گزارش «نسیم آنلاین» از عدم توجه به پیچیدگی‌های فضای سیاسی در ایام مختوم به انتخابات

حاشیه‌‌سازی‌های یک نماینده، مکمل بهمن نقدینگی و رکود است؟

کدخبر: 2075759

آنچه که در روز و شب گذشته و در رابطه با برخورد قضایی با نماینده احتمالا متخلف تهران اتفاق افتاد به روشنی نشان داد که این نوع رفتارهای غیر ضروری به چه اندازه می توانند بهانه به دست عده‌ای برای غوغاسازی و ایجاد تنش در کشور بدهد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: "دو ماه آینده از حساس ترین برهه های اقتصادی تاریخ ایران است. پنج عامل همزمان، در فاصله کوتاه در کنار هم قرار گرفتند و وضعیتی ویژه را ایجاد کرده اند.

از یک طرف عدد نقدینگی- که عمدتا در سپرده های بانکی جاگیر شده است- به نزدیک ١٣٠٠ هزار میلیارد تومان می رسد. از سوی دیگر چهار عامل همزمان با هم می تواند منجر به افزایش ناگهانی سرعت گردش پول و پیامدهای جدی شود: بالا رفتن ناگهانی نرخ ارز در نتیجه تحولات سیاسی، افزایش عمومی تقاضا در ماههای پایانی ، وضعیت ویژه برج ١١ در سررسید شدن اوراق مشارکت و سپرده ها از سال ٩٠ به بعد و هر نوع تزریق فضای عدم اطمینان در نتیجه بحث های انتخاباتی. از دید تکنیکال تقریبا حیاتی است که دلار از کانال ٣٨٠٠ بالاتر نرود. به همان اندازه حیاتی است که جلوی تزریق هر نوع عدم اطمینان به فضای عمومی گرفته شود."

این بخشی از تحلیل یک اقتصاددان از وضعیت کنونی اقتصاد پولی کشور است و به روشنی حاکی از نگرانی عمیق نسبت به تحریک نرخ دلار و در نتیجه آن سیل خروج سپرده های بانکی به منظور حفظ ارزش به سمت دلار است و حتما همگی اوضاعی که در سال نود و نود و یک، دلار را به سرعت از حوالی هزار تومان به حوالی چهار هزار تومان رساند و حتما تاثیر سهمگین آن بر ارزش پول ملی و تورم شدیدی که ایجاد کرد را به یاد دارید. وضعیتی که به روشنی به جز عده ای معدود به همه مملکت آسیب جدی رساند.

امروز هم با توجه به آنچه در تحلیل ابتدای نوشته به آن اشاره شد باید از هر نوع تحریک فضای عمومی کشور که منجر به حرکت نقدینگی شود پرهیز کرد. البته این پرهیز برای کسانی است که به مملکت علاقه دارند و برای آینده ان نگرانند و به روشنی جزء سودجویان و مغرضان قرار ندارند. وگرنه هستند افراد و گروه هایی که در به در به دنبال چنین رویدادهایی هستند و از هر فرصتی برای راه افتادن این سیل بنیان کن استفاده می کنند. التهابات سیاسی اما با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم تا حدودی طبیعی و نتیجه منطقی کارزارهای انتخاباتی است اما نشانه هایی وجود دارد که ضرورت حرکت عاقلانه و با تامل بیشتر را برای دست اندرکاران قوای سه گانه کشور اساسی می کند.

اینکه می بینیم شب گذشته و به دنبال تعقیب قانونی صادقی نماینده تهران، توسط وی و رسانه های نزدیک به وی غوغایی ایجاد می شود و جمعیتی به دفاع از وی فراخوانده می شوند! و این یارکشی و شلوغ کاری بی شباهت به غوغاها و جنجال سازی های دوران دوم خرداد نیست خود نشانگر وجود برنامه ریزی ها برای ملتهب کردن فضای جامعه است. التهابی که بسیار پیشتر از شروع کارزارهای انتخاباتی و در ایام نزدیک به سال نو می تواند به جاری شدن سیلی که از آن یاد کردیم منجر شود و صغیر و کبیر را با هم ببرد. البته این برای عده ای شرایط مطلوبی است و این عده به روشنی ابتدائا دشمنان این ملک و ملت در خارج از کشور هستند و در درجه دوم دنباله های داخلی آنها که آرزویشان برچیده شدن نظام اسلامی است و در این مسیر ابایی از هیچ کاری نخواهند داشت.

حتما پیشنهادات این دست از اپوزیسیون به آمریکایی ها به منظور وارد کردن ضربه های اساسی تر به ایران را به یاد دارید، آنجا که مصرانه به تنگ تر کردن کمربند تحریم های ایران به جای درگیری احتمالی نظامی با ایران راهنمایی می کردند و استدلالشان هم نه دلسوزی برای ایرانیان بلکه بر مبنای کم تاثیرتر بودن درگیری نظامی در مقایسه با تحریم بوده است!

این افراد هنوز هم هستند و از دشمنیشان با مملکت و ملت و جمهوری اسلامی هم به هیچ وجه کاسته نشده است .

امروز به نظر می‌رسد برخی چهره هایی که از کانال لیست امید به مجلس راه یافته اند پتانسیل بالای بازی در زمین دشمن را دارند و به دنبال ملتهب کردن فضای عمومی کشور و از طریق آن افزایش فشار اقتصادی بر مردم و مجبور کردن دولت به دادن امتیازات بیشتر در ایستار واخواهانه آمریکائی ها نسبت به مساله هسته ای با روی کار آمدن ترامپ هستند.

با این اوصاف هر نوع بی سلیقگی در اداره امور کشور خطایی بزرگ است و این قطعی است که عوامل تنش زای غیر ضروری به میان نیایند و به اصطلاح بهانه ای به دست آنانی که وصفشان را کردیم داده نشود. لذا آنچه که در روز و شب گذشته و در رابطه با برخورد قضایی با نماینده تهران اتفاق افتاد به روشنی نشان داد که این نوع رفتارهای غیر ضروری به چه اندازه می توانند بهانه به دست عده ای برای غوغا سازی و ایجاد تنش بدهد.

البته در وضعیت نامناسب مدیریت اقتصادی کشور و بی عملی و آچمز شدگی دولت در ایجاد شرایط پایدار و خالی بودن دست آن در پاسخگویی به مطالبات مردم این احتمال که دولت خود هم بی میل به مطرح شدن این نوع حواشی است تقویت می شود. این را می توان از رفتار دولتمردان درباره جنجال لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد به خوبی دید. بالاخره مشغول شدن به چنین حاشیه هایی که برای بسیاری رسانه ها و مخاطبانشان جذابیت فراوانی دارد از بار فشار مطالبات مردمی بر دولت در ایام مختوم به انتخابات ریاست جمهوری بعدی می کاهد.

از طرف دیگر به نظر می رسد جنجال سازی حول و حوش قوه قضائیه با به راه انداختن مباحث ساختگی مربوط به داستان حسابهای این قوه در دستور کار مراکز فرماندهی فتنه در داخل و خارج کشور قرار گرفته است و به نظر می رسد از این کانال به دنبال ایجاد فرصت هایی برای راه انداختن غائله هایی شبیه به 18 تیر هفتاد و شش و امثال آن دارند و در این شرایط آنچه که مسلم است ضرورت حرکت با طمانینه و فکر بیشتر و توجه به شرایط محیطی و کلی کشور در رفتارهای قضائی خاص در میان اصحاب قوه قضائیه است.

ارسال نظر: