ظریف در جمع تجار و بازرگانان ایرانی و ژاپنی در توکیو:

ایران برای سرمایه‌گذاری امن و جذاب است/ امن‌ترین فرصت سرمایه‌گذاری را برای تجار ژاپنی فراهم می‌کنیم

کدخبر: 2076962

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران ارائه کننده بازاری معتبر ، مستقل و راهی برای بازارهای منطقه ای است گفت: ایران کریدوری برای اتصال جنوب به شمال از بندرعباس تا کشورهای خلیج فارس یا از بندر چابهار به آسیای میانه و از آنجا به جمهوری آذربایجان و قفقاز است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد جواد ظریف که در جمع تجار و بازرگانان ایرانی و ژاپنی در هتل «اوکورای» شهر توکیو سخن می گفت به بازرگانان این کشور اطمینان داد که ایران برای سرمایه گذاری امن و جذاب است.

وزیر خارجه کشورمان که در ادامه سفر خود به هند و چین شامگاه سه شنبه به وقت ژاپن وارد توکیو شد ، در ابتدای این جلسه که صبح روز چهارشنبه برگزار شد با اشاره به سابقه تجاری بین دو کشور گفت: موسسات تجاری ایران و ژاپن قرن ها موتور روابط دو کشور بوده اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، ظریف برگزاری نشست مشترک بین بازرگانان دو طر ف را تاثیرگذار خواند و افزود: سابقه تجارت دو کشور به قرن های گذشته برمی گردد و به اعتقاد من ایران و ژاپن مشترکات زیادی دارند که آنها را قادر می سازد روابط فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی در سطح مناسبی داشته باشند.

ظریف با بیان اینکه زمینه های همکاری میان ایران و ژاپن بسیار فراوان هستند ، تصریح کرد: اگر ژاپن آمادگی داشته باشد که با ایران در تعامل باشد می توانیم این روابط را قوی تر کنیم چراکه چنین اراده ای از سوی ایران وجود دارد.

وی با بیان اینکه ایران امن ترین فرصت سرمایه گذاری را برای تجار ژاپنی فراهم می کند به تشریح دلایل امنیت بالای ایران برای سرمایه گذاری و تجارت پرداخت و پیشرفت های ایران در زمینه های علمی و فناوری از جمله نانو تکنولوژی را برای تجار ژاپنی تشریح کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به پیشرفت ها و رشد اقتصادی ایران در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: روند پیشرفت های ایران در سال های پس از برداشته شدن تحریم ها به سبب توافق هسته ای تسریع شده است.

وی تاکید کرد: ایران کشوری است که به مردم خود برای امن بودن متکی است. در منطقه ای که با بی ثباتی و تروریسم و دیگر مسایل درگیر است مردم ایران آرامش را تجربه می کنند. ایران کشوری است که با وجود تضارب آرا در آن ، مردم اختلافات خود را پای صندوق های رای حل می کنند.

ظریف با بیان اینکه ایران ارایه کننده بازاری معتبر ، مستقل و راهی برای بازارهای منطقه ای است گفت: ایران کریدوری برای اتصال جنوب به شمال از بندرعباس تا کشورهای خلیج فارس یا از بندر چابهار به آسیای میانه و از آنجا به جمهوری آذربایجان و قفقاز است.

وی که در سفرهای اخیر منطقه ای خود موضوع گسترش تجارت خارجی با دیگر کشورها را در صدر دیپلماسی اقتصادی خود و وزارت امور خارجه ایران قرار داده است گفت: شرکت های خصوصی ما آمادگی و توانایی آن را دارند که وارد تعامل با ژاپن و دیگر کشورها شوند.

محمد جواد ظریف افزود: بخش خصوصی ژاپن نیز باید فرصت های سرمایه گذاری و اقتصادی در ایران را شناسایی کرده و آمادگی تعامل با ایران را پیدا کند و اینها همه به نفع ایران و ژاپن و به نفع صلح و امنیت مناطقی خواهد بود که ما در آنها زندگی می کنیم.

«غلام حسین شافعی» رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه روابط ایران و ژاپن به 87 سال پیش بر می گردد ، گفت: متاسفانه باوجود این قدمت ، طی دهه های اخیر روابط تجاری دو کشور تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی از وضع مناسب و شایسته ای برخوردار نبوده است.

وی با اشاره به توانمندی های ایران افزود: کشور ما باوجود تحریم ها توانست اقدامات ارزشمندی انجام دهد و بسیاری از نیازهای خود را با تکیه بر توان داخلی تامین کند. برای مثال در بخش صنایع با فناوری بالا و نانو پیشرفت های خوبی حاصل شده است.

شافعی با بیان اینکه معدن و صنایع معدنی از جمله اولویت های توسعه سرمایه گذاری در ایران است و زمینه همکاری میان شرکت های فنی و مهندسی ایرانی و ژاپنی به ویژه در طرح های زیرساختی فراهم است ، افزود: ایران کشور پهناوری است که در زمنیه شبکه ریلی ، ساخت بنادر و تهیه تحهیزات بندری فعالیت های ارزشمندی انجام داده و علاقمند به جذب سرمایه گذاری خارجی است ، البته ژاپن نیز در این زمینه پیشرفت های چشمگیری داشته و ما خواهان همکاری دو کشور در این زمینه نیز هستیم.

وی با اشاره به برجام افزود: یکی از اولویت های مهم ایران پس از تحریم ها حمایت از سرمایه گذاری مستقیم خارجی با مشارکت ایرانی ها بوده است و دولت ایران تمام توان خود را در این مسیر به کار می گیرد. ایران دیگر نمی خواهد فقط مصرف کننده کالاهای دیگر کشورهای دنیا باشد بلکه می خواهد با جذب سرمایه گذاری خارجی کالاهای مورد نیاز خود و منطقه را تامین کند.

شافعی ادامه داد: بعد از امضای توافقنامه ژنو ، ایده مطلوبی برای اقتصاد ایران رقم خورده شده است که در این میان کشورهایی همچون ژاپن باید برای توسعه تجارت با ایران گام بردارند.

وی تاکید کرد: حجم تجارت دو کشور در سال های اخیر به علت تحریم ها کاهش یافته است و در سال 2015 به حدود 3 میلیارد و 538 میلیون دلار رسید که از این میزان صادرات ایران به ژاپن 3 میلیارد و 251 دلار و میزان واردات ایران از ژاپن 287 میلیون دلار بوده است.

ارسال نظر: