نظر نمایندگان مجلس در خصوص واکنش ایران به نقض برجام در گفتگو با «نسیم آنلاین»

قانون جدید نیاز نیست/ منتظر اقدام مقتضی دولت هستیم

کدخبر: 2076699

نمایندگان مجلس در گفتگو با «نسیم آنلاین» نظرات خود را در خصوص واکنش مقتضی جمهوری اسلامی ایران به نقض برجام اعلام کردند.

گروه سیاسی «نسیم آنلاین»:: حسن روحانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و همچنین در سخنان خود در جمع دانشجویان به مناسبت روز 16 آذر با اشاره به مصوبه سنای آمریکا در خصوص تمدید تحریم های داماتو، این اقدام را نقض عهد خوانده و تاکید کرد که با پاسخ جدی ایران مواجه خواهد شد.

رئیس جمهور در سخنان صریح دیروز خود در جمع دانشجویان با بیان اینکه نظام در مقابله با نقض برجام اجماع دارد، تأکید کرد: ‌در مسأله برخورد با نقض برخورد، نظر واحدی در کشور وجود دارد و هیچ ‏اختلاف‌نظری بین دولت، مجلس و سایر قوا، نیست.‏

روحانی با بیان اینکه از حقوق ملت دفاع و بر آرمان ها ایستادگی می‌‌کنیم، تصریح کرد: اگر رییس‌ جمهوری آمریکا اقدام اخیر سنا و کنگره را امضاء و سپس تعلیق ‏کند، حتی این مقدار را هم تخلف از برجام می‌دانیم و در برابر آن هم عکس‌العمل نشان خواهیم داد.‏

این سخنان رئیس جمهور توسط نمایندگان مجلس که پیش‌بینی می‌شود از روزهای آینده به صورت جدی درگیر این ماجرا شوند هم بازخوردهای زیادی داشت و نمایندگان مواضع مختلفی را در این خصوص مطرح کردند. «نسیم آنلاین» به منظور بررسی نظر نمایندگان مجلس به سراغ تعدادی از آنها رفته و نظراتشان را در این خصوص جویا شده است:

هیات نظارت بر اجرای برجام، شدت و حدت نقض برجام را بررسی کند

محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب مجلس و نائب رئیس فراکسیون امید در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، با تقدیر از "موضع شفاف رئیس جمهور" اظهار داشت: به زعم رئیس جمهور برجام نقض شده است ولی اینکه شدت و حدت این نقض چقدر است را هیات نظارت بر اجرای برجام بررسی می‌کند و قاعدتا قابل ارجاع به آن کمیته بین‌المللی پیش‌بینی شده در خود برجام است.

تابش با تاکید براینکه نباید اجماعی که به نفع کشور در برجام به وجود آمد را از دست بدهیم اظهار داشت: نباید به دام افتاده و آن اجماع را تبدیل به یک اجماع علیه خودمان کنیم و این در حالی است که خیلی از بدخواهان جمهوری اسلامی و کشورهای رقیب ما در منطقه به دنبال این هستند که ما به این دام بیفتیم.

این نماینده اصلاح‌طلب با تاکید براینکه اکنون اجماع 5+1 و اجماع جهانی به نفع ایران ایجاد شده اظهار داشت: قبل از برجام یک اجماع جهانی بر علیه ما بود و ما این را به یک اجماع مثبت و به نفع ایران تبدیل کردیم که باید آن را حفظ کنیم.

قوانین مورد نیاز در خصوص نقض برجام تصویب شده منتظر اقدام مقتضی دولت هستیم

در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی طی گفتگویی با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در خصوص واکنش‌ ایران به نقض برجام بعد از اعلام این نقض توسط رئیس‌جمهور اظهار داشت: این واکنش را باید خود آقای رئیس‌جمهور تنظیم کند البته ما شورای نظارت بر اجرای برجام را در کنار قوانین لازم داریم.

حاجی بابایی افزود: امروز هر چه در مجلس فکر کردیم که قانونی در واکنش به نقض برجام مصوب کنیم تا براساس آن دولت را ملزم به اقدام کنیم دیدیم قانون نیاز ندارد و هر قانونی نیاز باشد از مجلس هفتم تا الان مصوب کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه آنچه الان مهم است تعریف اقدام مقتضی در برابر نقض برجام است اظهار داشت: اقدام مقتضی باید متناسب با منافع ملی عزت، حکمت و مصلحت باشد.

این نماینده مجلس اظهار داشت:‌ فکر می‌کنم بزرگ‌ترین اقدامی که می‌توانیم در برابر نقض برجام انجام دهیم این است که اعلام کنیم اشتباه کردیم به آمریکا اعتماد کردیم و این بزرگ‌ترین جوابی است که حتی از طرح سه فوریتی هم مهم‌تر است و بسیار مهم است که دولت اعلام کند اشتباه کردیم به آمریکا اعتماد کردیم.

وی ادامه داد: اقدام دومی که باید در خصوص نقض برجام انجام شود این است که چشم‌مان را باز کنیم و بعد از این دیگر اشتباه نکنیم؛ اینکه کار بعدی چه باشد یا مثلا اقدامی را انجام دهیم یا انجام ندهیم جز فرعیات است.

حاجی بابایی با بیان اینکه پاسخ لازم در برابر نقض برجام این است که اعلام کنیم آمریکا بدپیمان و بدعهد است تاکید کرد: آمریکا خوی استکباری دارد و نمی‌توان به آن اعتماد کرد، باید اعلام کنیم نمی‌توان در کنار آمریکا به عنوان یک موجود با محبت نشست و لبخند زد بلکه زمانی که نیاز باشد آنها به هر موجود مقابل خود حمله می‌کنند و الان نیز آن را دیده‌ایم.

وی با بیان اینکه مصوبه آمریکا برای تمدید تحریم برای بنده تعجب برانگیز نبود و آن را طبیعی می‌دانم اظهار داشت: آمریکا باید این کار را انجام می‌داد چرا که آمریکا منافع کشورش را به منافع دیگر نمی فروشد؛ دولتمردان آمریکایی از حقوق ملت‌شان دفاع می‌کنند و برای اشتغال فرزندان‌شان هر کاری می‌کنند؛ ما می‌گوییم برای اشتغال فرزندان‌مان هر کاری نکنیم بلکه کار درست را انجام دهیم ولی آمریکایی‌ها برای این مهم کار غلط هم انجام می‌دهند و کار غلط را هم از نظر خودشان درست می‌دانند.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه امروز دیگر جای مجمل‌گویی و مسامحه‌گویی نیست اظهار داشت: دیگر جای اینکه بنشینیم یک راهکاری پیدا کنیم تا از کنار نقض برجام فرار کنیم و سر مردم را گول بمالیم نیست بلکه واقعا باید محکم بایستیم و از آقای رئیس جمهور هم تشکر می‌کنم که این نقض را بیان کردند حال باید ببینیم طی امروز و فردا مقتضی این کار چیست و این بسته مقتضی باز شود تا مردم داخل بسته را هم ببینند.

دولت مکلف است ماده 2 و 3 قانون برجام را در برابر نقض آن عملی کند

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در خصوص واکنشی که باید توسط ایران در برابر نقض برجام که دیروز توسط رئیس جمهور بر آن صحه گذاشته شده بود انجام شود تاکید کرد: اکنون لازم است مواد 2 و 3 قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام که سال گذشته توسط مجلس تصویب شده بود دقیقا اجرا شود.

کوهکن در واکنش به نقض برجام با بیان اینکه اینجا ظرافتی وجود دارد که باید به آن توجه کرد خاطرنشان کرد: این ظرافت این است که همه مسئولان ما از ابتدای امر گفته‌اند که چرایی این مذاکرات و گفتگوها درباره فعالیت‌های هسته‌ای بحث تحریم‌ها است و اصلا مسئله دیگری مطرح نبوده است.

وی افزود: از مجموعه گفتگوهایی که درباره برجام صورت گرفت، موضوع دیگری را به غیر از بحث تحریم‌ها به دست نمی‌آورید، همچنین همان‌گونه که رئیس مجلس به مفاد برجام اشاره کردند این مسئله تاکید شده است که وضع هرگونه تحریم جدید و ادامه پیدا کردن تحریم‌ها به هر شکل ممکن به ظاهر و با روح برجام مغایر است و در حقیقت از این طریق خواسته‌اند مسیرها را برای توجیه‌های آمریکایی‌ها و غربی‌ها ببندند.

نماینده مردم لنجان اظهار داشت: دولت مکلف است ماده 2 و 3 قانون برجام را در برابر نقض آن عملی کند.

وی در پایان تاکید کرد: بعد از اینکه شواری عالی امنیت ملی و هیات نظارت بر اجرای برجام بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که برجام نقض شده، این توافق دیگر اعتباری ندارد و ما نیز هیچ الزامی برای پایبندی به آن نداریم و عامل این اتفاق هم آمریکایی‌ها هستند.

ارسال نظر: