زنگنه در پاسخ به سؤال شهباز حسن‌پور در صحن مجلس:

۹۰ درصد جمعیت کشور از نعمت گاز استفاده می‌کنند/ قیر مورد نیاز کشور توسط شرکت‌های خصوصی تولید می‌شود

کدخبر: 2078050

وزیر نفت با تأکید بر اینکه قیر موجود در کشور توسط شرکت‌های خصوصی تولید می‌شود و وزارت نفت قیری در اختیار ندارد، گفت: ۹۰ درصد جمعیت کشور از نعمت گاز بهره‌مند هستند و ۸ هزار روستا نیز گازرسانی شده‌‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان دو سؤال ملی شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان از بیژن زنگنه وزیر نفت را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

حسن‌پور در یکی از این سؤالات درباره علت عدم اجرای کامل بند (ی) تبصره 2 قانون بودجه سال 94 که در خصوص اختصاص 2 میلیون تن قیر رایگان به وزارت راه بود،‌ از وزیر نفت سؤال کرد.

همچنین وی در پرسش دیگری درباره علت عدم اجرای بند 5 ماده 6 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در وزارت نفت سؤال کرد.

حسن‌پور در تشریح سؤال خود از زنگنه: اگر سالی یک «فرغون» آسفالت در جاده‌های روستایی ریخته می‌شد، ساخت آنها به اتمام می‌رسید

تسنیم نوشت: شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه 23 آذر) در جلسه علنی مجلس در تشریح سؤال خود از بیژن زنگنه وزیر نفت، گفت: آقای زنگنه! شما می‌دانید که هر کدام از وزرا در مقابل تمام مسائل دولت پاسخگو هستند و اینکه می‌گویید بحث قیر به شما ارتباطی ندارد، قابل قبول نیست و قانون باید برای همه ما فصل‌الخطاب باشد.

وی با اشاره به مشکلات مردم استان کرمان در حوزه وزارت نفت، اظهار کرد: مردم استان کرمان از مجموعه وزارت نفت هیچ سودی نمی‌برند که بنده بخواهم راجع به یک مسئله سیاسی بحثی را مطرح کرده باشم. آنچه قرار بود عاید ما و بیش از 25 استان کشور شود، بحث اجرای مصوبه مجلس در مورد قیر است که دولت هم آن را ابلاغ کرده است.

نماینده مردم سیرجان در مجلس ادامه داد: بعضی از مردم از ما در مورد وضعیت جاده‌های روستایی سؤال می‌کنند که اگر بعد از 37 سال از انقلاب سالی یک فرغون آسفالت در این جاده‌ها ریخته می‌شد، کار آنها به اتمام می‌رسید. آقای زنگنه شما بهتر می‌دانید که ما باید در قبال مردم پاسخگو باشیم.

حسن‌پور با اشاره به جلسه‌ای که شب گذشته در منزل جهانگیری معاون اول رئیس جمهور داشته است، گفت: در این جلسه که آقای امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور و آقای نعمت‌زاده وزارت صنعت هم حضور داشتند. بنده به آقای جهانگیری گفتم این کاری که شما انجام می‌دهید، تنها به تحقق 30 درصد بودجه منجر می‌شود و 30 درصد را مردم و 30 درصد را باید پیمانکاران بدهند که به سالهای بعد موکول می‌شود.

وی خطاب به وزیر نفت گفت: آقای زنگنه شما در مجلس نهم قول دادید که مشکل روستاهای بالای 20 هزار نفر در حوزه گاز را حل کنید اما امروز همچنان شاهد آن هستیم که بعضی استانهای کشور در مسئله گاز مشکل جدی دارند. چه کسی باید پاسخگوی این بی‌عدالتی باشد؟

نماینده مردم سیرجان در مجلس با اشاره به جلسه‌ای که با معاون اول رئیس جمهور در حضور وزیر صنعت داشته اظهار کرد: بیش از دهها کارخانه مس در کشور داریم که گاز ندارند و از حاملهای دیگر انرژی با قیمتهای چندبرابر استفاده می‌کنند.

حسن‌پور با اشاره به مشکلات جایگاههای سوخت در کشور تصریح کرد: بیش از یک و نیم سال است که خیلی از مردم مجوز راه‌اندازی جایگاههای سوخت را گرفته‌اند اما به آنها اجازه احداث داده نمی‌شود. در اتوبان بین سیرجان و بندرعباس هیچ جایگاه سوختی وجود ندارد و این موضوع فقط هزینه‌های بیشتر را به مردم تحمیل می‌کند.

حسن‌پور تصریح کرد: با افزایش قیمت نفت وزیر نفت عنایتی به بخشهای روستایی داشته باشد. (علی مطهری نایب رئیس مجلس گفت: تا اینکه آثار افزایش قیمت نفت نمایان شود فاصله زمانی زیادی داریم.)

حسن‌پور افزود: هر سریعتر دیوان محاسبات با وزارت نفت جلسه‌ای را برگزار کند تا تکلیف قیررسانی به روستاها را مشخص کنند.

نماینده سیرجان در مجلس با بیان اینکه همچنان در بحث گازرسانی به روستاها به مشکل مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته سرمایه‌گذاریهایی در عسلویه برای گازرسانی به مناطق مختلف کشور انجام شده و منتظر هستیم ببینیم این سرمایه‌گذاریها چه زمانی نتیجه می‌دهد.

وی ادامه داد: در معدن مس تخت‌بند 250 کارگر فعالیت می‌کنند که آنجا فاقد برق،‌ آب و گاز است. حال سرمایه‌گذار خصوصی چگونه می‌تواند آنجا کارآفرینی کند؟ آیا 10 سال برای پیگیری برای گازرسانی به برخی مناطق به مانند چهارگنبد کافی نبوده است؟

حسن‌پور گفت: دولت در برنامه ششم و بودجه سال 96 کل کشور تکلیف برخی از مسائل را باید روشن کند چون ما در حوزه انتخابیه خود به مانند چوپان دروغگو شده‌ایم.

نماینده مردم سیرجان در مجلس تصریح کرد: یکی از راههای جلوگیری از فساد در این کشور شفاف‌سازی است و استدعا دارم دولت و مجلس راهکاری بیندیشند و سامانه اطلاعاتی را در جهت شفاف‌سازی ایجاد کنند چون ما اطلاعات شفاف ضرر نمی‌کنیم.

زنگنه در پاسخ به سؤال شهباز حسن‌پور در صحن مجلس: 90 درصد جمعیت کشور از نعمت گاز استفاده می‌کنند/ قیر مورد نیاز کشور توسط شرکت‌های خصوصی تولید می‌شود

فارس نوشت: زنگنه وزیر نفت با حضور در نشست علنی امروز پارلمان به ارائه توضیحاتی درباره این 2 پرسش پرداخت و اظهار داشت: قیر موجود در کشور توسط شرکت‌های خصوصی تولید می‌شود و وزارت نفت قیری در اختیار ندارد که بخواهد آن را به صورت رایگان در اختیار دستگاه‌های مذکور قرار دهد و برای اجرای این حکم قانونی لازم است تا منابع مورد نیاز آن در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی قرار گیرد.

وی افزود: سال گذشته تنها حدود 10 هزار میلیارد ریال در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی قرار گرفت و مابقی آن به عنوان یارانه به حساب خزانه واریز شد.

وزیر نفت همچنین تصریح کرد: تغییر در ارقام و ردیف‌های بودجه نیاز به تأیید سازمان برنامه و بودجه دارد و چنانچه وزارت نفت رقمی مازاد بر ارقام مشخص شده در بودجه برای این امر هزینه کند، باید پاسخگوی دیوان محاسبات و بازرسی مجامع باشد.

زنگنه در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: قوانین مصوب مجلس باید انعکاس بودجه‌ای داشته باشد و تا وقتی انعکاس بودجه‌ای نداشته باشد ما نمی‌توانیم آن را اجرایی کنیم،‌ همانطور که گفتم ما قیر رایگان نداریم، ما قیرفروشی نداریم و تولید قیر در اختیار بخش خصوصی است، ما درآمدها را به خزانه واریز می‌کنیم که بخشی به عنوان عوارض و بخشی به عنوان یارانه پرداخت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تغییر ارقام بودجه‌ای باید اصلاح شود، گفت: برای بودجه سال 96 با اصرار وزارت نفت، این روش برداشته شد تا پول را به وزارت راه بدهند و خودش برود قیر خریداری کند، ما قیر رایگان نداریم.

وزیر نفت در ادامه سخنانش با بیان اینکه باید بررسی کنیم چگونه می‌توانیم این مصوبه مجلس را اجرایی کنیم، تصریح کرد: ما یک پول مشخصی را در اختیار داریم که هر جا بگویند آن را هزینه می‌کنیم، هر گونه تقسیم‌بندی برای صرف این پول انجام شود، ما آن را اجرایی خواهیم کرد،‌ با توجه به اینکه روال برای سال آینده تغییر کرده است، لذا فکر می‌کنم مشکلات در این زمینه حل و فصل شود.

وی بر همین اساس با اشاره به شرایط گازرسانی به استان‌ها،‌گفت: وضع برخی استان‌ها در گازرسانی بد است،‌هم‌اکنون استان‌های کرمان، فارس، آذربایجان غربی و خراسان رضوی با شرایط نامناسب گازرسانی مواجه هستند؛ اگر نورم کشور در گازرسانی 70 درصد پیشرفت داشته باشد، در استان‌های ذکر شده این رقم زیر 25 درصد است.

زنگنه تصریح کرد: امسال اولین سالی است که نزدیک به 20 میلیون لیتر می‌توانیم گازوئیل صادر کنیم اما با توجه به مشکلات زیاد کشور شاید این موضوع خیلی نمود پیدا نکرده است؛ نزدیک به 8 هزار روستا در کشور گازرسانی شدند که این روند همچنان ادامه دارد و الان 90 درصد جمعیت کشور از نعمت گاز برخوردارند ولی باز هم برخی استان‌ها در این زمینه عقب‌ماندگی‌هایی دارند که باید آنها را برطرف کنیم.

وزیر نفت همچنین درباره جایگاه‌های عرضه سوخت و شیوه مدیریت این جایگاه‌ها،‌توضیح داد: جایگاه‌هایی مجوز داشتند که اقداماتی هم انجام دادند و پیشرفت‌هایی داشته‌اند که ما گفتیم به کارشان ادامه دهند اما برخی جایگاه های عرضه سوخت هستند که فقط مجوز دارند ولی اقدامی انجام ندادند فلذا ما گفتیم در قالب دیگری فعالیت کنند.

زنگنه در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 6 هزار جایگاه عرضه سوخت در کشور داریم که آنها تک‌تک با وزارت نفت در ارتباط هستند. ما پیشنهاد دادیم به عنوان مثال یکصد شرکت در این زمینه ایجاد شود و این شرکت‌ها با وزارت نفت در ارتباط باشند نه اینکه وزارت نفت با 5 الی 6 هزار نفر به صورت تک‌تک در ارتباط باشد.

ارسال نظر: