حسین راغفر:

سیاست خارجی آمریکا مبتنی بر جنگ است اما ترامپ هزینه کمتری نسبت به کلینتون برای ایران دارد

کدخبر: 2075836

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء: هیلاری شخصیت کلاسیکی در سیاست خارجی امریکاست و انتخاب او می‌توانست به معنای تداوم سیاست‌های خصمانه علیه ما باشد؛.

به گزارش « نسیم آنلاین » متن گفتگوی حسین راغفر به شرح زیر است:

دونالد ترامپ از دو سال پیش که نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد، شعارهایش را متناسب با طبقه متوسط و پایین جامعه امریکا هماهنگ ساخت. آنها کسانی بودند که از فرآیند جهانی شدن ضربه خورده بودند و شغل‌های‌شان به این خاطر از دست رفته بود. در مبارزات انتخاباتی هم شاهد بودیم که ترامپ عمده تاکیدش بر ایجاد مشاغل جدید برای امریکا و بازگرداندن ظرفیت‌هایی بود که از امریکا به کشورهای دیگر مانند چین و اروپا رفته بودند. او معتقد بود ظرفیت‌های اقتصادی امریکا به مناطق دیگر رفته و همین مساله امریکا را ضعیف کرده است. طبیعی است در جامعه ناامید از دستیابی شغل، این شعار می‌تواند خیلی‌ها را حساس کند. از طرفی، از دید مردم امریکا، ترامپ یک تاجر موفق بود.

هیلاری در امریکا شهرت خوبی نداشت

از سوی دیگر، رقیب ترامپ، یک رقیب سنتی و کلاسیک بود. فرد باسابقه‌ای که شهرت خوبی در عامه امریکا نداشت. کلینتون در امریکا به عنوان فردی شناخته می‌شود که جاه‌طلب است و به شعارهایش وفا نمی‌کند و حرف‌هایش از بی‌صداقتی است. این مساله از چشم ترامپ مغفول نماند و کمپین او دایما بر این مساله انگشت می‌فشرد. از طرفی، هزاران سرباز امریکایی در یک دهه گذشته در خاورمیانه کشته‌ شده‌اند. میلیاردها دلار صرف هزینه جنگ‌هایی شده که مردم امریکا آن را بی‌دلیل تلقی می‌کردند. ترامپ در مبارزات انتخاباتی، کلینتون را به عنوان فردی معرفی می‌کرد که باعث و بانی آن جنگ‌ها بوده که دستاورد خاصی از رهگذر آنها نصیب جامعه و اقتصاد امریکا نشده است.

انتخاب ترامپ، رهبران اروپا را به وحشت انداخته است

با گذشت مبارزات انتخاباتی، نوع رویکرد و سخنانی که از ترامپ مطرح می‌شد، موجب شد تا بسیاری از رهبران حزب جمهوریخواه نسبت به حمایت از او ابا داشته باشند. می‌دانیم که ترامپ عضو حزب جمهوریخواه نبوده و رهبران این حزب هم علاقه‌ای برای حمایت از کاندیداتوری‌اش نداشتند. نوع رویکرد ترامپ و شعارهایی که در مبارزات انتخاباتی‌اش مطرح می‌کرد، موجب شد تا دوستان و متحدان امریکا از پیروزی ترامپ وحشت داشته باشند. هیچگاه سابقه نداشته است که رهبران محافظه‌کار اروپایی اینگونه علیه رییس‌جمهور یک کشور، موضع‌گیری کنند. شما به صحبت‌های مرکل و اولاند نگاه کنید؛ انتخاب او، رهبران اروپا به وحشت انداخته است.

چرا ترامپ مهاجران را اخراج می‌کند

یکی دیگر از مواضع ترامپ، موضع‌گیری شدیدا منفی او علیه مسلمانان و اقلیت‌های دیگر است. میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی هیسپانیک و به ویژه مکزیکی در امریکا هستند که ترامپ گفته است حداقل سه میلیون نفر از آنها را اخراج خواهد کرد. این مهاجران، به دلیل حضور غیرقانونی‌شان نیروی کار ارزانی برای بنگاه‌های کوچک هستند و ترامپ با اخراج آنها می‌خواهد فضای ایجاد کار را برای امریکایی‌ها مهیا کند. خطر ترامپ کمتر از هیلاری برای ایران است ارزیابی‌ام آن است که ترامپ هزینه کمتری نسبت به کلینتون برای ایران خواهد داشت. هیلاری شخصیت کلاسیکی در سیاست خارجی امریکاست و انتخاب او می‌توانست به معنای تداوم سیاست‌های خصمانه علیه ما باشد، هرچند که اشخاص انتخاب‌شده توسط ترامپ مخصوصا برای وزرات دفاع، مشاور امینت ملی یا ریاست سی.‌آی.‌ای هم افراد بسیار تندی انتخاب شده‌اند که مواضع ضدایرانی تندی دارند.

سیاست خارجی امریکا مبتنی بر جنگ است

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم سیاست خارجی امریکا مبتنی بر جنگ است و ارزش دلار به جنگ‌افروزی در دنیا بستگی دارد. آنها روایتی را می‌سازند و آن را به دنیا می‌فروشند. مثلا روایت محور شرارت بودن ایران را می‌سازند و این به معنای فروش ده‌ها میلیارد سلاح به کشورهای منطقه است. این خطری است که ما را تهدید می‌کند و می‌تواند ما را به موضع‌گیری وا دارد و ایران سرمایه‌ها را به جای صرف توسعه، آنها را مصروف نظامی‌گری کند. البته استراتژی نظامی امریکا مبتنی بر اعزام نیرو به کشورهای دیگر نیست و اگر بخواهد نیرویی بفرستد، گروه‌هایی کوچک برای آموزش نیروهای مخالف است. به سخن دیگر، استراتژی امریکا، مبتنی بر شکل دادن جنگ‌های نیابتی است.

روس‌ها از کارت ایران استفاده خواهند کرد

درخصوص سوریه نیز اگر مذاکراتی میان روسیه و امریکا شود، در مذاکرات آنها، نقشی به ایران داده نخواهد شد و روس‌ها از کارت ایران در برابر امریکا استفاده خواهند کرد. در مجموع فکر می‌کنم چه ترامپ و چه هیلاری، وضعیت احتمالی برای ایران به سود ما نیست زیرا رفتار این دولت‌ها ملایم‌تر از دولت اوباما نیست. همچنین من فکر نمی‌کنم تحریم‌ها در دوره ترامپ برداشته شود و مشکلات بانکی ما باقی خواهند ماند. با این وجود، اختلافات احتمالی امریکا با اروپا و چین می‌تواند فضای جدید بازیگری را برای ما فراهم کند.

منبع: اعتماد

ارسال نظر: