لاریجانی در دیدار با اعضای خانه احزاب:

تعدد احزاب فی‌‎نفسه مشکلی ندارد/ اینکه به هیچ حزبی اتکا نداریم جالب نیست

کدخبر: 2076741

رئیس مجلس با بیان اینکه تعدد احزاب در کشور فی نفسه مشکلی ندارد، اظهار داشت: تعدد احزاب در مواردی می تواند خوب هم باشد اما اگر قرار است در جایگاه اداره کشور فعالیت کند با این تعداد نمی شود و باید حدود ۵ یا ۶ حزب فعالیت کنند که احزاب قوی باشند و توسط مردم همراهی شوند.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (دوشنبه، 15 آذرماه) با جمعی از اعضای خانه احزاب دیدار و گفت و گو کرد.

لاریجانی با بیان اینکه معتقدیم احزاب در کشور ما جایگاه خود را پیدا نکرده اند، گفت: اگر می خواهیم در حوزه احزاب قوی باشیم باید ساختار تشکیلاتی تقویت شود چنانچه قصد داشتیم در زمان انتخابات، این کار با تکیه بر احزاب صورت گیرد اما اشکالاتی وجود دارد.

*لایحه قانون جامع انتخابات قانون جامعی برای جایگزینی قوانین خُرد انتخاباتی باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه باید روی قانون انتخابات بر اساس سیاست های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری کار شود، افزود: دولت لایحه ای در خصوص انتخابات در دست بررسی دارد که امیدواریم کامل باشد و قانون جامعی را به جای قوانین خرد انتخاباتی ارائه کند.

وی اضافه کرد: لازم است قانون انتخابات قوی شود و شکل فعلی قانون انتخابات که روی افراد مستقل کار می کند به سمت احزاب نیز برود چنانچه افراد حزبی می توانند در داخل مجلس بسیار عمیق تر فعالیت کنند اما تمام این ها به شرطی است که احزاب نیز وظیفه اصلی خود یعنی تربیت افراد را انجام دهند و صرفا در زمان انتخابات فعالیت نکنند.

*تعدد احزاب فی نفسه مشکلی ندارد/ احزاب برای حضور مثمرثمر باید قوی باشند

لاریجانی همچنین با اشاره به این مطلب که اینکه به هیچ حزبی اتکا نداریم جالب نیست، عنوان کرد: احزاب باید بتوانند برنامه تهیه کرده و کار ارائه کنند که ممکن است بخشی از این مشکلات در قالب قانون انتخابات برطرف شود؛ بخشی هم مربوط به گلایه از شورای نگهبان است که افرادی که در شورای مرکزی برخی احزاب هستند رد صلاحیت می شوند که در این خصوص باید گفت ممکن است این رد صلاحیت ها در مواردی درست باشد چرا که حتی امکان دارد افرادی که در شورای مرکزی احزاب حضور دارند شرایط نمایندگی نداشته باشند لذا به صورت کلی باید مسائل در جلسات مشترک مطرح و راه حلی پیدا شود.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه تعدد احزاب در کشور فی نفسه مشکلی ندارد، اظهار داشت: تعدد احزاب در مواردی می تواند خوب هم باشد اما اگر قرار است در جایگاه اداره کشور فعالیت کند با این تعداد نمی شود و باید حدود 5 یا 6 حزب فعالیت کنند که احزاب قوی باشند و توسط مردم همراهی شوند در این خصوص نیز دولت نمی تواند کاری کند و اگر احزاب می خواهند در صحنه عملیاتی حضور مثمرثمری داشته باشند باید خود اقدام کنند.

*ارتباط احزاب داخلی با خارجی طبق قانون امکان‌پذیر است

وی ادامه داد: احزاب می توانند تکثر داشته باشند اما شکل قابل گفت و گو پیدا کنند به این معنا که 240 حزب باشد اما 6 حزب بزرگ و شاخص تشکیل شود که بتواند وارد گفتمان شود.

لاریجانی در خصوص گلایه ای که برخی احزاب از دستگاه قضایی داشتند، بیان داشت: در این خصوص نیز باید در جلسات مشترک و از طریق گفت و گو مشکلات برطرف شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین در حوزه ارتباط با احزاب خارجی اشاره کرد: در حال حاضر ارتباط با احزاب خارجی در قانون آمده است و پیشنهادی هم که برای حضور در گروه های دوستی پارلمانی داده شد به شکل عضویت امکان پذیر نیست چرا که حتما باید نماینده مجلس باشند اما می توانند گروه های دوستی جلساتی با احزاب داشته باشند تا نظرات انتقال یابد.

پیشنهادات درخصوص توسعه سیاسی در برنامه ششم توسعه کشور ازسوی احزاب برای بررسی ارائه شود

وی افزود: درخصوص این موضوع که اشاره ای به توسعه سیاسی در برنامه ششم توسعه کشور نشده لازم است اگر پیشنهادی وجود دارد ارائه شود که اگر خلاء قانونی در برنامه ششم وجود دارد به صورت دقیق بررسی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان درباره قانون جرم سیاسی خاطرنشان کرد: قانونی در این خصوص به تازگی تصویب شد و در حال حاضر تغییر سریع قانون شکل خوبی ندارد و باید بعد از چند سال بررسی و ایرادات آن گرفته شود.

براساس این گزارش، طاهرنژاد عضو حزب کارگزاران و از اعضای خانه احزاب در این جلسه با بیان اینکه در دولت قبل طرح «مجلس در رأس امور نیست» را رواج داد، گفت: مجلس یکی از بزرگترین اصول انقلاب است لذا باید اقتدار آن حفظ شود، همچنین پذیرش اصل انتخابات به معنای پذیرفتن احزاب است.

کنعانی مقدم عضو جبهه ایستادگی نیز در ادامه در خصوص ضرورت توسعه سیاسی در برنامه ششم اظهار کرد: احزاب می‌توانند به این توسعه کمک کنند، همچنین مجلس می‌تواند قراردادی با احزاب برای ایجاد اطلس سیاسی ببندد چنانچه در حال حاضر اقوام و احزاب مختلفی در سطح کشور وجود دارد که می‌توان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد، از سوی دیگر اطلس سیاسی لازمه آمایش سرزمینی است.

هاشمی دیگر عضو خانه احزاب، انسجام ملی را مهم‌ترین مسئله کشور عنوان کرد و گفت: در ایران قومیت‌ها و احزاب با نگاه‌های مختلف سیاسی وجود دارد که باید آن را پذیرفت و صرفا عده‌ای کار را در دست نگیرند، چنانچه تمام تفکرها در وقوع انقلاب اسلامی نقش داشتند و نمی‌توان عده‌ای را از آن حذف کرد.

وی افزود: از طرف دیگر قانون جرم سیاسی باید به گونه‌ای اجرا شود که افراد متعلق به احزاب اجازه اظهارنظر بدون هراس از بازخواست داشته باشند.

مرتضوی دبیرکل جامعه جانبازان و ایثارگران در ادامه این جلسه بیان کرد: حدود 700 جانباز نابینا در کشور وجود دارد که بعضا توانایی حضور در عرصه نمایندگی را دارند اما متاسفانه همچون بی‌سوادان به علت نابینایی به آن ها اجازه ثبت نام در عرصه انتخابات داده نمی‌شود.

احمد شریف دبیرکل حزب دانش آموختگان ایران گفت: متاسفانه از توانمندی احزاب برای پیشبرد راهبردهای نظام استفاده نمی‌شود و در حالی که هم اکنون در سراسر جهان از قدرت نرم به جای قدرت سخت استفاده می‌شود ایران با سبقه فرهنگی 7 هزار ساله که می‌تواند مانع تاثیر قدرت سخت در کشور شود از این حوزه به خوبی استفاده نمی‌کند.

مسئول کمیته بین‌الملل خانه احزاب گفت: همچنین احزاب هراسی از ارتباط با سفارتخانه‌های خارجی دارند که حتما باید با هماهنگی وزارت خارجه یا کشور باشد و ممکن است انگ ارتباط با عوامل این کشور به احزاب بخورد، از سوی دیگر با توجه به اینکه گروه‌های دوستی مختلف پارلمانی و دولتی وجود دارد خوب است نمایندگانی از احزاب در این گروه ها حاضر باشند.

کاشفی دیگر عضو خانه احزاب در ادامه خواستار اختصاص بخشی از برنامه‌های شبکه خبر به حوزه احزاب شد و آن را حق طبیعی برای توسعه سیاسی دانست.

محمدزاده رئیس سابق کمیته بانوان خانه احزاب در پایان این جلسه با بیان اینکه خانه احزاب با مساعدت وزیر کشور تشکیل شد، خاطرنشان کرد: بانوان سیاسی به صورت فعالی در احزاب حضور دارند که لازم است جایگاه آن‌ها به صورت منصفانه تری تبیین شده و مشکلات آن‌ها نیز جهت انسجام ملی بررسی شود.

ارسال نظر: