در "هفت" عنوان شد:
درویش: "رستاخیز" را در تبیین اسلام واقعی و معرفت دینی ساختم/ انتقادات تند رستمی از سریالهای اخیر تلویزیون
برنامه سینمایی "هفت" شب گذشته در بامداد شنبه ۲۶ آذرماه با اجرای بهروز افخمی روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت.
به گزارش « نسیم آنلاین »، برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته در بامداد شنبه 26 آذرماه با اجرای بهروز افخمی روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت.
نوزدهمین جشنواره تولیدات استانی صداوسیماسیدعباس فاطمی، رئیس مرکز سیمای استانهای صداوسیما و دبیر بخش سیمای نوزدهمین جشنواره تولیدات استانی صداوسیما با حضور در برنامه «هفت» به ارائه گزارشی درباره این جشنواره پرداخت.
فاطمی درخصوص این دوره از جشنواره تولیدات استانی جام جم گفت: در سازمان صداوسیما 3 جشنواره استانی، سیما و فنی داریم که چندسالی بود برگزار نمیشد. اما امسال با حمایت ریاست محترم صداوسیما پس از دو سال وقفه جشنواره تولیدات استانی به راه افتاد. محدویتهای مالی، کاهش تولیدات استانی و تغییر مدیریت سازمانی در این سالها باعث تعطیل شدن این جشنواره شد. در این چند ماهی که ستاد جشنواره مجدد شکل گرفت، شورای عالی جشنواره با حضور اساتید سینما و رسانه به بررسی آثار راه یافته پرداختند.
وی با اشاره به آنکه صرفا تولیدات استانی در این جشنواره مورد بررسی قرار میگیرد گفت: تولیدات برخی مراکز با سفارش در تهران ساخته میشود و رنگ و بوی استانی ندارد که از نگاه معاونت استانها کاری کار استانها محسوب میشود که هم لوکیشنهای استانی داشته باشد و هم شاکلهٔ اثر رنگ و بوی بومی داشته باشد و لذا این آثار از میان آثار شرکت کننده کنار گذاشته شد.
فاطمی افزود: نزدیک به 1575 شامل 341 در حوزه سیما و 440 اثر در حوزه صدا به بخش مسابقه این دوره راه یافته است. جشنواره در 5 بخش برگزار میشود. کمیته انتخاب در دو سالی که برگزار نشده کار انتخاب را انجام میداده است.
دبیر بخش سیمای نوزدهمین جشنواره تولیدات استانی صداوسیما خاطرنشان کرد: این جشنواره یک روح و انرژی مجددی به مراکز استانی داده و سبب شده تا فعالیت نمایشی و عروسکی برخی استانها جان تازه بگیرند. امیدوارم تا از قبل این جشنواره و آسیب شناساییهایی که از تولیدات صورت میگیرد، شاهد رونق تولید آثار بهتر باشیم و بنا داریم هرساله آن را ادامه دهیم.
گفتگو با احمدرضا درویش درباره سینما«هفت» در ادامه میزبان احمدرضا درویش، کارگردان مطرح سینما بود. درویش گفت: تربیت فیلمسازان نسل من جور دیگری است. سینما در ذهن ما با فیلمهایی شکل گرفت که سینمای واقعی ست و دست ما به کم نمیرفت.
وی روحیات کودکانه و بازی گوشی را شاخصه کارگردانان موفق سینما دانست و بیان کرد: اساسا یافتههای کودکان از تاریخ، یافتههای تئوریک است و کمتر تجربه کردهاند. این اطلاعات بیشتر به صورت شفاهی به آنها دیکته شده و فرصت زندگی نداشته تا تجربه کند. حال زمانی که کودک با سینمای بزرگ و پرهیجان روبرو میشود، به ناگهان یکباره تمام این تجارب را میبیند و حیرت میکند. لذا به خوبی در ذهن او نهادینه میشود و نقشها و فیلمهایی که کودک میبیند، بهتر در ذهن او ماندگار میشود.
درویش ادامه داد: خاصیت ذهن کودک و نوجوان خاطره بازی است. او همواره به دنبال ساخت خاطره است. همین هم باعث میشود که کودک ارتباط بهتری با پرده بزرگ سینما بگیرد و به طور مثال سبب میشود نقش مصطفی عقاد و آن فیلم محمد رسول الله از گذشته دور برای همه ما تبدیل به خاطره شود. همین یک فیلم در آثار یک کارگردان باشد برای کل کارنامه سینمایی او کافی است. به طور مثال آنتونی کوئین کم ایفای نقش نکرده است ولی ما مسلمانان و بخش مهمی از جهان او را با فیلم «عمر مختار» و «الرساله» میشناسیم. یا کسی با بردن نام مصطفی عقاد تصویری از او به یاد نمیآورد اما بلافاصله به یاد فیلمش برای حضرت محمد (ص) میافتند. بنابر این فیلم میشود آینه تمام نمای فیلمساز در ذهن مخاطبان و چه چیز بهتر از اینکه خاطره جمعی از خود بجای بگذاری.
این کارگردان با بیان آنکه سینما برای برخی یک تکنوازی موسیقی است و برای برخی ارکستر، گفت: من سینما را ارکستر موسیقی میبینم. به همین اندازه بزرگ و گروهی. و همواره متنی مینوشتم تا از تک نوازی دوری کنم. این در اجرای سینمایی یعنی اینکه از گرفتن پلانهای اول فیلم «کیمیا» نمیترسیدم. زمانی که پشت ویزور قرار میگیرم، اگر به این فکر کنم روزی این قرار است روی پرده سینما قرار بگیرد وحشت مرا فرا میگرفت. پس تصور میکنم من به نمایندگی از تمام مردم به تنهایی در یک سالن سینما نشستهام و به نمایندگی از باقی فیلم خود را بسازم و مردم میخواهند از نگاه من به موضوع نگاه کنند. این فاصله گذاری در تولید فیلم کمک میکند.
درویش گفت: همه جهان مهم است اما شما باید فکر کنی مهمترین چیزی که در حال رخ دادن است کاری است که شما میکنید. من سعی میکنم مسائل را تجزیه و کوچک کنم و در کنار هم قرار دهم.
«رستاخیز» بزرگترین حسرت و زخم عمیق قلب من استکارگردان «رستاخیز» در ادامه با اشاره به توقیف این فیلم گفت: در چنین شب فرخندهای نباید تلخ بود؛ اما چارهای نیست. «رستاخیز» به یکی از بزرگترین حسرتها، زخم عمیق و خراش بزرگ برای من تبدیل شده است. من برای خودم نمیگویم اما چرا انقدر فرصتها از دست میرود، چرا انقدر ظرفیتها و توانمندیهای سینمای ایران باید از دست برود؟ به هر حال «رستاخیز» محصول سینمای ایران است.
«رستاخیز» را در تبیین اسلام واقعی و معرفت دینی ساختموی افزود: مگر میتوان تصور کرد این فیلم توسط دولتی که قرار بود به سینما و فرهنگ تکیه کند و نگاه به وجوه معرفتی این هنر کند، توقیف شود؟ برخی تحلیل گرایان سیاسی و رسانهای میگویند رفتارهایی که امروز در منطقه میبینیم حاصل قرائتهای غلط از اسلام رحمانی است که هیچ تحولی را برنمی تابند و میگویند هرآنچه در صدر اسلام بوده با همان شکل و فرم باید ادامه یابد و همین سبب شکل گیری داعش شده است. اما اگر از من بپرسید دلیل این وضعیت چیست، میگویم کم کاری خود ماست. ما در تبیین اسلام رحمانی و سیره پیامبر و معرفت دینی چه کردیم؟ من میگویم فیلم «رستاخیز» را ساختم. 9 جایزه سیمرغ جشنواره به این فیلم تعلق گرفته است و علما آن را تائید کردهاند حالا کارش باید با مسئولین و مدیران به محاکم قضایی بکشد؟ اینها باید درون خود ما بررسی شود. حاصل 10-12 سال از عمرم چنین فیلمی شد که توقیف شد، این چه اثری بر جامعه سینمایی میگذارد؟
احساس غیرت کردم و «رستاخیز» را ساختمدرویش با بیان آنکه من رسالت خود را انجام دادم، گفت: میدانید چرا «رستاخیز» را ساختم؟ به من برخورد. من احساس کردم به ما به عنوان عناصر بیغیرت نگاه میکنند! بالاخره جمهوری اسلامی است و ما برای اعتقادات و ائمه خود چه کردیم؟ نام سیدالشهدا در دنیا خریدار دارد. یک نشانه بزرگ است که میتوان با آن سر خود را در جهان بلند کرد. من احساس غیرت کردم و ساختم.
احساسم به گروگان گرفته شده استاین کارگردان نهایتا گفت: امروز حال خوبی ندارم. احساس من به گروگان گرفته شده است. این احساس باید رها شود و تا زمانی که این حس را داشته باشم، نمیتوانم به سراغ فیلم جدید بروم. زمانش را باید از مسئولین سوال کنید.
میزگرد بررسی بازیگری در سینما، تئاتر و تلویزیون«هفت» در بخش انتهای میزابن علی سرابی و امیرحسین رستمی بود تا در میزگردی به بررسی بازیگری در سینما، تلویزیون و تئاتر بپردازد. سرابی دراین خصوص گفت: به هر حال در هنرهای نمایش میتوان گفت تئاتر مادر هنرهاست. سینما هنر تدوین و کارگردان است. این کارگردان است که متن را روایت میکند. در صحنه تئاتر حجم عمدهای از کار روی دوش بازیگر است و اوست که هرشب با زحمت زیادی روی صحنه میرود و خود را تدوین میکند.
خوانش کارگردان «خشکسالی و دروغ» از این نمایشنامه مشکل آفرین شدوی در خصوص تجربیات سینمایی خود گفت: پیش از «خشکسالی و دروغ» در بازیگری سینما دو تجربه داشتم. یکی با بهمن فرمان آرا و یکی شهرام مکری. اما در «خشکسالی و دروغ» تمام تلاشم را کردم که علاوه بر بازیگری، یاد بگیرم. اما خوانش شخص کارگردان با این نقش مشکلات زیادی را فراهم کرد. نه تنها من بلکه نویسنده و مشاور کارگردان تا بازیگران دیگر به مشکل خوردند. اساسا نمایشنامه با فیلمنامه تفاوت زیادی کرد. بخشهایی در نسخه سینمایی بلد شد که تیکههای طنز سطحی بوده و به عمق نرسیده است و همین نسخه سینمایی را به یک فیلم متوسط تبدیل کرد.
این بازیگر تئاتر اضافه کرد: کسانی که از تئاتر به سینما آمدند و بازیگری را در تئاتر آموختند خوانش فیلمنامه، متن و حس و حال را بهتر آموختهاند؛ هرچند به طور کلی این مسئله نسبی است. من در دو فیلم «ملبورن» و «دهلیز» به عنوان بازیگردان حضور داشتم تا به بازیگران تئاتری کمک کنم به خوبی جلوی دوربین ایفای نقش کنند. اما مسئله مهم درباره نوع بازی در سینما این است که کارگردان به درستی بداند که از بازیگر خود چه میخواهد و از او به خوبی بازی بگیرد. در این صورت خیلی مهم نیست بازیگر از کجا آمده است.
سرابی ادامه داد: یک کارگردان و بازیگردان خوب 100 درصد میتواند روی یک بازیگر اثر بگذارد و یک بازیگر متوسط را به یک بازیگر درخشان تبدیل کند. در تئاتر تماشاگر از هر زاویهای به هر نقطهای از بازی بازیگر میتواند نگاه کند و متمرکز شود اما در سینما این کارگردان است که انتخاب میکند کدام بخش از بازی بازیگر را در تدوین مخاطب نگاه کند و چه قابی ببندد.
در ادامه امیرحسین رستمی بیان کرد: نگاه و امضای کارگردان در سینما پررنگتر است. به نظرم برخی مشکلات که در تبدیل برخی تئاترها به فیلمهای سینمایی برمی آید، چون کارگردان آن چیزی که در مغز نمایش بوده نفهمیده و خود را درگیر سطح کرده است. به نوعی درگیر تکنیکهای فرمی شده و اصل نمایش را نفهمیده است.
وی افزود: من بدلیل آنکه تلویزیون برایم خوش شانسی میآورد از کار در آن ابراز خرسندی میکنم. اما من بازیگری را از تئاتر و سینما شروع کردم. انتخابهای بازیگری در تلویزیونم انتخابهای خوبی بوده است. یعنی همکاری با مهدی کرمپور، فرزاد موتمن و سامان مقدم که نخستین سریالهای خود را برای صداوسیما میساختند.
انتقادات تند رستمی از سریالهای اخیر تلویزیونرستمی با بیان آنکه تمام فکرم همیشه کارگردانی بوده است، گفت: اساسا با این هدف به سینما آمدم. با همه کارگردانانی که تاکنون کار کردهام همیشه سعی کردهام بر جزئیات رفتار آن ریز و متمرکز شوم. حمید نعمت الله و حسن فتحی از جمله کارگردانی هستند که توجه بسیار بر جزئیات دارند و فوق العادهاند. و توجه به همین جزئیات هم سبب موفقیت فیلمهایی مثل «وضعیت سفید» در میان مخاطبان خاص و عام شد. درصورتی که این فیلم در زمانی تولید شد که بودجههای خاص هم به سریالها داده نمیشد. در صورتی که همین الان سریالهایی با گریمهای خاص و سنگین و بودجههای زیاد در حال پخش است که موفق نیستند. سریال «معمای شاه» نه از مخاطب عام دربارهاش خوب میشونم نه از مخاطب خاص! یکی از مشکلات خیلی مهم آن، متن بد است. چراکه با متن بد نمیتوان معجزه کرد.
این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: مخاطب امروز مخاطب هوشمندتری ست. او به دنبال متن قوی و بازی خوب است و متوجه فیلم بد میشود. من خودم در سریالی بازی کردم که علی رغم برخورداری از بازیگران قوی، اما بدلیل متن ضعیف فیلم بدی از آب درآمد. یا اخیرا سریالی را از تلویزیون میدیدم که درباره داستان یک وکیل بود. دکوپاژ و میزانسنها و اتفاقات انقدر بد و غیرقابل باور بود که مخاطبان احساس میکند به سخره گرفته شده است. واقعا معلوم نیست چرا چنین سریالهایی باید تولید شود!
وی ادامه داد: یکی از گلایههایی که دارم درباره شیوه برخورد با برخی همکاران بنده است. چرا باید طوری با برخی از بازیگران برخورد شود که مجبور شوند بیان کنند دیگر در تلویزیون بازی نمیکنند. چرا باید هومن برق نورد که بازیگر محبوب مردم است بگوید دیگر در تلویزیون کار نمیکند. مشکلی که در دادن دستمزد ایشان پیش آمد دقیقا برای من هم پیش آمد و بسیار ناراحت کننده است. امیدوارم به این مسئله رسیدگی شود.
سرابی نیز با اعلام خبر ساخت نخستین فیلم سینمایی خود در آیندهای نزدیک گفت: در سینما نیز به دنبال کارگردانی هستم و تجربیات بازیگردانیام در همین راستا بوده است و به زودی شروع خواهم کرد. فیلمنامه آن را آماده کردهام.
وی نهایتا گفت: ما هنرمندان و بازیگران بسیار خوبی در تئاتر در گروههای سنی مختلف داریم که گاها در سینما برای این رده سنی بازیگر نیست و یا کارگردانان مجبورند به سراغ نابازیگران بروند. نظیر کودک و نوجوان که من مشکل را بیشتر در تهیه کنندگان میبینم. اگر تعامل و توجه به تئاتر بیشتر شود که در این سالها با بروز و ظهور قدرتمندتر تئاتر شاهدش هستیم، بسیاری از این هنرمندان کشف خواهند شد.
برنامه سینمایی «هفت» هر هفته جمعه شبها با اجرا و سردبیری بهروز افخمی روی آنتن زنده شبکه سه سیما میرود.