوز فرانسه انجام داد. ایرباس ۳۵۰-۱۰۰۰ در دسته‌بندی هواپیماهای پهن پیکر و دوربرد قرار داشته و روی آن دو موتور توربوفن با توان تولید ۴۳۲ کیلونیوتن نیرو نصب شده است. پرواز جدیدترین ایرباس که ایران ایر آن را سفارش داده است به کمک این دو موتور، ایرباس ۳۵۰-۱۰۰۰ قادر است تا مسیری به طول ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را بدون توقف با سرعت متوسط ۹۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند. طول بدنه این ایرباس ۷۳. ۷۸ متر، عرض بدنه ۵. ۹۶، ارتفاع از دم تا زمین ۱۷. ۰۸ متر و فاصله دو سر بال آن ۶۴. ۷۵ متر است. گفته می‌شود که این هواپیما قادر است بسته به نوع چیدمان صندلی‌ها از ۳۶۶ تا ۴۴۰ مسافر را با خود حمل کند و همچنین حداکثر وزن برخاست آن از زمین ۳۰۸ تن است و مخازن سوخت آن گنجایش ۱۵۶ هزار لیتر سوخت را دارند. بنا بر گفته‌های شرکت هواپیماسازی ایرباس، ۱۹۵ فروند ایرباس ۳۵۰-۱۰۰۰ سفارش داده شده و این هواپیما از سال ۲۰۱۷ وارد خدمت خواهد شد. شایان ذکر است هواپیمای جمهوری اسلامی ایران«هما»در تفاهم نامه‌ای که در بهمن ۹۴ با ایرباس امضا کرد، تعداد ۱۶ فروند از این هواپیما را برای به‌کارگیری سفارش داده بود. بر این اساس، مطابق وعده شرکت ایرباس، قرار بود بین ۵ تا ۸ فروند از این ۱۱۸ فروند هواپیما در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۱ ماه مانده تا پایان سال میلادی) به ایران تحویل داده شود اما اکنون نه تنها که این تعداد بنا بر درخواست ایران به ۱۱۲ فروند کاهش پیدا کرده و بلکه زمان تحویل آن نیز هر بار بنا به دلایلی به تعویق افتاد. از سویی طی روزهای گذشته مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است لایحه‌ای را به تصویب رساندند که به موجب ان فروش هواپیماهای مسافربری به ایران ممنوع می‌شود. به نقل از آسوشیتدپرس، این لایحه با ۲۴۳ رای موافق در برابر ۱۷۴ رای مخالف تصویب شد، و قانونگذاران آمریکایی وزارت خزانه‌داری این کشور را موظف کردند تا از صدور مجوز برای بانک‌های آمریکایی برای انجام مبادلات مالی مربوط به فروش هواپیماهای مسافربری به ایران خودداری کند. بر بنا بر این گزارش ایرباس قرار بود که ۱۱۸ فروند هواپیما به ارزش ۲۵ میلیارد دلار به ایران بفروشد که تهران بعدا این تعداد را به ۱۱۲ فروند کاهش داد. بوئینگ نیز از صادرات بیش از ۸۰ فروند هواپیما به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به ایران خبر داده است. وزارت خزانه ‌داری آمریکا گفته است که مجوزهای صادر شده برای شرکت‌های بوئینگ و ایرباس دربرگیرنده «شرایط سختگیرانه‌ای برای اطمینان از اینکه هواپیماهای فروخته شده به ایران تنها مصارف تجاری خواهند داشت و نمی‌تواند به یک تشکیلات مشخص فروخته یا انتقال داده شود».

منبع: روزنامه آرمان

ارسال نظر: