انصاری در دانشگاه علم و صنعت:

ایجاد اشتغال به ویژه برای جوانان تحصیلکرده دغدغه اول رئیس‌جمهور است

کدخبر: 2076944

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال به ویژه برای جوانان تحصیلکرده دختر و پسر کشور دغدغه اول رئیس جمهور و دیگر مسئولان دولت است، اضافه کرد: دولت اگر در سال ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کند، تازه توانسته جمعیت وارد شده به بازار کار در هر سال را صاحب کار کند

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، مجید انصاری معاون حقوقی رییس جمهوری امروز سه شنبه به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، با تبریک این روز و گرامیداشت یاد شهیدان دانشجو گفت: به عنوان عضوی کوچک از دولت احساس می کنم، علیرغم همه دشواری ها و مسیر سنگلاخ دولت توانسته روح امید و انتقادپذیری را به جامعه برگرداند به گونه ای که امروز سهم همه انتقادها از قوای مختلف کشور به دولت گفته شد.

معاون حقوقی رییس جمهوری افزود: امروز می شود حتی در حضور رییس جمهور هم انتقادات را مطرح کرد و دولت و رییس جمهوری از این انتقادات استقبال کرده و آن را به فال نیک می گیرند.

انصاری با بیان اینکه روز دانشجو صرفا یک روز تاریخی یا بزرگداشت یک روز نیست، اظهار داشت: 16 آذر روز تجدیدقوا و تجدید بیعت با آرمانهای بلندی است که دانشجویان ما طی دهه های قبل و بعد از انقلاب برای تحقق آن تلاش کرده و حتی خون دادند.

معاون حقوقی رییس جمهوری با اشاره به اینکه نبض حیات سیاسی جامعه در دانشگاه می تپد، تصریح کرد: میزان سلامتی فضای سیاسی کشور را می توان با اعتدال نبض سیاسی در دانشگاه اندازه گرفت. با تمام وجود خوشحالم که دانشگاههای ما امروز دانشگاههای زنده ای هستند و همچنان حرف آزادی، آزاداندیشی و آزادی بیان در دانشگاههای ما زنده و جاری است.

انصاری خاطرنشان کرد: تحقق این فضا آرزوی دیرینه همه ما بود و امروز دولت، مجلس، قوه قضائیه و همه نظام و خود دانشگاه و دانشجویان باید در جهت توسعه این آزادی و نهادینه شدن نقش آفرینی دانشگاهها در امور تلاش کنند.

معاون حقوقی رییس جمهوری در ادامه سخنانش با بیان اینکه دولت تدبیر و امید طبعا از آغاز کار، برنامه ها و شعارهایی داشت، گفت: شرط اجرای درست برنامه ها، اولویت بندی منطبق با امکانات و ضرورتهای کشور بود لذا دکتر روحانی از ابتدا دو موضوع را در کانون اولویت و توجه خود و دولتش قرار داد و البته این بدان معنا نبود که سایر موضوعات از دستور کار خارج شوند.

انصاری افزود: اقتصاد کشور در هنگام آغاز به کار دولت یازدهم به تعبیر دکتر روحانی دارای خونریزی شدید و مشرف به موت بود. تورم 44 درصدی عنان گسیخته، نظام اقتصادی کشور را تهدید به فروپاشی می کرد. همزمان رکود سنگین و رشد اقتصادی منفی 6.7 درصدی، اقتصاد کشور را به شدت رنج می داد.

معاون حقوقی رییس جمهوری با اشاره به برخی نگرانی ها و مشکلات دولت تدبیر و امید در آغاز فعالیت، از جمله کاهش ذخایر استراتژیک کشور در محصولات غذایی به ویژه گندم اظهار داشت: دولت در ابتدای کار با نظام بانکی زمین گیر شده در اثر دهها میلیارد تومان بدهی دولت به سیستم بانکی و متقابلا نظام بانکی به بانک مرکزی و دیون بسیار کمرشکن دولت به پیمانکاران و کارکنان دولت مواجه بود. فقط وزارت نیرو 26 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران و نیروگاههای بخش خصوصی بدهکار بود.

انصاری تصریح کرد: 154 هزار میلیارد سهام دولت و سرمایه انباشته چند دهه کشور واگذار شده بود، اما نه به مردم یا بخش خصوصی فعال، بلکه به بخش معروف به خصولتی. یعنی دستگاههایی که تحت نظارت مجلس نیستند و از مزایای وزارتخانه برخوردار نبوده اما معایب کار دولتی را دارند.

معاون حقوقی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: جالب است که مثلا به جز یک نیروگاه بقیه نیروگاههای کشور را با قیمت گذاری خاص به دستگاههای مختلف واگذار کرده بودند، اما دیون این نیروگاهها که از محل اوراق مشارکت بود برای دولت باقی مانده بود.

انصاری دولت یازدهم را وارث یک سیستم که به لحاظ اقتصادی ورشکسته و به لحاظ تامین منابع در بن بست قرار داشت، توصیف کرد و گفت: کاهش میزان تولید و صادرات نفت از 2.5 میلیون به زیر یک میلیون بشکه و سقوط قیمت از میانگین 107 به حدود 30 دلار در حالی در آغاز فعالیت دولت یازدهم توامان رخ داد که هزینه های جاری کشور که در سال 84 حدود 23 هزار میلیارد تومان بود در سال 92 به حدود 126 هزار میلیارد تومان بالغ شده بود.

معاون حقوقی رییس جمهوری به دیون سنگین باقیمانده در بخشهای آموزش و پرورش و بهداشت و درمان اشاره و اضافه کرد: دولت تدبیر و امید با 10 میلیون نفر از هموطنان روستایی و مستضعف که فاقد هر گونه بیمه اجتماعی بودند، مواجه بود که از هزینه های درمانی کمرشکن و رنج حاصل از آن درگیر بودند.

انصاری اظهار داشت: دولت احساس کرد اگر این خونریزی اقتصادی را متوقف نکند کشور و اقتصادی باقی نمی ماند و لذا با تمام توان وارد صحنه شد. روزی که دکتر روحانی گفت باید تورم را تک رقمی کنیم، حتی بنده که با علم اقتصاد آشنا هستم، با خودم گفتم این حرف رییس جمهوری بلندپروازانه و غیرعملی است.

معاون حقوقی رییس جمهوری تصریح کرد: اما بالاخره این وعده به ثمر نشست. دولت توانست آرزوی چند ده ساله کشور را محقق کرده و تورم امروز زیر 8 درصد است. همچنین دولت توانست رکود و رشد منفی 6.7 را به رشد مثبت تبدیل کرده و با وجود تاثیرگذاری شوک نفتی بر روند افزایش نرخ رشد، باز امسال این نرخ در حال نزدیک شدن به مثبت 5 درصد است.

انصاری با بیان اینکه گزارشهای آماری دولت با همان شاخصهایی تهیه و ارائه می شوند که در تمام طول 37 سال گذشته تهیه شده اند، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد آمارهای ارائه شده در این دولت زیر سوال برود، پس تمام آمارهای این سالها باید مورد تردید قرار گیرند.

معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: درآمد نفتی در دولتهای نهم و دهم فقط اندکی از مجموع درآمد این صنعت از ابتدا تا قبل از دولت نهم کمتر بوده است، اما با این حال شاخص خالص اشتغال در دولت قبل در طول هشت سال، زیر 40 هزار بوده است. دولت یازدهم توانست با همه سختی ها و آثار به جا مانده از شعارهای تحریک کننده و فرصت سوز گذشته 750 هزار فرصت شغلی خالص ایجاد کند.

انصاری با اشاره به اینکه اولویت دیگر دولت مساله برجام بود، ادامه داد: برجام یعنی باز کردن زنجیرهایی که به ظلم بر دست و پای اقتصاد و شئون دیگر این کشور بسته بودند. ما کشور را در آستانه یک رویارویی خطرناک تحویل گرفتیم و اگر مذاکرات هسته ای نبود معلوم نبود چه شود.

معاون حقوقی رییس جمهوری با اشاره به پروسه بیش از 16 ماهه مذاکرت نفس گیر هسته ای آن را پروژه ای ملی با سیاستگذاری های دقیق و نظارت عالیه رهبری و پیگیری مجاهدانه تیم مذاکره کننده هسته ای توصیف کرد که اعضای آن همانند سرداران دفاع مقدس شجاع، پرکار، انقلابی و مومن بودند و توانستند سند حقوقی مستحکمی به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برسانند.

انصاری اظهار داشت: برجام توانست تحریم های ظالمانه ای را که گفته می شد کاغذپاره ای بیش نیست، ولی به تار و پود زندگی ما پیچیده بود، لغو کند.

معاون حقوقی رییس جمهوری تصریح کرد: درست است امروز یکی از طرفهای برجام بدعهدی می کند، اما سند برجام صرفا سندی دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست. برجام سندی بین المللی و معتبر است که طرفهای دیگری هم آن را امضا کردند و لغو یا پاره کردن آن اقدامی نیست که آمریکا بتواند انجام دهد.

انصاری خاطرنشان کرد: البته در مقابل بدعهدی، تدابیر لازم اتخاد شده و نظام به موقع اگر بدعهدی یکی از طرفین توافق با کشورمان عملیاتی شود، مقابله به مثل دندان شکنی خواهد کرد.

معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: امروز غیر از تحریم بانکی همه تحریمهای دیگر برداشته شده است. امروز ناچار نیستیم با ذلت، جنسی را با شرکتهای صوری و واسطه ای بخریم و از آنجا با مشقت و ذلت با چند واسطه و به قیمت بالاتر وارد کشور کنیم. امروز دیگر 22 میلیارد دلار از پول نفت در جایی که نمی خواهم نام آن را ببرم بلوکه نمی شود تا در ازای اعتبار آن ما تنها تا سقف 17 میلیارد دلار، آن هم نه به اختیار خودمان، بلکه با تشخیص آن کشور و تعیین نوع، کیفیت و نحوه تحویل از سوی فروشنده کالا بخریم.

انصاری در ادامه با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال به ویژه برای جوانان تحصیلکرده دختر و پسر کشور دغدغه اول رییس جمهوری و دیگر مسئولان دولت است، اضافه کرد: دولت اگر در سال 700 هزار شغل ایجاد کند، تازه توانسته جمعیت وارد شده به بازار کار در هر سال را صاحب کار کند و اگر قرار باشد انباشت جمعیت بیکار باقیمانده از قبل را نیز صاحب شغل کنیم، باید سالیانه بیش از یک میلیون 200 هزار شغل ایجاد کنیم.

معاون حقوقی رییس جمهوری با بیان اینکه دولت ضمن پذیرش انتقادات شما دست نیاز به سوی اندیشه بلند شما دانشجویان و دانشگاهیان نیز دراز کرده است، اظهار داشت: منابع دولتی محدود است. از سوی دیگر با اجرای طرح بیمه سلامت بیش از 12 هزار میلیارد تومان بودجه جدید به دولت تحمیل شد و همه اینها در حالی بود که به دلیل سقوط قیمت نفت و کاهش تولید و صادرات نفت، درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته بود.

انصاری با بیان اینکه دولت را متهم می کنند که نگاهش به بیرون است، تصریح کرد: اینکه امسال تولید گندم کشور به 14 و نیم میلیون تن بالغ شده و ذخایر استراتژیک گندم به 18 ماه رسیده است، آیا توجه به توان داخلی و اجرای سیاستهای اقتصادی مقاومتی نیست؟

معاون حقوقی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: دولت برای سرمایه گذاری مولد و ایجاد اشتغال باید سرمایه های داخلی و خارجی را جذب کند و این با دعوا و درگیری حاصل نمی شود. اگر اشتغال لازم است، تمهید مقدمات جذب سرمایه گذاری و اصلاح روابط با دنیا ضروری است و برجام به همین منظور حاصل شد.

انصاری گفت: عده ای این روزها از تصویب دوباره قانون تحریمهای آمریکا علیه کشورمان آنقدر خوشحال هستند که کم مانده به آقای ترامپ پیام تبریک بدهند. این دولت، ملت، رهبری و نظام برای هر شرایطی طرح و برنامه دارد و تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهد، حقوق مردم تضییع شود.

معاون حقوقی رییس جمهوری افزود: در حوزه مسائل سیاسی و اجتماعی هم با وجود مشکلاتی که شما بهتر از من به آنها واقف هستید و به خوبی می دانید محدوده و قلمرو اختیار و اقتدار قوه مجریه تا کجاست، دولت دستاوردهای خوبی داشته است.

انصاری اظهار داشت: قانون اساسی به صراحت گفته که رییس جمهوری علاوه بر ریاست قوه مجریه، مسئول اجرای قانون اساسی هم هست، اما هنوز تفاهم کافی برای اجرای این اختیار و تعیین حدود و چگونگی آن وجود ندارد و این موضوع نهادینه نشده و تبدیل به قانون نشده است.

معاون حقوقی رییس جمهوری تصریح کرد: البته دولت و رییس جمهوری در این زمینه بیکار نبودند و امروز شاهدیم که وضعیت در فضای عمومی، عرصه فرهنگ و هنر بهتر شده اما همچنان تا نقطه مطلوب فاصله داریم. نشانه پیشرفت در حوزه آزادی های سیاسی همین جلسه است که در آن امثال شما فرزندان رشید ملت با امید آمده اند و دولت و رییس جمهوری را با صراحت و آزادانه نقد می کنند و دولت هم با آغوش باز می پذیرد.

انصاری خاطرنشان کرد: آهنگ مبارزه با فساد در این دولت به خوبی تنظیم شده و در حال پیشرفت است. اقدامات نرم افزاری در اصلاح ساختارها برای مبارزه ریشه ای با فساد و جلوگیری از تشکیل کانونهای رانت خواری طراحی شده که بعضا به ثمر رسیده و بعضی دیگر به زودی رونمایی می شود.

معاون حقوقی رییس جمهوری با اشاره به برگزاری یک همایش بزرگ حقوقی در اواخر آذر با حضور رییس جمهوری برای تشریح اقدامات و دستاوردهای دولت در عرصه حقوق عمومی و حقوق مردم، به تشکیل شورای حقوقی کشور با حضور اساتید و صاحب نظران بزرگ حقوق در کشور نیز اشاره کرد و گفت: دولت اقدامات گسترده ای در حوزه توسعه حقوق اساسی مردم و حقوق شهروندی انجام داده است که این اقدامات سرعت پیدا خواهد کرد.

انصاری اظهار داشت: دولت دستاوردهای خوبی در عرصه های مختلف داشته و البته محدودیت هم زیاد داریم. خود شما موانع کار را می دانید و می شناسید. دیوار دولت کوتاه ترین دیوار برای انتقاد و حتی تخریب و اتهام زدن بوده است، اما دولت با روی گشاده همه انتقادات را پذیرفته است.

معاون حقوقی رییس جمهوری تصریح کرد: باید تاکید کنم که شرط حیات طیبه و حیات سیاسی کشور امید و نشاط است. دشمنان این امید را نشانه گرفته اند و عده ای نیز در داخل کشور شب و روز به امیدکشی در جامعه مشغولند. دولت هر اقدامی انجام می دهد این عده آن را کوچک می شمارند که تا حدود زیادی در جریان کم و کیف این اقدامات در عرصه های مختلف از مذاکرات هسته ای تا مسائل اقتصادی هستید که از هیچ کوششی برای تخریب دستاوردهای دولت فروگذار نکرده اند.

انصاری تاکید کرد: دولت و شخص رییس جمهوری هیچ کدام از وعده های خود را فراموش نکرده اند و امانتداران خوبی برای اعتماد مردم هستند و حافظه قوی در حفظ وعده های خود دارند اما شما هم می دانید که بالاخره محدودیتهایی هست و الا دولت هر چه را که در حوزه توان و اختیاراتش بوده اقدام کرده است.

ارسال نظر: