انتقاد عضو اتاق بازرگانی از تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

حذف صفر از پول ملی در شرایط رکودی خطرناک است/ اشتباهات اقتصادی دولت تمام شدنی نیست!

کدخبر: 2077588

عضو اتاق بازرگانی با انتقاد از اظهارات چند روز اخیر دولتمردان در این زمینه گفت: این که مقامات اقتصادی دولت می‌گویند این کار هیچ تأثیری در روند اقتصاد کشور ندارد، نظریه کاملا نادرستی است.

محمدرضا جهان بیگلری عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با « نسیم آنلاین » با اشاره به اقدام دولت در تغییر واحد پول از "ریال" به "تومان" اظهار کرد: تبدیل ریال به تومان در اصل حذف یک صفر از پول رایج کشور است.

وی با انتقاد از اظهارات چند روز اخیر دولتمردان در این زمینه گفت: این که مقامات اقتصادی دولت می‌گویند این کار هیچ تأثیری در روند اقتصاد کشور ندارد، نظریه کاملا نادرستی است. شاید به ظاهر چندین سال است که مراودات پولی داخل کشور با تومان انجام می‌پذیرد و یادی هم از ریال نمی‌شود، ولی این عبارت به صورت رسمی به ریال همیشه مطرح گردیده و ارزش پول رسمی به سایر ارزهای دیگر را ریال رقم می زد.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: واحد پول رسمی هر کشوری و ارزش اسمی آن بسیار تاثیر گذار در اقتصاد است، به طوری که تقویت پول ملی یعنی تضعیف پول ملی دیگر کشورها در مقابل پول کشور تقویت کننده و این با حذف یک یا چند صفر قابل انجام است.

جهان بیگلری بیان کرد: این کار در زمانی که کلیه پارامتر های اقتصادی مثبت باشد و رکود اقتصادی آن کشور را فرا نگرفته باشد، بسیار کار شایسته‌ای است. اگر به اقتصاد کشور ترکیه نگاهی داشته باشیم همین روش باعث شد تا حالا بعنوان یکی از کشور های دارای رتبه اقتصادی در دنیا مطرح باشد کشوری که ارزش پولی بسیار پایینی را داشت.

وی گفت: بسیاری از کشور ها توانستند با حفظ و تقویت پول ملی نسبت به سایر ارزهای مطرح بین المللی، اقتصاد روبه رشد و با ثباتی را داشته باشند. ولی حفظ ارزش پول ملی در اقتصاد و در مقابل سایر ارزها کار دشواری است. اینکه اقتصاد کشور ما می‌بایست شاهد حذف چند صفر از پول ملی باشد، درست است ولی در زمانی که اقتصاد کشور در رکود شدید نباشد و دولت و بانک مرکزی دارای ذخایر غنی ارزی باشند.

عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: برای حذف صفر از پول ملی باید روابط بین الملل بانکی ونقل و انتقالات ارزی مستحکمی برقرار باشد و گردش جریانهای اقتصادی پالسهای مثبتی را نشان دهند، آن وقت زمان مناسبی خواهد بود. در غیر اینصورت اضافه شدن یک صفر به تومان در مقابل سایر ارزها اقتصاد کشور را به سمت سقوط و نابودی به پیش میبرد و جبران آن بسیار گران تمام خواهد شد.

جهان بیگلری خاطرنشان کرد: در حال حاضر نسبت ریال به دلار در حدود سی وهشت هزار ریال است، اگر از کنترل خارج شود و نسبت به سیصد و هشتاد هزار ریال برسد چه اتفاقی خواهد افتاد و این نتیجه در کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد بلکه زمانبر است و چندین ماه شاید بطول انجامد که عکس العمل بازار را شاهد باشیم. متاسفانه شاهد این هستیم، اشتباهات اقتصادی دولت تمام شدنی نیست.

ارسال نظر: