قزوه در سومین شب شعر ملی پیامبر اعظم (ص):

برگزاری شب شعر آیینی در شهرهای کوچک، نشان از اهمیت این نوع شعر است

کدخبر: 2075706

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: اینکه امروز در شهرهای کوچک شب شعر ایینی برگزار میشود نشان از اهمیت این نوع شعر دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سومین شب شعر ملی پیامبراعظم (ص) با حضور علیرضا قزوه، سعید بیابانکی و تعدادی دیگر از شاعران آیینی کشور در گراش برگزار شد .

در آستانه رحلت پیامبر مهر و رحمت، حضرت محمد (ص) سومین شب شعر پیامبر اعظم شب گذشته با حصور شاعران برجسته کشور در شهرستان گراش برگزار شد .

شروع این برنامه با شعرخوانی های سعید بیابانکی شاعر خوش قریحه اصفهانی همراه بود. اجرای سرود توسط گروه مصباح الهدای لارستان از برنامه های جذاب این مراسم بود که با سرودهایی که در وصف حضرت زینب (س) و حضرت علی اصغر (ع) اجرا کردند حال و هوایی گرم به شب سرد گراش بخشیدند .

اصغر فرودی فرماندار گراش نخستین سخنران این برنامه بود که با خواندن اشعاری از سعدی در وصف حضرت محمد (ص) سخن خود را آغاز کرد و گفت: انسانها تمایل به ⁣ماندگاری دارند و کسانی که در راه حق و حقیقت گام بردارند مانا می‌شوند .

وی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری درباره شعر افزود:شعر باید جهت داشته باشد و اگر در جهت متعالی حرکت کند در آینده جامعه تاثیرگذار است .

فرودی گراش را مستعد شاعران بسیاری دانست و خاطرنشان کرد: هرچند این شهرستان از مرکز دور است اما بستر پرورش شعر و ادب در آن فراهم است .

پس از شعرخوانی برخی از شاعران از شهرهای گراش، اوز و لار؛ ابراهیم محرابی از نویسندگان حاضر در جلسه بدون اینکه نوبت سخنرانی داشته باشد، با اجازه از دبیر برنامه به روی جایگاه رفت و دقایقی درباره این مسئله که شعر از جنس نبوت است،سخن گفت .

وی با بیان اینکه حقیقت هستی در سه لایه خیال، حس و شهود قرار گرفته است، اظهارداشت: لایه حس را همه انسانها درک میکنند اما لایه خیال و شهود در دسترس همگان نیست .

محرابی با بیان اینکه شاعران با استعداد و قوه خیال خود کمک میکنند انسان درکی از لایه های خیال و شهود داشته باشد،گفت: از این منظر کار شاعران از جنس نبوت است چراکه نبی نیز مردم را با شهود عقلانی آشنا میکند .

وی با اشاره به جمله ما رایت الا جمیلا که حضرت زینب (س) پس از عاشورا مطرح کردند، افزود: این جملهاما دیدن زیبایی از ورای این مصایب ذهنی متصل به عالم بالا می طلبد و شاعرانه است چراکه ظاهر آنچه در کربلا رخ داد چیزی جز قتل و غارت نبوده انسانی که ذوق شعری دارد میتواند چنین بگوید .

شب شعر پیامبر اعظم گراش با شعرخوانی و مرثیه خوانی شاعران و یکی از مداحان مشهدی ادامه یافت تا مهمان ویژه برنامه از راه رسید .

علیرضا قزوه شاعر برجسته آیینی کشور و مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری که تازه از سفر اربعین بازگشته بود ابیاتی در وصف حضرت زهرا (س) قرائت کرد .

وی در حاشیه این برنامه در جمع خبرنگاران گفت: شعر هنر ما ایرانیان است و همه دنیا ما را با عرفان و شعر میشناسند .

قزوه با بیان اینکه ایرانیان از ابتدای ورود اسلام ولایت امیرالمومنین را پذیرفتند و شیعه آن حضرت شدند، افزود: زبان فارسی از ابتدا زبانی برای شعرگویی اهل بیت بوده و در چند سال اخیر شعر آیینی رونق و شکوه خاصی پیدا کرده است .

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به برگزاری شب شعر در گراش خاطرنشان کرد: اینکه امروز در شهرهای کوچک شب شعر ایینی برگزار میشود نشان از اهمیت این نوع شعر دارد و باید این جلسات به جای سالیانه، به صورت ماهانه برگزار شود .

قزوه خاطرنشان کرد: استان فارس در زمینه شعر آیینی چهره های برجسته ای دارد که داشته های این استان هستند و باید از آنها استفاده کرد .

به گفته محمدعلی شاه محمدی دبیر این شب شعر 155 اثر از کل کشور ارسال شده بود که 14 اثر برای قرائت انتخاب شد. شاه محمدی نوید رقابتی شدن و تداوم این شب شعر را برای سال آینده داد .

سومین شب شعر پیامبر اعظم گرما و شور خاصی به شب سرد و بارانی گراش داد به گونه ای که این برنامه از ساعت 20شب تا 5 دقیقه بامداد با حضور مردم شعردوست گراش ادامه یافت .

ارسال نظر: