انتقاد یک اقتصاددان از نرخ رشد اقتصادی اعلام شده توسط دولت در گفتگو با «نسیم آنلاین»: اینها آمارسازی است!

نرخ بیکاری افزایش و سرمایه‌گذاری کاهش یافته، چطور رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی شد؟!/دولتمردان از غیب نرخ رشد اقتصادی را ۷.۴ درصد اعلام می‌کنند

کدخبر: 2078656

جهان بیگلری گفت: این آمارسازی‌ها بیشتر به سرگرمی برای فعالین اقتصادی تبدیل شده و مسئولین اقتصادی کشور هم دنبال دلیل برای توجیه فعالیت ضعیفشان در دولت یازدهم هستند.

دکتر محمدرضا جهان بیگلری اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با « نسیم آنلاین » درباره رشد 7.4 درصدی گفت: این آمارسازی‌ها بیشتر به سرگرمی برای فعالین اقتصادی تبدیل شده و مسئولین اقتصادی کشور هم دنبال دلیل برای توجیه فعالیت ضعیفشان در دولت یازدهم هستند.

وی افزود: رشد اقتصادی، دلالت بر افزایش تولید یا درآمد سرانه ملی دارد. اگر تولید کالاها یا خدمات به هر وسیله ممکن در یک کشور افزایش پیدا کند، می‌توان گفت که در آن کشور، رشد اقتصادی اتفاق افتاده‌است.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: رشد اقتصادی به تعبیر ساده عبارت است از افزایش تولید یک کشور در یک سال خاص در مقایسه با مقدار آن در سال پایه. در سطح کلان، افزایش تولید ناخالص ملی ( GNP ) یا تولید ناخالص داخلی ( GDP ) در سال مورد بحث به نسبت مقدار آن در یک سال پایه، رشد اقتصادی محسوب می‌شود.

جهان بیگلری بیان کرد: علت این که برای محاسبه رشد اقتصادی، از قیمت‌های سال پایه استفاده می‌شود آن است که افزایش محاسبه شده در تولید ناخالص ملی، ناشی از افزایش میزان تولیدات باشد و تأثیر افزایش قیمت‌ها (تورم) حذف گردد.

وی با اشاره به منابع رشد اقتصادی گفت: افزایش نهاده‌های تولید، افزایش بهره‌وری عوامل تولید و به‌کارگیری ظرفیت‌های احتمالی خالی در اقتصاد منابع رشد اقتصادی هستند.

این عضو اتاق بازرگانی عنوان کرد: اگر به نکات فوق نگاه دقیق وکارشناسی داشته باشیم نرخ بیکاری در سال ٩٥ افزایش و نرخ سرمایه گذاری هم باتوجه به آمارهای رسمی کاهش داشته است. افزایش بهروری عوامل تولید نیز در همین سال بطور قابل ملاحظه ای سقوط کرده است.

جهان بیگلری گفت: بکارگیری ظرفیتهای اقتصادی کشور هم بدلیل بی برنامگی اقتصادی انجام نشده است پس به نظر می رسد دولتمردان از غیب رشد اقتصادی را 7.4 درصد اعلام کرده اند.

ارسال نظر: