در برنامه سینماروایت عنوان شد:

الیوراستون برخلاف ظاهر یک فیلمساز کاملا دولتی است/ هیج وقت در فیلم‌های امریکایی تمام سیستم فاسد نشان داده نمی‌شود

کدخبر: 2077878

صد و دومین برنامه "سینماروایت" به فیلم سینمایی "اسنودن" اثر الیور استون، محصول ۲۰۱۶ سینمای آمریکا اختصاص داشت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ، صد و دومین برنامه «سینماروایت» به فیلم سینمایی «اسنودن» اثر الیور استون، محصول 2016 سینمای آمریکا اختصاص داشت. فیلمی که در قالب یک فیلم کلاسیک و خوش ساخت به افشای محرمانه ترین اطلاعات سازمان CIA امریکا توسط اسنودن، مامور اسبق این سازمان می پرداخت.

الیوراستون برخلاف ظاهر یک فیلمساز کاملا دولتی است

در این برنامه که با حضور سعید مستغاثی منتقد سینما و رسول شادمانی مجری - کارشناس برگزار گردید ابتدا جایگاه الیور استون در سینمای امریکا مورد بررسی قرار گرفت که مستغاثی در اینباره گفت: اگر چه این فیلمساز در ظاهر فیلمساز ضد سیستم امریکا به نظر می رسد اما در باطن یک فیلمساز کاملا دولتی و در خدمت سیستم این کشور است. این فیلمساز دارای یک نوع سینمای ژورنالیستی - دراماتیک است که سینمای منحصر بفردی محسوب می شود و شاید در سینمای غرب چنین فیلمسازی نداشته باشیم.

«اسنودن» فیلم کلاسیک و خوش ساختی است

این منتقد با بیان اینکه فیلم «اسنودن» فیلم کلاسیک و خوش ساختی است و اولیور استون این فیلم را بر اساس فیلم مستند «سیتی زن 4» ساخته است بیان داشت: صحنه های اول فیلم بر اساس همین مستند ساخته شده است. ضمن اینکه سعی شده فیلم وفادار به فیلم مستند «سیتی زن 4» باشد به طوری که قیافه های انتخاب شده برای فیلم خیلی شبیه به آدم های اصلی ماجرا هستند.

در ادامه، شادمانی به طرح موضوع و اهمیت نمایش عمومی این قبیل فیلم ها همزمان با اکران جهانی آن در سینمای ایران که مستغاثی در اینباره گفت: من اگر مسئول اکران سینماها بودم حتما این فیلم را در سینماها نمایش می دادم. هر چند نزدیک سی سال است که نمایش فیلم های خارجی در سینمای ایران مورد مناقشه بین تهیه کنندگان است و در حالی که عده ای موافق نمایش فیلم های خارجی هستند اما برخی از تهیه کنندگان که معمولا تولید کننده فیلم های ضعیف و غیراستاندارد هم هستند بر این باورند که اکران فیلم های خارجی، بازار فیلم های آنان را کساد می کند! البته فراموش نکنیم که فیلم های خوب خارجی مثل «رقصنده با گرگ»، «آخرین امپراطور» و «بودای کوچک» توانست بازار فیلم های داخلی را داغ کند. اما پرونده اکران فیلم های خارجی، مدتهاست که در کشور بسته شده است و به نظر می رسد که سینماهای کشور در اختیار عده ای است که اکران فیلم های خارجی، جای آنان را تنگ خواهد کرد!

هیج وقت در فیلم های امریکایی تمام سیستم فاسد نشان داده نمی شود

مستغاثی در ارتباط با ساخت فیلم هایی با محتوای «اسنودن» در سینمای امریکا اظهار داشت: معمولا در فیلم هایی مثل «اسنودن» به سیستم فاسد امریکا اشاره می شود اما در این نوع فیلم ها، همه سیستم از سوی فیلمساز زده نمی شود. ما خیلی از فیلم های امریکایی را می بینیم که درمورد پلیس و یا مامور سیای فاسد است اما این فساد در نهایت توسط خود سیستم اصلاح می شود. فیلم اسنودن هم در آخر فیلم بیان می شود که مساله شنودها و مباحث ایمیل ها توسط کنگره و اوباما برچیده شدند و بدین گونه نظام را سالم نشان می دهند!

هیچگاه در فیلم های امریکایی واقعیت های جامعه بیان نمی شوند

وی با بیان اینکه در فیلم اسنودن ما شاهد یک سری اطلاعات سوخته هستیم که ارائه می شود افزود: باید توجه کنیم که این اطلاعات سوخته ما را گول نزند که مثلا امریکا چقدر فضای بازی دارد که فیلمساز می تواند این مسائل را بیان کند. چرا که معمولا واقعیت های امریکا هیچگاه در بوق رسانه ها قرار نمی گیرند و علتش این است که رسانه ها را همان سرمایه دارها اداره می کنند.

ما درکشور خودمان حتی یک فیلم در مورد رئیس جمهور تولید نکرده ایم

مستغاثی در پاسخ به این سوال که چرا در ایران کمتر شاهد ساخت فیلم های استرتژیک هستیم گفت: در امریکا 37 فیلم در مورد آبراهام لینکن ساخته می شود که حتی برخی از آنان هم تخیلی است مثل «لینکن بر علیه زامبی ها» و یا فیلم های متعددی که در مورد کِندی ساخته شده است، اما ما درکشور خودمان حتی یک فیلم در مورد رئیس جمهور تولید نکرده ایم. سینما در غرب و امریکا در جهت تقویت و تبلیغ بسط فرهنگ و ایدئولوژی کشور است اما در ایران برعکس است. البته از اول هم این طوری بوده است که می خواستند هویت و فرهنگ این ملت و مملکت را بزنند و به همین دلیل است که در ایران چنین فیلم هایی ساخته نمی شود مگر جرقه های محدود.

آقامحمدیان: «اسنودن» ضعف های اساسی امنیتی دارد / پناه بردن اسنودن به روسیه یک بازی امنیتی است

«شفیع آقا محمدیان» فیلمساز کشورمان که در جلسه حضور داشت ضمن تشکر از سینما روایت که مبادرت به نمایش فیلم «اسنودن» کرده است با بیان اینکه این فیلم به ما نشان می دهد که هیچ وسیله ارتباط جمعی قابل اعتماد نیست افزود: چون امریکایی ها استاد مهار بحران ها هستند دست به تولید آثاری چون اسنودن می زنند و هیچ فیلمسازی هم به نظر سیاست مداران امریکا برای بیان این مساله بهتر از الیور استون نیست. اگر چه «اسنودن» فیلم خوش ساخت و کلاسیکی است اما ضعف های اساسی و حتی امنیتی دارد، مثل خارج کردن اطلاعات محرمانه از سیا توسط اسنودن آن هم با استی کارت؟! یا موارد دیگر. از سوی دیگر معتقدم پناه بردن اسنودن از امریکا به روسیه هم می تواند یک بازی امنیتی باشد و ممکن است سالها بعد مشخص شود که این فرار اسنودن به روسیه هم یک نقشه بوده است.

در پایان سعید مستغاثی ضمت تایید نظرات آقامحمدیان تصریح کرد: خیلی جالب است که همواره اینگونه تداعی شده است که آدم هایی که در روسیه تحت تعقیب هستند به دنیای آزاد مثل امریکا فرار می کنند اما در اسنودن کار برعکس شده و اوست که از امریکا به روسیه پناه می آورد!

یکصد و دومین برنامه سینماروایت شامگاه یکشنبه 21 آذر و در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

ارسال نظر: