کمیسیون عالی سوانح راه‌‌آهن اعلام کرد

نقش مستقیم‌ چند‌ نفر از کارکنان راه‌آهن در سانحه هفت‌‌خوان‌

کدخبر: 2077203

کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن اعلام کرد: پس از بررسی‌ کارکرد سیستم کنترل اتوماتیک قطار، اطمینا‌ن حاصل‌ شد در سانحه هفت خوان تعدادی از کارکنان راه‌آهن شمال‌شرق(۱) مستقیم نقش داشته‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن که مسئول بررسی ابعاد مختلف وقوع حادثه برخورد قطارهای مسافری تبریز-مشهد و سمنان-مشهد است، در دومین اطلاعیه رسمی خود، ابعاد جدیدی از وقوع این حادثه را مطرح کرد.

در ابتدای این اطلاعیه آمده است: کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده‌های داغدار و آسیب دیدگان حادثه برخورد دو قطار مسافری در روز پنجم آذرماه امسال‌ و پیرو اطلاعیه شماره 1 این کمیسیون‌، بررسی‌های فنی حادثه مذکور را با جمع‌آوری اطلاعات میدانی، اخذ نظرات کارشناسی و سایر مدارک گردآوری شده و با برگزاری جلسات متعدد ادامه داده است که ‌تصمیمات اخذ شده را جهت تنویر افکار عمومی به استحضار می‌رساند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: حادثه‌ در سه بخش «سانحه ریلی»، «حادثه آتش‌سوزی» و «امداد و مدیریت بحران» مورد ارزیابی قرار گرفت؛

در بخش «سانحه ریلی» از کارکرد درست سیستم کنترل اتوماتیک قطار ATC ‌اطمینا‌ن حاصل‌ شد و وقوع سانحه ناشی از خطای انسانی تعدادی از کارکنان راه‌آهن شمال‌شرق 1 که به طور مستقیم نقش داشته‌اند مشخص شد، نوع قصور تعیین شد و نظریه کمیسیون عالی سوانح برای ادامه رسیدگی مطابق رویه قانونی به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

‌در بخش «سانحه آتش سوزی» نظرات کارشناسی سازمان آتش‌نشانی شهرداری شاهرود اخذ شد که علت بروز حریق «اتصال کوتاه ناشی از برخورد شدید اولیه میان واگن‌ها و ایجاد شوک شدید مکانیکی به سیستم برق موجود در واگن‌ها» اعلام کرده‌اند.

‌در بخش «امداد و مدیریت بحران» پس از سانحه ریلی، به دلیل صعب العبور بودن مسیر منتهی به محل حادثه و برودت شدید هوا موجب شد که متأسفانه عملیات امداد در حد انتظار مقدور نشود.

ضمناً جزئیات بیشتر این حادثه در گزارش‌های فنی مربوطه مستند و به مراجع ذی‌ربط ارسال می‌شود.

در پایان این اطلاعیه آمده است: بر اساس تجربیات حاصل از بررسی و تحلیل حادثه اخیر، پیشنهاداتی جهت پیشگیری از وقوع سوانح ریلی مشابه تدوین‌ و جهت اجرا به مراجع مربوطه ارجاع شد ضمن آنکه ‌پیگیری‌های لازم جهت تحقق موارد فوق‌‌ انجام می‌شود؛ امید است با تدبیر و تلاش همه دست‌‌اندرکاران ‌ریلی از وقوع حوادث مشابه پیشگیری شده و همچنان حمل و نقل ریلی به‌ عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقلی خدمت‌رسانی به مردم شریف ایران را ‌ادامه دهد.

ارسال نظر: