"معمای شاه" از نگاه چند استراتژیست فرهنگی کشور؛ اثری حساس، پیچیده و قابل تقدیر

کدخبر: 2075524

کمتر اتفاق می‌افتد که یک مجموعه تلویزیونی تحلیل و اظهارنظر گروه‌های مختلف اجتماعی را برانگیزد؛ اما سریال معمای شاه این تمایز را کسب کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، کمتر اتفاق می افتد که یک مجموعه تلویزیونی تحلیل و اظهارنظر گروه های مختلف اجتماعی را برانگیزد. اما سریال معمای شاه این تمایز را کسب کرد. این اثر، یکی از چالش برانگیزترین آثار تلویزیونی است که طیف های مختلف جامعه اعم از نخبگان، علما، سیاسیون، دانشگاهیان، فعالان سیاسی و تشکل های حزبی، منتقدان و هنرمندان و حتی، جریانات سیاسی معاند و ضد جمهوری اسلامی را به تحلیل، انتقاد و توهین، تقدیر و تجلیل واداشته و کمتر پیش آمده است که یک اثر هنری تا به این سطح با واکنش‌های گوناگون روبرو شود.

یکی از مهم‌ترین دلیل این اتفاق جامعیت، گستردگی و ظرفیت بالای این اثر است که در تاریخ تولیدات سینمایی و تلویزیونی ما سابقه نداشته کاری با این عظمت و شکوه تولید نشده است. دلیل دیگر پرداختن این مجموعه به مجموعه متنوع و متعدد وقایع و رویدادهای متراکم تاریخ معاصر است که بسیاری از رهبران سیاسی، دست اندرکاران بخش‌هایی از این تاریخ هنوز در قید حیات هستند و با استنباط ها و گرایش های خاص خودشان به وقایع می نگرند. نقطه ثقل این سریال همراهی و استقبال مردمی آن است. که چهره ای چون صادق زیباکلام صرف استقبال گسترده مردم از این اثر را دلیل موفقیت آن نمی داند و معتقد است هنوز برای قضاوت زود است.

صادق زیباکلام پژوهشگر و مدرس دانشگاه هم در این زمینه می گوید: صدا و سیما می‌خواهد یک نظر خاص را به مخاطب عرضه کند. بنابراین چنین اثری به یک برنامه، سیاسی و جهت‌دار تبدیل می‌شود که تاریخ را به شکل واقعی و بدون حب و بغض روایت نمی‌کند و می‌خواهد یک نظر خاص را القا کند. وی تصریح می‌کند: به نظرم اینکه مردم این سریال را تماشا می‌کنند، نشان دهنده این نیست که سریال موفقی است. این‌گونه نمی‌شود قضاوت کرد که سریالی موفق است یا خیر.

در مقابل این دیدگاه محمدحسین صفارهرندی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد که بر این باور است در حق سریال معمای شاه جفا شده است.

وی معتقد است سناریو نویسان تاریخی این سریال توانستند حداکثر وفاداری به تاریخ انقلاب را حفظ کنند. حقیقتا جای خالی کارهای هنری در بازنمایی تاریخ پرتلاطم و پرحادثه کشورمان محسوس بود و هست و از تاریخ یکصد سال اخیر می‌توان سوژه‌های سینمایی و تلویزیونی بسیاری استخراج کرد.

صفارهرندی با تقدیر از عوامل سریال معمای شاه می گوید: هنرمندی کارگردان و منظومه بزرگی از بازیگران که در این سریال نقش آفرینی کردند، شایسته تقدیر است. این سریال از طیف وسیعی از اهالی هنر و بازیگری برخوردار بود. شاید ناسپاسی باشد اگر نقش برجسته گریمورهایی که در این سریال چهره های تاریخی را برای مخاطب باورپذیرتر کردند نادیده بگیریم؛ گاهی شباهت گریم بازیگر یک نقش تاریخی در این سریال با چهره حقیقی آن شخصیت تاریخی اعجاب آور بود.

سیدمصطفی میرسلیم وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن لزوم توجه به راویان تاریخ انقلاب اسلامی در عرصه فیلمسازی می گوید: هدف تهیه کنندگان فیلم‌هایی که امروزه در دنیا تهیه می‌شود این است که از هنر بهترین استفاده را ببرند. و ما هم ناگزیریم که از این ظرفیت بهره بگیریم.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به جنبه های تاریخی که در فیلم ها وجود دارد، ادامه می دهد: هر روایتی گویای حقیقت نیست؛ اصلا برداشت از حقیقت ممکن است از طرف افراد مختلف که صادق هم هستند متفاوت باشد. ما امروز قائل به این هستیم که تاریخ اسلام را باید به روایت اهل بیت مورد توجه قرار بدهیم.

وی با تاکید براینکه راوی هر مقطع تاریخی از جمله تاریخ معاصر و انقلاب بسیار حائز اهمیت است می افزاید: اگر راوی سریال معمای شاه دستگاه طاغوت باشد، مسئله از اساس چیز دیگری خواهد شد؛ بنابراین برای اینکه تاریخ به درستی بیان شود باید به راوی آن دقت کرد و باید دید چه کسی و با چه استناد و اعتقادی تاریخ را روایت می‌کند.

میرسلیم تصریح می کند: فیلم‌سازی و برنامه های زنجیره‌ای تولید کردن بدون توجه به ریزه‌کاری‌های فنی حاصل نمی‌شود و به موفقیت نخواهد رسید بلکه باید تسلط فنی و مهارت کافی برای این کار وجود داشته باشد.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان می کند: خوشبختانه عزیزانی که همت گذاشتند و سریال معمای شاه را تولید کردند در همه زمینه‌ها حساسیت لازم را بخرج دادند و کوشش ارزشمندی را از خود بروز دادند.

علی‌اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام کار حساس و پیچیده معمای شاه را قابل تقدیر می داند و بر این باور است«تولید این سریال اقدام خوبی و موردنیازی است. در این مجموعه از نظر هنری کارهای خوبی صورت گرفته و ان‌شاءالله محتوایش هم تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه ساخت مجموعه و سریال پیرامون اتفاقات مهم تاریخی معاصر در آغاز راه هستیم خاطرنشان می سازد: البته در گام‌های اول هستیم ولی بازهم باید در نشان دادن چهره واقعی شاه به عنوان یک رژیم وابسته به آمریکا تلاش بیشتری بشود. چون کار اول است همین‌که یک گروهی این شجاعت را کردند که یک کار حساس و پیچیده رو انجام بدهند این قابل تقدیر است.

وی البته خاطرنشان می سازد: به نظرم به تدریج که پیش برویم به خصوص در بعد از ٢٨ مرداد از قرائنی که اطلاع دارم قوت بیشتری خواهد گرفت.»

ارسال نظر: