عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با «نسیم آنلاین»: روزهای آخر سال و انتخابات ریاست جمهوری دلیل گرانی دلار بود

دود گران شدن دلار ۴۰۰۰ تومانی به چشم مردم می‌رود/ دولت بدترین روش را برای کسب درآمد انتخاب کرد

کدخبر: 2076007

جهان بیگلری اظهار کرد: بانک مرکزی نباید بدون در نظر گرفتن فشار وارد شده برای  فعالین بخش خصوصی و مردم که همان مصرف کننده‌ها هستند، دلار را گران کند.

محمدرضا جهان بیگلری عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص دلایل گرانی دلار اظهار کرد: وقتی عرضه ارز فقط در انحصار بانک مرکزی است، گرانی و ارزانی آن هم دست همین نهاد است. به نظر می‌رسد در پیش بودن روزهای آخر سال و انتخابات ریاست جمهوری انگیزه دولت را برای افزایش قیمت ارز بالا برده و به زودی تا 20 روز آینده قیمتها به حالت اول بر می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: گرانی دلار دوام نمی‌آورد به این دلیل که اقتصاد کشور ما براساس واردات اداره می‌شود و اکثر کارخانجات مواد اولیه را از خارج از کشور وارد می‌کنند.

این عضو اتاق بازرگانی گفت: برجام هم تاکنون نتوانسته سیستم بانکی ایران را نجات دهد تا بانکها بتوانند با نرخ ارز مبادله ای بداد تولید و صنعت برسند. در نتیجه اکثر خرید کارخانجات بصورت سنتی ازطریق صرافی‌ها انجام می‌پذیرد.

جهان بیگلری با انتقاد از تیم اقتصادی دولت به «نسیم آنلاین» گفت: تصمیم‌های غلط مدیران اقتصادی کشور برای بالا بردن نرخ ارز در راستای جبران کسری بودجه تنها راهکار ممکن برای دولتمردان است و با توجه به این که انحصار عرضه ارز صرفا دست دولت و بانک مرکزی است، راحت ترین راه پر کردن خزانه در هر کشوری تضعیف پول ملی در قبال سایر ارزها می‌باشد.

وی با بیان این مطلب که "دولت بدترین روش را برای کسب درآمد انتخاب کرده" گفت: بانک مرکزی می‌خواهد با توجه به آغاز سال میلادی جدید و شروع مسافرتهای خارجی و افزایش تقاضا برای خرید ارز ازجمله دلار، نسبت به فروش آن اقدام نماید. این کار دولت عواقب جبران ناپذیری را برای اقتصاد خرد به دنبال دارد.

این عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: گرانی دلار در این شرایط رکود، علاوه بر تحمیل هزینه های بالا برای تولید کنندگان و فعالان اقتصادی به افزایش قیمت تمام شده محصولات خواهد انجامید. البته برای شرکتهای صادر کننده که ارز برای آنها بر می‌گردد به اصلاح دولت مردان خوب است، ولی ناگفته نماند که همین افزایش قیمت ارز شامل هزینه خرید با قیمت بالا برای مواد اولیه خواهد شد و به عنوان یک مسکّن فقط برای دولت کارایی خواهد داشت.

جهان بیگلری اظهار کرد: بانک مرکزی نباید بدون در نظر گرفتن فشار وارد شده برای فعالین بخش خصوصی و مردم که همان مصرف کننده‌ها هستند، دلار را گران کند. متاسفانه این روش ها در سالهای گذشته امتحان شد و نتیجه خوبی برای کشور به ارمغان نیاورد. البته در گذشته دلار با شیب ملایم گران شد، اما امسال با شیب تند این اتفاق افتاده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود تا حداکثر بیست روز آینده شاهد کاهش قیمت ارز باشیم.

ارسال نظر: