احتمال گرانی کالاهای اساسی مردم با دلار ۴۰۰۰ تومانی وجود دارد

تحلیل متفاوت جمشید پژویان درباره دلار ۴۰۰۰ تومانی: بانک مرکزی با کاهش عرضه دلار را گران کرد!

کدخبر: 2075888

یک اقتصاددان گفت: بانک مرکزی با کنترل عرضه روی قیمت دلار تاثیر می گذارد و همین الان هم همین اتفاق افتاده است.

به گزارش «نسیم آنلاین»، جمشید پژویان اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص گرانی دلار تا بیش از 3900 تومان اظهار کرد: در ماههای اخیر تفاوتی در وضعیت درآمدهای ارزی ما ایجاد نشده است. بازار دلار کشور بازار کوچکی است و فعالان بازار چندان در تعیین قیمت ارز تاثیرگذار نیستند.

وی افزود: مقدار دلاری که در بازار مبادله می شود هم در برابر کل درآمد ارزی کشور که حاصل صادرات نفت است ناچیز است. وارداتی که خود دولت انجام می‌دهد و دلاری که خود دولتمردان تقاضای آن را دارند، در ازای کل ارز موجود در اقتصاد کشور ناچیز است.

این اقتصاددان تصریح کرد: اما در این بازار برخی‌ها به راحتی می توانند بازی کنند. مشهور است که می‌گویند عده‌ای در دبی حضور دارند که با دلارهایی که در اختیار دارند می توانند در بازار ارز ایران نوسان ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته مرسوم بود که بانک مرکزی زمانی که دولت کسری بودجه داشت و دلار در بازار می فروخت و معادل ریالی آن را به دولت می داد. به همین دلیل به سمت افزایش قیمت دلار حرکت می کرد چون این دلارها سرریزی بود که از بانک مرکزی می آمد.

پژویان بیان کرد: درآمد ارزی صادر کنندگان ما هم آنقدر نیست که در بازار تاثیر گذار باشد. چون بسیاری از صادر کنندگان هم صادر می کنند و هم وارد می کنند، بنابراین ارزی که در اختیار دارند برای واردات مصرف می کنند. بنابراین باید گفت بانک مرکزی با کنترل عرضه روی قیمت دلار تاثیر می گذارد و همین الان هم همین اتفاق افتاده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه در پاسخ به این سوال که آیا گرانی دلار منجر به افزایش تورم هم خواهد شد یا خیر عنوان کرد: تاثیر گرانی دلار بر افزایش تورم و گران شدن کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بستگی به تداوم این وضعیت دارد.

ارسال نظر: