بیانیه پایانی کنفرانس امنیتی تهران:

شکل‌گیری نظم امنیتی منطقه‌ای بر اساس خوداتکایی امنیتی به جای امنیت وارداتی و عاریتی ضروری است

کدخبر: 2078091

در بیانیه پایانی کنفرانس امنیتی تهران تأکید شده است: با توجه به ضرورت شکل‌گیری نظم امنیتی منطقه‌ای در غرب آسیا بر اساس خوداتکایی امنیتی به جای امنیت وارداتی و عاریتی، الگوی نظم امنیتی مناسب برای منطقه غرب آسیا باید مبتنی بر همکاری و مشارکت تمامی کشورهای این منطقه در همه ابعاد آن باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، کنفرانس امنیتی تهران یکشنبه 21 آذر با شعار "گفت‌وگو، اعتماد و همکاری متقابل، امنیت و پیشرفت جمعی" در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این اجلاس رئیس قوه مقننه، دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزرای دفاع، اطلاعات، امور خارجه و کشور، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی به همراه تعدادی از سفرای خارجی مقیم تهران و دیگر مقامات لشکری و کشوری حضور داشتند.

این کنفرانس، نخستین کنفرانس امنیتی تهران بود که با موضوع «نظم امنیتی منطقه غرب آسیا» و با هدف شناخت منطقه و ارائه تحلیل از آن، تولید و تقویت ادبیات فکر و ایده، مشارکت در تصمیم سازی، موجه سازی-اجماع سازی و آینده پژوهی نظم امنیتی خاورمیانه برگزار شد.

دبیرخانه دائمی کنفرانس امنیتی تهران در پایان این کنفرانس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:اولین کنفرانس امنیتی تهران در هنگامی برگزار می‌شود که بخش‌هایی از سرزمین‌های اسلامی در آتش تفرقه و عصبیت‌های قومی و فرقه‌ای جاهلانه می‌سوزد و اختلاف و چند دستگی بر امت اسلامی سایه افکنده است.

این شرایط زمینه مناسب را برای سوء استفاده حداکثری دشمنان انسانیت به‌ویژه صهیونیسم پلید و استکبار جهانی، آمریکا فراهم ساخته است. اندیشمندان شرکت‌کننده در این کنفرانس ضمن محکوم ساختن عوامل بروز این شرایط اسفبار و تأکید بر ضرورت بازگشت به آموزه‌های اصیل اسلامی اعلام می‌دارند که:

1- تعاون و مشارکت کشورهای منطقه از طریق گفت‌وگو، اعتماد و همکاری متقابل، راه‌حل نهایی درد و رنج‌ها، بحران‌ها و جنگ‌های درون منطقه و استقرار نظم امنیتی پایدار در غرب آسیا است.

2- حضور بیگانگان در منطقه نه تنها مشکلات امنیتی منطقه را حل نکرده و نخواهد کرد بلکه بر پیچیدگی و بغرنج شدن مسائل امنیتی و فروپاشی نظم امنیتی منطقه‌ای خواهد افزود.

3- تاریخ این منطقه از زمان معاهده سایکس ـ پیکو تا امروز نشان‌ داده که اتکاء‌ و اعتماد به بیگانگان نتایج زیانباری برای منطقه داشته است. یکی از نتایج ملموس این اتکاء، خالی شدن زرادخانه قدرت‌های بزرگ و خزانه کشورهای منطقه به قیمت جنگ‌های خانمانسوز با شکل‌گیری صلح مسلح در غرب آسیا است.

4- با توجه به ضرورت شکل‌گیری نظم امنیتی منطقه‌ای در غرب آسیا بر اساس خوداتکایی امنیتی به جای امنیت وارداتی و عاریتی، الگوی نظم امنیتی مناسب برای منطقه غرب آسیا باید مبتنی بر همکاری و مشارکت تمامی کشورهای این منطقه در همه ابعاد آن باشد.

5- جمهوری اسلامی ایران بعد از چهار دهه از عمر بابرکت خود نشان داده که فارغ از هر گونه فرقه‌گرایی، هیچ‌گاه به دنبال نظم امنیتی هژمونیک نبوده و همواره در پی حفظ و تحکیم انسجام اسلامی در بین ملت‌های منطقه برای استقرار نظم امنیتی منطقه به صورت درون‌زا بوده است.

6- بر اساس ضرورت‌های فوق، دبیرخانه دائمی کنفرانس امنیتی تهران در موسسه بین‌المللی مطالعات و تحقیقات ابزار معاصر تهران تشکیل شده است و از تمامی اندیشمندان ایرانی و غیرایرانی دعوت می‌نماید که به طور مستمر با این دبیرخانه ارتباط داشته باشند و نظرات و پیشنهادت خود را جهت تداوم این حرکت وحدت‌بخش و صلح‌آفرین در این حوزه بسیار مهم استقرار دهند.»

ارسال نظر: