محاکمه فرماندار جاکارتا به اتهام توهین به اسلام

کدخبر: 2078009

فرماندار مسیحی جاکارتا پایتخت اندونزی امروز به اتهام توهین به مقدسات اسلامی محاکمه می شود.

به گزارش « نسیم آنلاین » جلسات رسیدگی به پرونده باسوکی تاهاجا پورناما ملقب به آهوک در دادگاهی در جاکارتا برگزار می شود. آهوک در این دادگاه به اتهام توهین به مقدسات که برای آن در قانون کیفری اندونزی مجازات تا پنج سال حبس پیش بینی شده است، محاکمه خواهد شد.

جلسات رسیدگی به این پرونده حساس تحت تدابیر شدیدی امنیتی برگزار می شود و مراحل مختلف آن به طور مستقیم از بزرگ ترین شبکه های تلویزیون ملی اندونزی پخش می شود. در اولین روز از رسیدگی به این پرونده، دهها تن از شهروندان جاکارتا در برابر این دادگاه تجمع کرده و از مسئولان دستگاه قضایی اندونزی حبس فرماندار جاکارتا را خواستار شده اند. دولت اندونزی برای جلوگیری از بروز خشونت و درگیری احتمالی معترضان با نیروهای امنیتی در برابر دادگاه، صدها سرباز و مامور پلیس را در این منطقه مستقر کرده است.

کمی پس از تظاهرات مسلمانان اندونزی در چهارم نوامبر، باسوکی جاهارجا پورناما ملقب به آهوک فرماندار جاکارتا سخنانی بحث برانگیز درباره اسلام بیان کرد و همین مسئله باعث شد مسلمانان اندونزی که پرجمعیت ترین کشور اسلامی جهان است، وی را به کفرگویی و توهین به مقدسات اسلامی متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از جاکارتا، آهوک مسیحی که اصالت چینی دارد و به صراحت گویی معروف است اواخر سپتامبر اعلام کرد تفسیر برخی علمای اسلامی اندونزی از یک آیه قران مبنی بر این که یک مسلمان فقط باید یک رهبر مسلمان را انتخاب کند، اشتباه است. آهوک که قصد دارد فوریه سال آینده نیز برای حفظ سمت خود نامزد شود، بابت این اظهارات از مردم اندونزی عذرخواهی کرد اما انتقادها و فشارها بر ضد او کاهش نیافته است. مسلمانان اندونزی که در هفته های اخیر تظاهرات اعتراض آمیز متعددی را در جاکارتا و دیگر شهرهای بزرگ اندونزی برگزار کرده اند، خواستار حبس آهوک هستند.

در پی انتشار سخنان بحث برانگیز فرماندار جاکارتا در شبکه های اجتماعی، گروهها و سازمانهای اسلامی اندونزی چندین بار تظاهرات گسترده ای بر پا کردند که بیش از یکصد هزار نفر در آن شرکت کردند. یکی از این تجمعات اعتراض آمیز به درگیری تظاهرکنندگان با نیروهای پلیس منجر شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: