وزیر علوم در پاسخ به سوال نمایندگان:

برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی با سیاست‌های وزارت علوم همخوانی ندارد/ از این اردوها پشتیبانی نمی‌کنیم

کدخبر: 2077018

محمد فرهادی با تاکید بر اینکه برگزاری اردوهای دانشجویی مختلط هیچ همخوانی با سیاست‌های این وزارتخانه ندارد، گفت: وزارت علوم از این نوع اردوها ‌پشتیبانی نمی‌کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد فرهادی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 17 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال"محمدمهدی زاهدی" و "نصرالله پژمان فر "ضمن تبریک به مناسبت روز دانشجو گفت: از آغاز نهضت رهبرکبیر انقلاب اسلامی تاکنون دانشجویان همواره پشتوانه های گرانبها برای پیشبرد نهضت و صدای آزادی خواهی و عدالت طلبی ملت مظلوم ایران بوده اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد:امروز خوشبختانه همه گروه ها و سلایق در دانشگاه ها حضور دارند و امکان ایفای نقش و طرح دیدگاه های خود را یافته اند؛کما اینکه مراسم روز گذشته به مناسبت روز 16 آذر در سراسر کشور برگزار و بیش از 330 سخنران در دانشگاه ها صحبت کردند.

وی با اشاره به حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو افزود: حضور رئیس جمهوری در روز دانشجو در دانشگاه نشان داد که چه ظرفیت عظیمی در فضای فیزیکی دانشگاه پدید آمده است. این شرایط مصداق بارز آن چیزی است که حدود 15سال پیش مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان حوزه علمیه در مورد کرسی های نظریه پردازی فرمودند.

انقلاب اسلامی آمد تا فرهنگ خفقان و سرجنبانیدن جمود و هم فرهنگ آزادی خودخواهانه غربی را اصلاح کند

فرهادی گفت: بنده عمیقاً متاسفم که برخی میان مرداب سکوت و جمود با گرداب هرزه گویی و کفرگویی طریق سومی نمی شناسند و گمان می کنم که برای پرهیز از این دو باید به دام دیگری افتاد. حال آنکه انقلاب اسلامی آمد تا فرهنگ خفقان و سرجنبانیدن جمود و هم فرهنگ آزادی بی مهار و خودخواهانه غربی را نقد و اصلاح کند و فضایی بسازد که در آن آزادی بیان مقید به منطق و اخلاق و حقوق معنوی و مادی دیگران و نه به هیچ دیگر تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم با اشاره به سوالات زاهدی و پژمان فر تصریح کرد: در پاسخ به سوال این دو نماینده درخصوص ادوهای دانشجویی باید عرض کنم که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به کرات دراین باره کتبی و شفاهی اظهارنظر کرده که برگزاری این نوع اردوها با سیاست های وزارتخانه علوم همخوانی ندارد.

وی ادامه داد:در شورای عالی انقلاب فرهنگی مفصل به بحث اردوهای دانشجویی و مختلط بودن آنها پرداخته شده است و آنجا نیز اعلام کرده ایم که این اردوها با دروازه های فرهنگی این وزارتخانه سازگار نبوده و مورد پشتیبانی ما قرار ندارند.

فرهادی با بیان اینکه تمام تلاش ما در جهت جذب و هدایت مخاطبان جوان خود در چارچوب قوانین و مقررات مصوب از جمله دستورالعمل اردوهای دانشجویی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مصوب 15 اسفند 1382 شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی با اشاره دستورالعمل برگزاری اردوهای دانشجویی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تصریح کرد: در ماده 11 این دستورالعمل که در سال 86 به امضای وزیر علوم وقت رسیده است، برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی ممنوع شده است، اما در تبصره 2 ماده 2 همین دستورالعمل به صراحت سفرهای آموزشی و پژوهشی مربوط به واحدهای درسی برخی از رشته های دانشگاهی مانند معماری، باستان شناسی و... که با حضور استاد و مجوز گروه آموزشی دانشکده برگزار می شود، از شمول این دستورالعمل خارج است.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: برخی از اردوهای انجام شده از سوی دانشگاه هایی انجام شده که مورد نظارت وزارت علوم نیست و برخی نیز اساساً امور علمی در آنها انجام شده است.

وی گفت:طبق دستورالعمل آیین نامه های که قبل تر به آنها اشاره شد،برگزاری این تعداد از اردوهای دانشجویی مختلط براساس قانون بوده و برگزاری آنها بلامانع است و از آنجا که منظر متعالی ما توسعه علمی است در بسیاری از رشته ها حضور در میدان و کار میدانی کردن تکمیل موارد درسی و آموزشی است.

فرهادی با بیان اینکه کمیت برگزاری این گونه اردوها در سال های اخیر به قدری قلیل بوده که در میان هزاران برنامه هایی که هر سال در دانشگاه اجرا می شود، بسیار ناچیز می باشد.

آیین نامه اردوهای دانشجویی دانشگاه ها هفتم مهرماه امسال مجدداً ابلاغ شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم ادامه داد: بحث اردوهای دانشجویی در شورای اسلامی کردن دانشگاه ها مطرح شده و در هفتم مهرماه سال جاری مجدداً آیین نامه اردوهای دانشجویی دانشگاه ها ابلاغ شد و طبق آن کلیه این نوع اردوها ممنوع شده به غیر از برخی اردوها که با مجوز دانشکده،گروه دانشگاه و با حضور اساتید و با مشخص کردن محل دقیق حضور دانشجویان و اسکان آنها ممکن می شود.

فرهادی با اشاره به برخی انتقادات در برگزاری جشن ها بدون رعایت موازین شرعی در دانشگاه ها گفت: اصل برگزاری جشن مطرح نبوده ،بلکه حواشی و پیامدهای احتمالی آن که بعضاً غیرقابل پیش بینی است، مدنظر بوده است. یکی از این جشن ها جشن فارغ التحصیلی بوده که حدود 4 یا 5 ساعت طول کشیده است که با قرائت قرآن و زیارت عاشورا آغاز شده است؛اما گاهی در پایان این مراسم اتفاقاتی افتاده که ما با آنها برخورد کرده ایم.

حاشیه ها را به جای متن نشاندن کار درستی نیست

وی معرفی دانشجویانی که در جریان جشن های دانشجویی تخلف کرده اند به کمیته های انضباطی،جابجایی رئیس آن دانشگاه و اقداماتی از این دست را نمونه ای از کارهای انجام شده برای مقابله با حواشی جشن های دانشگاهی خواند و افزود: حاشیه ها را به جای متن نشاندن درست نبوده و به طور حتم کم و بیش بروز چنین حواشی رخ می دهد، بازهم بنا به مسئولیتی که این وزارتخانه برعهده دارد،با این گونه حاشیه ها برخورد کرده که نمونه آن در دانشگاه سیستان و بلوچستان است.

فرهای با اشاره به نکته دیگر درخصوص سوال نمایندگان گفت:آیین نامه برنامه موسیقیایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در شورای اسلامی کردن دانشگاه ها مورد بازنگری قرار گرفت و مقرر شد در دانشگاه ها هیچ گونه کنسرتی برگزار نشود.

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری با یادآوری چاپ نشریات دانشجویی تصریح کرد:نشریات دانشجویی با هدف نهادینه سازی فضای آزاد اندیشی،نقد،گفت وگوی سازنده و تاکید برحق آزادی بیان،تحمل استماع سخنان مخالف و تقویت روحیه مدارا منتشر می شود.

درموضوع نشریات دانشگاه ها در سال جاری 13 دانشگاه تخلف داشتند

وی بیان کرد: در حدود 4 هزار و 300 نشریه دانشجویی در دانشگاه ها منتشر می شود که آنها از هیات نظارت بر نشریات مجوز گرفته،اما با این حال با هرنوع تخلف آنها نیز برخورد جدی می شود.

فرهادی ادامه داد: در نشریات دانشگاه ها در سال جاری 13 دانشگاه تخلف داشتند که طبق بررسی ها 8 مورد اهانت به افراد و نهادها، 34 مورد عدم رعایت ضوابط انتشار، 3 مورد مسائل اقتصادی، 2 مورد مسائل قومی و 3 مورد نیز مربوط به سایر مسائل بوده است.

وی با اشاره به اینکه برخوردهای انجام شده با نشریات متخلف دانشجویی گفت: این نوع برخوردها شامل اخطار کتبی، توقیف نشریه، متوقف کردن چاپ و اقداماتی از این دست بوده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد:درخصوص باورهای دینی و انقلابی باید بگویم آنچه که در دانشگاه شریف رخ داده است،انصافاً مربوط به خود دانشگاه نبوده انجمن دانش آموختگان دانشگاه ها نیز می توانند در دانشگاه ها حضور و جا و مکان داشته باشند.

فرهادی با بیان اینکه طبق آیین نامه ای انجمن ها می توانند در دانشگاه ها حضور داشته باشند، گفت: انجمن فارغ التحصیلان در دانشگاه شریف به این استناد جا و مکان دشته اند و دانشگاه ها نقشی در مدیریت آنها ندارند.

وی ادامه داد:درخصوص موضوع رخ داده در دانشگاه صنعتی شریف از سوی انجمن فارغ التحصیلان اقدامات مقتضی و برخوردهای لازم انجام شده است.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر: