مهدی فضائلی:

عدم امضای تمدید تحریم‌ها توسط اوباما همراهی با کنگره بود/ واکنش ایران خیلی جدی قلمداد نشده است

کدخبر: 2078448

کارشناس مسائل سیاسی گفت: مصوبه کنگره آمریکا با توجه به روندی که در سیر قوانین این کشور پیش‌بینی شده، بدون امضای رئیس‌جمهور به صورت قانون درآمد؛ به عبارت دیگری اوباما از حق وتوی خود استفاده نکرد و عدم امضای مصوبه کنگره به معنای تایید آن است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با فارس در خصوص عدم امضای تمدید تحریم‌های 10 ساله علیه ایران توسط باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، اظهار داشت: مصوبه کنگره آمریکا با توجه به روندی که در سیر قوانین این کشور پیش‌بینی شده، بدون امضای رئیس‌جمهور به صورت قانون درآمد.

وی افزود: به عبارت دیگری اوباما از حق وتوی خود استفاده نکرد و عدم امضای مصوبه کنگره به معنای تایید آن است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: وقتی که اوباما مخالفت نمی‌کند و جلوی اجرای آن را نمی‌گیرد، می‌داند که اگر جلوی آن را نگیرد این مصوبه تبدیل به قانون می‌شود و این امر یعنی تایید این قانون و اجازه دادن به اجرای آن.

فضائلی با بیان اینکه این کار اوباما صرفا یک حرکت سیاسی است، عنوان کرد: اوباما برای اینکه هزینه خود را کم کند این اقدام را انجام داد، رفتار اوباما به معنای همراهی با رای کنگره آمریکاست و غیرمستقیم طرح تمدید تحریم‌های 10ساله علیه ایران را تایید و امضا کرد.

وی همچنین در خصوص اقدام صورت گرفته از سوی ایران برای مقابله با بدعهدی‌های آمریکا در برجام و دستورات اخیر رئیس‌جمهور به رئیس‌ سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه تصریح کرد: آقای روحانی در صحبت‌هایش گفته بود که واکنش ما خیلی شدید و جدی خواهد بود، اما آنچه اعلام شد از طرف آمریکایی‌ها خیلی جدی قلمداد نشد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: آمریکایی‌ها بلافاصله اعلام کردند که دستور روحانی نقض برجام نیست و آمریکا و دیگر کشورهای 1+5 واکنش خاصی به این دستور نشان ندادند و این نشان می‌دهد که واکنش ایران خیلی جدی قلمداد نشده است.

فضائلی با تاکید بر اینکه این اقدام ایران خیلی برای آنها جدی نبوده و اهمیتی نداشته است، عنوان کرد: صرفنظر از نوع واکنش آمریکایی‌ها، به لحاظ کارشناسی هم دستور برای برنامه‌ریزی و طراحی برای سوخت پیشران خیلی واکنش جدی قلمداد نمی‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه رئیس‌جمهور حداقل باید دستور برای تولید سوخت پیشران هسته‌ای را می‌داد، خاطرنشان کرد: ظاهرا هم بنا بر همین بوده است، اما رئیس‌جمهور به نحو دیگری عمل کرد.

ارسال نظر: