جهانگیری:

نقض برجام توسط آمریکا اقدام علیه توافقات بین‌المللی است/ هیات نظارت در برابر هر گونه تخلف برخورد مناسب داشته باشد

کدخبر: 2076484

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه پس از برجام با دستور مقام معظم رهبری نهادی نظارتی برای آن ایجاد شد، گفت: رئیس جمهور رئیس این نهاد است و رئیس مجلس شورای اسلامی ، نماینده مقام معظم رهبری و تعدادی از وزرا نیز در آن عضو هستند و باید نظارت کنند و در برابر هر گونه تخلف برخورد مناسب داشته باشند.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نخستین همایش ملی صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: جامعه ما منابع، ظرفیت ها، فرصت ها و سرمایه های مادی و معنوی بسیار زیادی در اختیار دارد و در مقابل، با آسیب ها، تهدید ها و عوامل مخرب اجتماعی نیز روبروست.

وی افزود: فقر، حاشیه نشینی، طلاق، تهدید بنیان خانواده، اعتیاد و گسترش دامنه های آن، فسادهای مالی و اجتماعی و اخلاقی، شکل گیری مناطق حاد و بحران زا از جمله آسیب های مهمی هستند که متفکران علوم اجتماعی نسبت به وجود آنها در کشور هشدار داده و می دهند.

معاون اول رئیس جمهور با تقدیر از وزارت کشور به دلیل تهیه گزارشی جامع از وضعیت اجتماعی کشور،‌ تصریح کرد: یکی از کارهای خوب وزارت کشور این بود که گزارشی از وضعیت اجتماعی کشور با کمک صاحب نظران و نخبگان دانشگاهی تهیه کرد که این گزارش نشان می دهد جامعه و نهادهای مدنی و دولت و ارکان حکومت باید نسبت به آسیب های اجتماعی حساس باشند چرا که حساسیت به موقع کمک می کند تا بتوانیم این گونه پدیده ها و آسیب ها را از پیش رو برداریم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه اقدام به موقع ما در برابر آسیب های اجتماعی از اهمیت فراوانی برخوردار است، گفت: در سالهای اخیر و بخصوص در یک سال گذشته جلسات مهمی در حضور مقام معظم رهبری در خصوص آسیب های اجتماعی تشکیل شد که روسای سه قوه و مسئولین دستگاه های تصمیم گیر نیز حضور داشتند و در این جلسات یک موضوع مشخص به مسئولین و جامعه اعلام شد و آن اینکه عزم نظام در اهتمام به کاهش و حل بحران ها و آسیب های اجتماعی جدی است و پیام بسیار روشن این جلسات نیز این بود که در نظام عزمی جدی وجود دارد که بتواند با آسیب های اجتماعی برخورد عالمانه و اساسی داشته باشد.

وی اضافه کرد: آنچه مکمل این عزم و رویکرد است این است که حساسیت و مشارکت جامعه و همه شهروندان در خصوص آسیب های اجتماعی وجود داشته باشد و عزم ملی زمانی به وجود می آید که هم در مسئولین و هم در آحاد جامعه و نهادهای مدنی اراده ای جدی پدید آید.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دانش و تجربه بشری نشان می دهد که آنچه باعث قوام و دوام یک جامعه است در درجه اول پایداری و سلامت نهادهای اصلی آن جامعه است. اگر این نهادها از سلامت و پایداری برخوردار باشند می توان گفت که قوام و دوام جامعه مستحکم و خدشه ناپذیر است.

جهانگیری ادامه داد: خانواده سالم و حساس، شهروندان و نهادهای مدنی و نخبگان و شبکه های اجتماعی منسجم و مستحکم راه را بر سر هر گونه آسیب اجتماعی می بندند و دولت و دستگاه های رسمی را وادار می کنند که نسبت به این مسائل بصورت چابک و با حساسیت برخورد و تصمیم گیری کنند.

وی از اعتیاد به عنوان آسیبی مزمن و ریشه دار در جوامع یاد کرد و گفت: متاسفانه اعتیاد در جامعه ما نیز هم به شکل سنتی و هم به صورت اشکال نوظهور وجود دارد و رشد اعتیاد در کشور بستر ساز شکل گیری بیماری های دیگر اجتماعی در کشور خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اعتیاد خود به تنهایی زاییده یک سری پدیده های اجتماعی است که با گسترش آن، بیماری های مزمن دیگری نیز به دنبال خود وارد جامعه می کند. اعتیاد فقط به فرد مصرف کننده آسیب نمی زند و فقط او را در معرض نابودی قرار نمی دهد بلکه همه سرمایه های اجتماعی در جامعه را تهدید می کند. جامعه ای که حساسیت خود را نسبت به اعتیاد از دست بدهد و آن را امری عادی تلقی کند، این جامعه پرمخاطره خواهد بود و بستری برای آسیب های کشنده و بحران زا بوجود خواهد آورد.

وی با اشاره به موضوع همایش مبنی بر گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: برای مقابله با این بلای خانمان سوز نمی توان در غیاب مردم آنطور که باید اقدام کرد و زمانی می توان به شکل مناسب با اعتیاد مبارزه کرد که آحاد مردم در مقابل آن احساس مسئولیت کنند.

جهانگیری اضافه کرد: رویکرد دولت نیز بر همین اساس در مقابله با مسائل اجتماعی و حل آسیب های اجتماعی، اجتماعی کردن آنها و کمک خواستن از مردم است و تلاش ما این است که تمرکز بیشتری بر پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مشارکت اجتماعی در جامعه حس تعهد و مسئولیت نسبت به همنوعان را افزایش می دهد، گفت: با مشارکت اجتماعی امید به آینده و امید به زندگی عزت مندانه توسعه پیدا می کند و به همین دلیل است که مشارکت اجتماعی از مهمترین سرمایه های اجتماعی کشور به حساب می آید. در میان سرمایه های یک کشور، هیچ سرمایه ای به اندازه سرمایه اجتماعی پراهمیت نیست و در این میان مشارکت اجتماعی جزو مهمترین سرمایه های اجتماعی است.

جهانگیری اظهار داشت: دولت در مسیر کنترل، کاهش و مهار مواد مخدر و اعتیاد و نیز آسیب های اجتماعی نیازمند مشارکت و حضور مردم است و برای این کار باید تصویر دقیقی از ابعاد مختلف آسیب های اجتماعی و به ویژه اعتیاد به دور از سیاه نمایی و انکار به مردم ارائه کنیم تا حساسیت جامعه، مردم و مسئولین برانگیخته شود. گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر نیازمند اتخاذ رویکردی یکپارچه و منسجم است و این کار نیازمند ائتلافی فراگیر اعم از دولت و ملت است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره مجدد به چهار جلسه برگزار شده در حضور رهبر معظم انقلاب با موضوع آسیب های اجتماعی گفت: در این جلسات گزارش های مختلفی ارائه شد و مقرر شد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تعدادی کارشناس اجتماعی نیز به اعضای جلسات آن اضافه شوند و نیز قرار شد که سازمان امور اجتماعی نیز در وزارت کشور تشکیل شود.

جهانگیری خاطر نشان کرد: برای اینکه بتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم در برنامه ششم توسعه در مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و اعتیاد هدف گذاری کمی صورت گرفته و مشخص شده است که در طول برنامه به چه میزان باید اعتیاد کاهش پیدا کند.

وی اظهار امیدواری کرد در سال جاری که سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده و دولت نیز برای توسعه اقتصادی کشور برنامه‌ریزی دقیقی در پیش گرفته بیش از پیش به سرمایه های اجتماعی توجه کنیم زیرا آنچه قادر است اقتصاد و توسعه کشور را دنبال کند سرمایه انسانی توانمند و متفکر است.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسائل ملی از هر نوعی که باشند چه اجتماعی، چه اقتصادی و چه سیاسی و فرهنگی ، با وجود ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد، این مسائل قابل حل هستند و البته حل این مسائل نیازمند عزم و اجماع ملی است.

جهانگیری افزود: پیش نیاز حل مسائل کشور برخوردهای غیر سلیقه ای و غیر جناحی است و باید برای حل مسائل در چارچوب مصالح و منافع ملی حرکت کنیم و اگر با این مسائل گروهی و جناحی برخورد شود هر مشکلی می تواند به تهدیدی برای جامعه تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه امروز دنیا با شرایط پر مخاطره ای روبرو است، گفت: اتفاقاتی که در غرب و آمریکا شروع شده می تواند برای دنیا مخاطره ساز باشد و چهره های جنگ طلب و خشن که روی کار می آیند باید با عقل و تدبیر مهار شوند. منطقه ای که ما در آن واقع شدیم آبستن حوادث و اتفاقاتی مهم است و برای اینکه بتوانیم برخورد مناسبی با این مخاطرات داشته باشیم نیازمند تفاهم،‌ انسجام ملی و داخلی، سنجیدگی،‌ عقلانیت و اعتدال هستیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: سیاست مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید هماهنگ با خواست مردم این بوده است که تهدید های درونی و بیرونی را از کشور دور کنیم و فرصت های بهتر زندگی کردن، بی دغدغه زندگی کردن و امیدوارانه زندگی کردن را برای مردم فراهم کنیم و نگذاریم این تهدیدات مردم را نسبت به آینده نگران کند.

وی افزود: برجام حاصل این سیاست ها بوده است. برجام حاصل گفتگوهای طولانی و پیچیده جمهوری اسلامی ایران با 6 قدرت بزرگ دنیا، سازمان ملل متحد، آژانس بین المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا بوده است. برجام برنامه مصوب هم در داخل کشور و نهادهای رسمی و مهم مثل مجلس شورای اسلامی ، شورای عالی امنیت ملی ، هیات وزیران و نهایتاً رهبر معظم انقلاب بوده است و هم در عرصه بین المللی مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد، آژانس بین المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپاست و کارشکنی و نقض آمریکا در برابر برجام فقط دشمنی با ملت ایران نیست بلکه به معنای اقدام علیه گفتگو، تعامل و توافقات بین المللی است.

جهانگیری با اشاره به اینکه پس از برجام با دستور مقام معظم رهبری نهادی نظارتی برای آن ایجاد شد، گفت: رئیس جمهور رئیس این نهاد است و رئیس مجلس شورای اسلامی ، نماینده مقام معظم رهبری و تعدادی از وزرا نیز در آن عضو هستند و باید نظارت کنند و در برابر هر گونه تخلف برخورد مناسب داشته باشند.

وی تصریح کرد: باید مراقب باشیم که گاهی فضا سازی های کاذب ما را در زمین افراطی گری قرار ندهد. باید با دقت و عقلانیت بر اساس سیاست هایی که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده با عزت، حکمت و مصلحت تصمیم گیری کنیم تا منافع ملت تامین شود.

ارسال نظر: