متن کامل مرامنامه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس

کدخبر: 2076935

مرامنامه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در جلسه امروز این فراکسیون به تصویب رسید.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: مرامنامه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در جلسه امروز این فراکسیون به تصویب رسید. متن کامل این اساسنامه در 12 بند به شرح زیر است:

1- اسلام: دین مبین اسلام عهده‌دار تمام امور زندگی بشری اعم از اجتماعی، فرهنگی، عبادی، سیاسی و پاسخگوی تمام نیازهای جوامع انسانی نقشه راه سعادت و پیشرفت جامعه در گروی آن است که به‌دور از تأثیرپذیری از مکاتب و الگوهای مادی رایج شرق و غرب، آموزه‌های تعالی‌بخش اسلام ناب محمدی(ص) و موازین شرع مقدس مبنای تدوین و تصویب قوانین اجرایی در نظام اسلامی قرار گیرد.

2- رهبری: ولایت مطلقه فقیه محور و رکن اساسی در نظام اسلامی است و مشروعیت تصمیمات و اقدامات مسئولان منبعث از این رکن می‌باشد و مصداق امروز این اصل مترقی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) می‌باشند. مقام معظم رهبری خلف صالح و میراث‌دار و مفسر و ادامه‌دهنده راه امام(ره) و هدایت‌کننده همه مسئولان و آحاد جامعه به سمت اهداف متعالی نظام اسلامی است. شناخت درست و کامل از رهنمودها و تدابیر رهبری معظم و نصب‌العین قرار دادن آن تلاش بی‌وقفه برای حرکت در چارچوب ترسیم‌شده توسط ایشان و تبعیت از دستورات معظم‌له، وظیفه شرعی همه مسئولان و آحاد جامعه می‌باشد.

3- قانون اساسی: قانون اساسی میثاق ملت ایران در نظام جمهوری اسلامی است و اصول آن جایگاه مسئولیت، وظایف و اختیارات قوا و نهادهای مختلف و رابطه آنها با یکدیگر را مشخص کرده و سازوکارهای لازم برای رفع اختلافات اجتماعی را پیش‌بینی نموده و امکان هرگونه بن‌بستی را زدوده است، بنابراین التزام عملی به تمام اصول قانون اساسی و پذیرش آن لازمه صحت کار مسئولان و نهادهای مختلف است.

4- استکبارستیزی: مجلس شورای اسلامی باید سد استواری در برابر زیاده‌خواهی‌های دولت‌های استکباری و در رأس آن آمریکای جنایتکار باشد و با توکل به خدای متعال و اتکا به اصول عزت، حکمت و مصلحت تمام تنفیذات لازم را برای تأمین منافع ملی در روابط بین‌الملل و مقابله بی‌وقفه دولت‌مردان کشور با انواع توطئه‌های دشمنان ملت ایران فراهم نماید.

5- ایران مستقل: ایران اسلامی مستقل و مقتدر و متکی به فرهنگ و هویت غنی اسلامی ـ ایرانی است. راه دستیابی به این هدف توسعه همه‌جانبه، متوازن، پایدار و عدالت‌محور بر اساس الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت می‌باشد.

6- منادی وحدت: مجلس اسلامی نماد حاکمیت ملی و عصاره فضایل ملت و بنا به فرمایش حضرت امام راحل(ره)‌ در رأس امور است و باید تقویت‌کننده، منادی وحدت، همبستگی و انسجام اسلامی و ملی بوده و از کارکردی برخوردار باشد که به افزایش مستمر سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به مجموعه نهادهای حاکمیتی منجر شود. فراکسیون برای وحدت و هم‌گرایی حداکثری بر مبنای مرام‌نامه خود تلاش می‌کند.

7- مجلس فعال و دارای بصیرت: منزلت مجلس شورای اسلامی در گروی آن است که به پیروی رهبر معظم انقلاب همراه ملت شهیدپرور، آگاه و موقعیت‌شناس، ایران اسلامی در تمام چالش‌های پیش روی کشور حضوری فعال، بابصیرت و روحیه انقلابی، جهادی،‌ اثرگذار و امیدآفرین داشته باشد و هیچ عذر و بهانه‌ای نمی‌تواند کم‌کاری این نهاد اثرگذار را توجیه کند.

8- مسئولیت نمایندگی: سمت‌ها در نظام اسلامی مسئولیت است و مصونیتی ایجاد نمی‌کند، همه کسانی که در مصادر امور خدمت‌گزاری قرار گرفته‌اند، در قبال رفتار و گفتار خود مسئولند و باید پاسخگو باشند. آراسته بودن به تدین و تقوا و اخلاق به عنوان وجه نظارت درونی و به‌کارگیری سازوکارهای مؤثر و بازدارنده به عنوان وجه نظارت سازمانی و همچنین محقق شدن امر به معروف و نهی از منکر آحاد جامعه نسبت به مسئولان به‌مثابه نظارت اجتماعی، شرط تضمین ایفای صحیح مسئولیت و اصلاح خطاهای اجتماعی خواهد بود.

9- تعامل مجلس و دولت: اداره امور کشور در گروی تعامل سازنده، قانونمند، مفید و اطمینان‌بخش قوای سه‌گانه (با حفظ استقلال قوا) با یکدیگر است و در این میان تعامل مجلس و دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تعامل مجلس و دولت هنگامی مثبت و تفاهم‌برانگیز خواهد بود که دوسویه باشد. از سویی مجلس باید از تلاش‌ها و اقدامات قانونی مثبت دولت پشتیبانی به عمل آورد و معذورات عرفی و معقول در اجرای برنامه‌ها و قوانین را دفع و موانع موجود را برطرف کند و از سوی دیگر همچون ناظری دلسوز و استوار نقاط ضعف دولت را بیابد و در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی و با درایت آن را اصلاح نماید. دولت نیز باید مجلس را امین خود بپندارد و با ارائه گزارشات کارشناسی‌شده و صحیح مشکلات مجلس را در اتخاذ تصمیم حکیمانه و راهگشا یاری دهد و در همه حال از تصمیمات مجلس (خواه موافق باشد خواه مخالف)‌ تبعیت کند.

10- تصمیم‌گیری خردمندانه: مجلس شورای اسلامی کانونی است که تصمیمات آن براساس خرد جمعی و براساس قانون آیین‌نامه داخلی اتخاد می‌گردد، لازمه تحقق این امر مهم خودداری از تک‌روی و فراهم نمودن امکان تضارب به آرا و عقاید بر اساس استدلال و منطق می‌باشد. آزاداندیشی، شجاعت، صراحت و صداقت در موضع‌گیری موافقت و مخالفت به‌همراه رعایت تقوا، اخلاق و انصاف و نیز اتکا به عقلانیت و منطق کارشناسی به موازات اجتناب از تعصب، جمود، سطحی‌نگری، عوام‌زدگی و هیجان‌آفرینی زمینه‌ساز اتقان و استحکام در تصمیمات می‌گردد.

11- فسادستیزی: فساد یکی از پدیده‌های ضد دینی، ضد انقلابی و تهدیدکننده کارآمدی نظام اسلامی و آسیب‌زننده اعتماد عمومی است که تجسم اصلی آن پیوند شوم کانون‌های قدرت، ثروت و شرکت در مسیر دنیاطلبی می‌باشد و هیچ نهاد و مسئولی در قوای سه‌گانه و نهادهای حکومتی از گزند آن در امان نمی‌باشند. لذا ریشه‌کن کردن این تهدید مخرب؛ مبارزه قاطع، مستمر، سخت‌گیرانه و بدون اغماض، به صورت شفاف و همه جانبه می‌باشد.

12- نمایندگان ولایی: مسئولیت نمایندگی امانتی است که ملت ایران به ما سپرده، شرط امانتداری آن التزام عملی به اسلام عزیز است که صداقت در گفتار و سلامت در رفتار و خودداری از رفاه‌طلبی و اشرافی‌گری،‌ پاکدستی و ساده‌زیستی، دین‌باوری و عدالت‌طلبی، آرمان‌خواهی و واقع‌بینی، شایسته‌سالاری و خردورزی، حق‌گویی و آزادی‌خواهی، بصیرت و معنویت و توجه به محرومین و مستضعفین مبنای موافقت یا مخالفت و موضع‌گیری‌ها می‌باشند. نمایندگان ولایی باید با اتکا به اصول، ارمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و انقلابی و بهره‌گیری از خرد جمعی و تعهد انقلابی و کارآمد به شکل یکپارچه و متحد عمل کنند و با دوری از تعصبات رویکرد کلان و ملی را دنبال نماینده و با هم‌افزایی و پیش‌بینی سازوکارهای جمعی و اخلاقی کارآمدی خود را به منصه ظهور رسانده و گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش‌های برخاسته از مجاهدت‌های ایثارگرانه به ویژه شهیدان گرانقدر و عزت‌آفرین را همچنان ماندگار بدارد و صف خود را از فتنه و فتنه‌گران جدا ساخته و خطوط قرمز نظام را که از سوی مقام عظمای ولایت تعیین می‌گردد، رعایت نمایند.

ارسال نظر: