در نشست خبری مشترک با عادل الجبیر مطرح شد:

موضع ضد ایرانی وزیر خارجه انگلیس: لندن نیز مانند ریاض نگران دخالت‌های تهران در منطقه است

کدخبر: 2077723

وزیر خارجه بریتانیا که به عربستان سفر کرده در نشست خبری مشترک با همتای سعودی‌اش گفت که بریتانیا مانند عربستان از دخالت‌های ایران در منطقه نگران است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: «بوریس جانسون» وزیر خارجه بریتانیا که به عربستان سفر کرده بعد از دیدار با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در نشست خبری مشترک با «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان حضور پیدا کرد.

شبکه خبری «الجزیره»، گزارش داد عادل الجبیر در بدو این نشست خبری تأکید کرد که در دیدار با همتای بریتانیایی‌اش در ریاض پرونده‌های بحران‌های منطقه از جمله سوریه، عراق، لبنان، یمن و لیبی را بررسی کرده‌است.

وی یادآور شد که در دیدار با جانسون بر لزوم تقویت تلاش‌های «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده سازمان ملل در یمن برای حل پرونده این کشور تأکید شده است.

الجبیر مدعی شده که مسأله همکاری‌های دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و آنچه دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی خوانده شده را با همتای انگلیسی خود بررسی کرده است.

بعد از جنجالی که اظهارات وزیر خارجه بریتانیا در خصوص عربستان طی چند روز گذشته به پا کرده بود، الجبیر ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه این سفر اولین حضور جانسون در عربستان است آخرین سفر او به این کشور نباشد.

از سوی دیگر وزیر خارجه انگلستان نیز با اشاره به حوادث تروریستی شب گذشته در استانبول و امروز در قاهره تأکید کرد که این حوادث نشان می‌دهد که همه باید در برابر تروریسم همکاری کنند.

وی همچنین ضمن اشاره به رابطه 100 ساله کشورش با عربستان مدعی شد که بریتانیا مانند عربستان از دخالت‌های ایران در منطقه نگران است.

وزیر خارجه بریتانیا تأکید کرد کشورش از ائتلاف عربی-سعودی برای بازگرداندن آنچه دولت قانونی یمن بر سر قدرت خوانده می‌شود حمایت می‌کند و افزود: نگرانی‌هایی هم در سطح بین المللی در خصوص وضعیت مردم یمن وجود دارد با این وجود ما نگرانی عربستان نسبت به حمایت از کشورش را درک می‌کنیم.

از سوی دیگر بعد از اینکه یک خبرنگار از جانسون خواست نسبت به اظهاراتی که علیه عربستان در ایتالیا داشته از این کشور عذرخواهی کند او به رابطه خوب کشورش با عربستان اشاره کرد و از عذرخواهی مستقیم سر باز زد.

در همین راستا عادل الجبیر گفت که اظهارات وزیر خارجه بریتانیا در رُم به درستی انتقال داده نشده و در انتقال مضمون سخنان او سوء تفاهم ایجاد شده است.

وزیر خارجه بریتانیا در پاسخ به خبرنگار العربیه درباره ایران گفت: باید نسبت به توافق هسته‌ای با ایران خوشبین باشیم، بخش‌هایی از توافق هسته‌ای با ایران بسیار ارزشمند است و باید به داشتن رابطه خوب با ایران در آینده امیدوار بود.

با این وجود جانسون گفت باید به این مسأله هم باید دقت داشته باشیم که ایرانی‌ها باید تلاش کنند تا تأثیر و نفوذشان در منطقه از راه دیپلماتیک باشد.

از سوی دیگر الجبیر که همواره در همه سخنرانی‌هایش اتهامات بی اساسی علیه ایران مطرح می‌کند گفت: تهران باید روابط خود با کشورهای منطقه را بر اساس حسن همجواری تطبیق دهد اما این کشور از تروریسم و طائفه گرایی حمایت می‌کند و به اقدام‌های خرابکارانه علیه سفارت‌خانه‌ها دست می‌زند و به دیگر کشورها مانند بحرین و لبنان سلاح صادر می‌کند.

وی مدعی شد که عربستان همواره تحت تأثیر نتایج اقدامات بد ایران بوده و افزود: ما دوست داریم با کشوری که تاریخ طولانی و غنی دارد رابطه خوبی داشته باشیم نه حکومتی که از تروریسم حمایت می‌کند.

الجبیر ایران را به رابطه داشتن با القاعده متهم کرد و گفت که سران القاعده به ایران فرار کرده و هنوز در این کشور زندگی می‌کنند.

وی افزود: پسر بن لادن یکی از افرادی است که در ایران زندگی می‌کند و بخش خنده‌دار ماجرا اینجاست که ایران تنها کشوری است که هنوز مورد هجوم القاعده قرار نگرفته دلیل این مسأله هم این است که ایران از این گروهک حمایت می‌کند.

الجبیر در ادامه اظهارات ضد ایرانی‌اش گفت: اگر تهران می‌خواهد با کشورهای منطقه رابطه خوبی داشته باشد باید به اصول حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای عربی پایبند باشد و در صورت تحقق این مسأله ایران می‌تواند روابط خیلی خوبی با کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشد.

ارسال نظر: