گزارش کامل بررسی کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در جلسه علنی مجلس

نوبخت در صحن علنی مجلس:

کدخبر: 2078727

گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه ششم توسعه در جلسه علنی امروز مجلس بررسی و در پایان مجلس کلیات لایحه برنامه ششم توسعه را به تصویب رساند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در جلسه علنی امروز مجلس آغاز شد.

کمیسیون تلفیق از مردادماه امسال بررسی لایحه برنامه ششم را موردبررسی قرار داد و در نهایت امروز گزارش خود را تقدیم صحن علنی مجلس کرد.

غلامرضا کاتب عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان اسامی 5 نماینده مخالف و 5 نماینده موافق کلیات لایحه برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران را قرائت کرد.

بر این اساس، محمدعلی وکیلی نماینده تهران، قاسم احمدی‌لاشکی نماینده نوشهر و چالوس، جلال میرزایی نماینده ایلام، شهریاری و موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان به عنوان مخالفان کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی سخنرانی کردند.

همچنین علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان، شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان، نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد، محمدحسین قربانی نماینده آستانه‌اشرفیه و سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا به عنوان موافقان کلیات برنامه ششم توسع در صحن پارلمان سخنرانی کردند.

همچنین پس از پایان سخنرانی موافقان و مخالفان کلیات لایحه برنامه ششم توسعه، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده قوه مجریه در صحن علنی پارلمان سخنرانی کرد.

مجلس کلیات لایحه برنامه ششم توسعه را تصویب کرد

مایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) پارلمان پس از استماع اظهارات مخالفان و موافقان کلیات لایحه برنامه ششم توسعه، را به تصویب رساندند.

وکلای ملت با 154 رأی موافق، 76 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از 248 نماینده حاضر در صحن علنی با کلیات برنامه ششم توسعه موافقت کردند.

لاریجانی پس از تصویب کلیات برنامه ششم: امیدواریم اشکالات موجود در لایحه برنامه ششم به زودی حل شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست نوبت عصر امروز (یکشنبه) پارلمان و پس از تصویب کلیات لایحه برنامه ششم در صحن علنی مجلس اظهار داشت: از آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه به جهت تلاش‌هایی که در ساختار مدون برنامه ششم داشتند، تشکر می‌کنیم.

وی همچنین گفت: با هم‌افزایی و هدفمندی تلاش شد تا برنامه‌ریزی مدونی صورت گیرد، البته امیدواریم دغدغه‌های موجود و بخشی که ممکن است در برنامه ششم دارای اشکالاتی باشد، هر چه سریع‌تر حل شود.

وکیلی در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم: برنامه ششم طوری محاسبه شده است که دولت خود را متعهد به اجرا نداند

محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران و عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه (28 آذرماه 95) در صحن علنی مجلس در مخالفت با کلیات برنامه ششم توسعه اظهار داشت: ما تاکنون چند برنامه را گذرانده‌ایم و اکنون به برنامه ششم توسعه رسیده‌ایم اما این برنامه دارای اشکالات اساسی است که بخشی از آن شکلی و بخش دیگر محتوایی است.

وی افزود: به دلیل برداشت‌های متفاوتی که دولت یازدهم از برنامه داشت حاضر نشد تا برنامه ششم توسعه را به مجلس ارائه دهد لذا مجلس دهم ناچار شد و اقدام به برنامه‌نویسی کرد که این موضوع تبعات زیان‌باری برای کشور و ساختارهای سیاسی آن داشت.

عضو هیات‌‌رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: همه ما از ضرورت برنامه‌نویسی و قانون طرح‌محور زیاد سخن گفتیم اما اکنون ناچار شدیم به جای دولت برنامه بنویسیم. برنامه‌ای را که مجلس در قالب برنامه ششم برای توسعه کشور نوشته بناست که دولت چند ماده آن را اجرایی کند؟

وکیلی با بیان اینکه ساختار برنامه ششم، ساختار برنامه توسعه نیست، عنوان کرد: گویا ما برنامه را با بودجه سالانه اشتباه گرفته‌ایم. هیچ کدام از مفاهیم موجود در برنامه ششم هیچ نسبتی با اسناد بالادستی و مفاهیم توسعه ندارند. با این برنامه پنج ساله بناست چه درصدی از افق را طراحی کنیم؟

وکیلی با طرح این سوال که چه نسبتی بین برنامه ششم و سیاست‌های ابلاغی 24گانه رهبر معظم انقلاب است، گفت: بخش مهمی از این سیاست‌های 24گانه در برنامه ششم مورد غفلت و تعارض واقع شده است.

وی با اشاره به سیاست‌های کوچک‌سازی دولت یادآور شد: در برنامه تهیه شده ما شاهد سیاست کوچک‌سازی دولت هستیم که به مرور شاهد فربه بودن بخش‌هایی از دولت می‌شویم و این در حالی است که توجهی به کوچک‌سازی دولت نشده است.

وکیلی همچنین کاهش تصدی‌گری دولت و بی‌توجهی به بخش‌های خصوصی را از دیگر موارد مغفول برنامه ششم توسعه خواند و خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های اجرایی هدفمندسازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید نیز در برنامه ششم ذکر نشده. یکی از مواردی که ما باید همواره مورد توجه قرار دهیم بحث صرفه‌جویی است که ما می‌بینیم در برنامه ششم یعنی روح برنامه‌ای که تهیه شده 585 هزار میلیارد بار مالی برای دولت تعریف کرده است و این یعنی به صورت میانگین صد هزار میلیارد هزینه جاری برای کشور وارد می‌کند. این برنامه در حقیقت با نادیده گرفتن منابع کشور برای توسعه هیچ برنامه‌ای را قید نکرده است.

عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه به لحاظ محتوایی فاقد انسجام است، اضافه کرد: برنامه مجموعه‌ای از احکام مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی است اما این برنامه این گونه نیست و نظام سیستمی را در آن شاهد نیستیم. بناست که ما در این برنامه به رشد و سرمایه‌گذاری برسیم اما در واقع این موضوع مغفول واقع شده است.

وکیلی یکی از علل عدم انسجام در برنامه ششم توسعه را تکثر اولویت‌های قیدشده در این برنامه خواند و گفت: در برنامه ششم اولویت‌های بیشماری مورد توجه قرار گرفته است در حالی که اصولا در برنامه‌ها دو یا چهار محور به عنوان اولویت اصلی قرار می‌گیرند و سایر موارد براساس این محورها ذکر می‌شود. در حقیقت دستگاه‌ها با این برنامه دچار نوعی روزمرگی می‌شوند. اعدادی که در این برنامه آمده نشان می‌دهد که برای اجرا نوشته نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: با این برنامه روحیه تمرد در قانون شکل می‌گیرد. برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه اجمالا منسجم بود و میزان برآوردهای اجرایی این دو برنامه به 25 درصد می‌رسد. حال که ما برای دولت برنامه‌نویسی کرده‌ایم. اعداد را به گونه‌ای محاسبه کردیم که دولت خود را متعهد به اجرا نداند و به لحاظ اجرایی قابل انجام نباشد و با این محاسبه میزان برآورد اجرایی آن به کمتر از 20 درصد می‌رسد در این صورت برنامه‌های سالیانه انطباقی با برنامه توسعه پیدا نمیی‌کنند.

وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه نسبتی مبهم با سند چشم‌انداز دارد، خاطرنشان کرد: در ارتباط با نرخ 8 درصدی رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری باید گفت این برنامه هیچ انطباقی با موارد ذکر شده ندارد. زمانی که برنامه را برای اجرا ننوشته باشیم امکان ارزیابی و نظارت توسط مجلس نیز وجود نخواهد داشت. ما بر چه باید نظارت داشته باشیم؟

وکیلی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد که اگر دولت با صراحت و قاطعیت نتواند از این برنامه دفاع کند و خود را ملزم به اجرای آن نکند ما باید یقه چه کسی را بگیریم؟ مبلغ 70 هزار میلیارد تومان که عمدتا سهم عمران است از منابع دارایی دولت پیش‌بینی شده و در این برنامه این موضوع بسیار پررنگ دیده شده است. ما کسری بودجه را از محل اوراق مشارکت پیش‌بینی می‌کنیم. حال چگونه ستون فقرات برنامه را براساس اعدادی که محقق نمی‌شود پیش‌بینی کنیم؟

وی ادامه داد: دولت و در حقیقت همان قوه برنامه‌ریزی کشور باید این برنامه اجرایی را ضمانت و به آن تمکین کند و اگر قبول کند که برنامه ششم را قبول داشته و به آن تمکین کند و این مسئله را اعلام بدارد بنده مخالفتم را با کلیات برنامه ششم توسعه پس می‌گیرم.

عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: با این برنامه‌ای که تهیه شده و ما آن را بررسی کردیم معتقدیم که قابل اجرا نیست. این برنامه در حقیقت برای رفع تکلیف نوشته شده تا اینکه رفع آسیبی برای کشور باشد پس اگر مشخص شود که دولت به این برنامه تمکین می‌کند ما موافقت خود را اعلام می‌کنیم.

سلیمی در موافقت با کلیات برنامه ششم: دولت یازدهم از بدهکارترین دولت‌ها است/ با لشکر بیکاران مواجه هستیم

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه (28 آذرماه 95) در جریان بررسی کلیات برنامه ششم و در موافقت با آن طی سخنانی اظهارداشت: امروز یک رکن جدید برای تأمین بودجه آن هم تأمین خزانه تخصیص داده شده است همچنین نرخ رشد 8 درصدی امسال و سال قبل از مسئولان عالی رتبه کشور شنیدیم. حال سئوال اینجاست که بدون برنامه ششم ما با کدام ریل می‌خواهیم این قطار را پیش ببریم.

وی افزود: در همین مجلس تا به امروز ما 2 بار لایحه بودجه آمده است، دست یافتن به رشد 8 درصدی اقتصادی باید براساس شاخص‌های مهم باشد که در این برنامه صادرات غیر نفتی، واردات گل، نقدینگی، نرخ تورم و بیکاری به عنوان شاخص‌های اساسی نام‌برده شده است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه به متغیرهای اقتصادی نیز به خوبی اشاره شده است همچنین مباحث مربوط به کشاورزی، نفت، حمل و نقل و انبارداری و خدمات نیز به طور کامل در برنامه اشاره شده است. در همین برنامه در بحث منابع اشارات دقیقی وجود دارد. به آورده‌های اشخاص حقیقی نیز به صورت کامل اشاره شده است.

سلیمی بر همین اساس اضافه کرد: هرچند ممکن است در برنامه ششم به صورت موردی اشکالاتی وجود داشته باشد اما کلیات آن دقیق است. ما به صورت سالانه برای دستیابی به رشد 2.8 درصدی از طریق رشد و بهره‌وری در این برنامه اشاره شده است همچنین استفاده از منابع خارجی به صورت کامل ذکر شده که از طریق فاینانس به صورت سالیانه 15 میلیارد و همچنین در بخش مشارکت‌ها نیز 10 میلیارد متوسط قراردادهای مشارکتی باشد که قطعاً بدون سرمایه‌گذاری خارجی به این رشد نمی‌رسیم.

وی با بیان اینکه ای کاش این قانون برنامه ششم توسعه یک بار مطالعه می‌شد، گفت: در این برنامه مطالب به خوبی ذکر و قید شده است. نگاه ارزشی به کار و ثروت آفرینان و همچنین بنگاه‌داری نوین ذکر شده که اتفاقاً هم به صورت کمی به آن اشاره شده است.

نماینده مردم محلات در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود یکی دیگر از مشکلات اساسی امروز کشور را افزایش سالیانه بیکاران فارغ التحصیل خواند و گفت: در برنامه ششم مقرر شده 50 درصد تا پایان برنامه فارغ التحصیلان مهارتی باشند و از این فارغ التحصیلان بیشتر استفاده شود.

سلیمی با بیان اینکه امروز سود بانکی کمر مردم را شکسته است، گفت: براساس برنامه ششم هر سال 10 درصد نسبت به سال قبل این سود بانکی کاهش پیدا می‌کند در حوزه سیاست‌های تجاری و تعرفه‌ای نیز به نکات خوبی اشاره شده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز با لشکر بیکاران مواجه هستیم، عنوان کرد: موضوع مالیات بر ارزش افزوده مسئله‌ای است که ما از آن بسیار گله می‌کنیم که یکی از دلایل آن تبعیض است. در برنامه ششم نیز به این موضوع به خوبی اشاره شده است. «انضباط مالی امروز یکی از مشکلات اساسی کشور است که در برنامه ششم در این ارتباط موارد خوبی قید شده است همچنین مقرر شده سال اول از فروش نفت و مایعات گازی 30 درصد به صندوق واریز شود، سالیانه نیز 2 درصد به این مقدار اضافه شود، 3 درصد نیز سهم مناطق نفت خیز شود. دو سوم از این منابع نیز برای مناطق محروم تخصیص داده شود. اگر به قیمت‌های پایه سال 95 فروش نفت 83 هزار میلیارد تومان بود در برنامه ششم ما دست دولت را در این زمینه باز گذاشته‌ایم.»

سلیمی در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری بودجه 96 عملیاتی نیست، گفت: بودجه ریزی سال 96 بر مبنای عملکرد نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه حقوق‌های نجومی و شفافیت‌های مالی یکی از دغدغه‌های اصلی کشور است، گفت: در برنامه ششم در رابطه با طبقه‌بندی مشاغل و رفع خلاء قانونی نظام محاسباتی نیز به صورت دقیق اشاره شده است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در خاتمه با تاکید بر اینکه امروز دولت یازدهم یکی از بدهکارترین دولت‌ها است تصریح کرد: در برنامه ششم مشخص شده است که چگونه بدهی‌های دولت کنونی که یکی از بدهکارترین دولت‌ها محسوب می‌شود پوشش داده شود. همچنین بانکداری بدون ربا در عمل که یکی از آرزوهای ما است برای تحقق آن در برنامه ششم موارد دقیقی قید شده است. همچنین به بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز با دقت اشاره شده است.

میرزایی در مخالفت با کلیات برنامه ششم: در گزارش کمیسیون تلفیق با چیزی به اسم برنامه راهبردی مواجه نیستیم/ پرداختن به مسائل روزمره در برنامه ششم

جلال میرزایی در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در جلسه علنی امروز مجلس (28 آذرماه 95) گفت: آنچه که موافقان لایحه برنامه ششم در صحن مجلس ارائه کردند نشان می‌دهد که با چیزی به نام برنامه راهبردی در این لایحه مواجه نیستیم و آنچه که ما مشاهده می‌کنیم مسائل روزمره و جاری کشور است.

وی افزود: به عنوان نمونه از یک سو بار مالی اضافه برای دولت در این لایحه ایجاد شده است اما در بخش‌هایی که ما با مشکل مواجه هستیم و درآمدهای دولت نیز وجود دارد هیچ راهکاری ارائه نشده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من نمی‌دانم اشاره به اردو رفتن در یک برنامه راهبردی 5 ساله چه ضرورتی دارد، اظهار داشت: در ارتباط با تدوین متن برنامه در کمیسیون تلفیق نیز چهارشنبه هفته قبل دو بخش از برنامه برای مطالعه به نمایندگان ارائه شد اما امروز متوجه شدیم که گزارش کمیسیون 4 بخش است و تغییراتی از روز چهارشنبه تا امروز در متن گزارش ایجاد شده است و این خود بیانگر آن است که اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه به خود اطمینان و اجماعی ندارند.

میرزایی خاطرنشان کرد: کسی منکر ضعف لایحه دولت نیست اما قرار نیست با این شیوه برنامه‌نویسی خلاء کار دولت را بیشتر کنیم و متنی را بنویسیم که قابل اجرا نباشد.

وی افزود: امروز ما در کشور با مشکلاتی همچون مشکلات حاکم بر فضای کسب و کار، نرخ پایین بهره‌وری، بحران آب مشکلات زیست‌محیطی و ... مواجهیم. اما متاسفانه ما علی‌رغم پرداختن به بیان این مشکلات وقتی می‌خواهیم برای این مشکلات برنامه بنویسیم مسیر دیگری را در پیش می‌گیریم و درگیر در مسائل روزمره می‌شویم.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما یاد نگرفته‌ایم وقتی مشکلات را جمع‌بندی می‌کنیم آنها را اولویت‌بندی کنیم که با توجه به کمبود منابع کدام یک از این مشکلات در اولویت برای رسیدگی است و متاسفانه با وجود مشکلات و بحران‌های زیاد در کشور ما در کمیسیون تلفیق به این بحران‌ها و مشکلات نداشتیم.

میرزایی خاطرنشان کرد: جالب است مسائل روزمره یک قوه مثل قوه قضاییه در قالب اصطلاحات و و مفاهیم زیبا در متن برنامه تدوین می‌شود و تحت عنوان توسعه قضایی از آن یاد می‌شود و بودجه‌هایی برای آن در نظر گرفته می‌شود آیا آسیب‌های اجتماعی مشکل جدی کشور ماست و یا کارهای روزمره‌ای که قوه قضاییه انجام می‌دهد.

وی افزود: در متن برنامه ششم بدون توجه به کمبود منابع تکالیفی در کمیسیون تلفیق برای دولت در نظر گرفته شده که دولت قادر به انجام آن نیست.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از مسائل در ارتباط با رشد اقتصادی در کشور ما این است که در سال‌های اخیر رشد اقتصادی ما اشتغالزا نبوده و بیشتر سرمایه‌بر و تکنولوژی‌بر بوده و این نگرانی جدی وجود دارد که رشد اقتصادی با توجه به نگاهی که در تدوین برنامه‌ حاکم بوده تاثیر قابل توجهی بر رشد اشتغال نداشته باشد.

میرزایی خاطرنشان کرد: نگاهی به ماده 2 مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه ششم نشان می‌دهد که دقت کافی در تدوین برنامه صورت نگرفته و دغدغه و نگاه جزئی‌نگر و منطقه‌ای‌نگر باعث شده تا مسائل و سیاست‌های کلی و اهداف اصلی به حاشیه رانده شود و سیر تدوین برنامه به سمتی رفته که نه تنها سند چشم‌انداز بلکه سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز بر بندها و تبصره‌های برنامه حاکم نباشد و تنها در قالب مفاهیم و به صورت شکلی در برخی بندها از آنها نام برده شده است.

وی افزود: بند 16 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که صرفه جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تاکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی‌سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید تصریح دارد و در بند 8 برنامه ششم توسعه در حالی براساس بند 16 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تکالیفی برای دولت ایجاد شده که هیچ اشاره‌ای به مفاهیم موجود در بند 8 این سیاست‌ها نشده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه در متن برنامه ششم به جای تاکید بر تولید و بالا بردن کیفیت آن ما شاهد هستیم که نگاه و نگرش حاکم بر متن گزارش توزیع‌محور است. ما باید چیزی را تولید کنیم که دغدغه توزیع آن را داشتیم.

میرزایی خاطرنشان کرد: ما رویکرد توزیع‌محور را پیش از این تجربه کردیم که چگونه موجب خشک شدن منابع می‌شود و چه آثار زیان‌باری دارد که یکی از نتایج آن رشد منفی اقتصادی است.

وی افزود: ما در جای جای مصوبه کمیسیون تلفیق ما شاهد به کارگیری نامناسب و نابجای مفاهیم و عدم انسجام میان بند‌ها هستیم. همچنین در جای دیگری صحبت از انضباط مالی، اصلاح و تقویت نظام مالی و صرفه‌جویی شده و جالب است که در لابه‌لای این مصوبات فرق بین سیاست‌های پولی و سیاست‌های مالی لحاظ نشده است و اینکه سیاست‌های مالی ناظر بر چه اقداماتی است و سیاست‌های پولی ناظر بر چه اقداماتی است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: برنامه‌ای که در ارتباط با راهبردهای اساسی آن بین دولت و مجلس اجماعی وجود ندارد چگونه قابل اجراست. شکی در این نیست که ما نیاز به برنامه داریم اما نه هر برنامه‌ای. برنامه‌ای که برای برون‌رفت از مشکلات موجود و چالش‌های اساسی به ما کمک کند نه برنامه‌ای که در ارتباط با آن اجماعی وجود نداردو ما را غرق در مشکلات عدیده‌ای می‌کند و مشکلات کشور بیش از پیش دامن می‌زند.

احمدی لاشکی در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم: برخی موضوعات مطرح‌شده در لایحه برنامه ششم توسعه آرمانی و تخیلی است

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه 28 آذر در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی مجلس گفت: در مجلس نهم برخی نمایندگان اصرار داشتند هرچه زودتر تکلیف برنامه ششم روشن شود اما ما ایستادگی کردیم و گفتیم که نباید در این باره عجله کرد.

وی با اشاره به اینکه در لایحه کنونی نیز دولت و اعضای کمیسیون تلفیق نتوانستند آنچه نیاز امروز کشور است را به مجلس ارائه دهند، خاطرنشان کرد: برخی موضوعات مطرح‌شده در لایحه برنامه ششم توسعه آرمانی و تخیلی است و نباید برنامه‌ای بنویسیم که نتوانیم آن را اجرا کنیم.

احمدی لاشکی با تأکید بر مغایرت مواد لایحه برنامه ششم 5 ساله کشور با اصول 55 و 126 قانون اساسی گفت: اگر راهکار قانونی در این باره یافت شود، بودجه 96 را باید بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ببندیم.

وی از مغایرت موادی از برنامه با سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی سخن گفت و با اشاره به اینکه در این لایحه بار سنگین مالی به دولت تحمیل شده و تراز برنامه به‌هم خورده است، اظهار داشت: 580 هزار میلیارد هزینه اضافی از سوی کمیسیون تلفیق برای دولت در لایحه برنامه ششم در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس با اشاره به اینکه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشته است که بهتر است صبر کنیم و برنامه ششم را با هماهنگی با دولت بعدی نهایی کنیم، گفت:‌ تا پایان سال 1400 دیگر نمی‌توان برنامه دیگری برای کشور نوشت.

وی با زیر سوال بردن عملیاتی بودن 181 ماده برنامه ششم با مغایرت آن با اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: رویکرد برنامه ششم توسعه با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره رشد اقتصادی شتابان و اشتغال‌زا و بهبود فضای کسب‌وکار و جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور مغایر است.

احمدی لاشکی از تحقق کامل هدفمندسازی یارانه‌ها، ارتقا سلامت اداری و مبارزه با فساد، توسعه توان موشکی و کوچک‌سازی دولت به عنوان اولویت‌های سیاست‌های ابلاغی رهبری که در لایحه برنامه به آنها توجه نشده است، یاد کرد و تصریح کرد: آیا این لایحه می‌تواند مشکلات کشور را حل کند؟ شما نمایندگان قطعاً پاسخ می‌دهید خیر.

وی با طرح این پرسش ایثارگران و خانواده‌های شهدا به چه میزان در این لایحه دیده شده‌اند؟ بیان داشت: ما توقع فراوان در کشور ایجاد کردیم و اکنون همه منتظرند، درحالی که نباید توقعی ایجاد کنیم که عملیاتی نباشد.

نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس با تأکید بر اینکه لایحه برنامه ششم به علت ایجاد تعارض‌ها، آشوب‌های اجتماعی برای فراهم می‌آورد، گفت: امروز مهندسان، اساتید دانشگاه،‌ قضات و... درخواست بازنشستگی داده‌اند که 5 هزار میلیارد پول می‌خواهند،‌‌ آیا شدنی است؟

وی با ذکر این نکته که فرهنگ که بسیار مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده در لایحه مغفول مانده است، خاطرنشان کرد: پزشک خانواده 5 سال است که به صورت آزمایشی در استان فارس و مازندران مردم را گرفتار کرده است، در حالی که یا باید همه استان‌ها از آن برخوردار باشند یا اینکه لغو شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: چگونه این برنامه می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی کشور همچون ریزگردها‌،‌ محیط‌زیست، دریاچه بختگان، دریاچه ارومیه و... حل کند؟

حسن‌پور در موافقت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه: کلیات برنامه رأی نیاورد یک سال دیگر کشور بلاتکلیف می‌ماند

شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه 28 آذر و در موافقت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی مجلس گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کرد که دولت ایراداتی به لایحه دارد اما با کلیات آن موافق است.

وی ادامه داد: ما یک سال برنامه پنجم را تمدید کردیم و اگر امروز به کلیات لایحه ششم رأی ندهیم، یک سال دیگر کشور را بلاتکلیف گذاشته‌ایم.

حسن‌پور به 4 ماه کار فشرده کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و گفت: نباید زحمات آنان نادیده گرفته شود.

وی افزود: آقای حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق که سال‌ها عضوی هیأت رئیسه مجلس بوده‌اند در همه جلسات شخصاً و کلمه به کلمه لایحه را بررسی کرده‌اند و کوشیده‌اند در لایحه نهایی به مسائل اصلی کشور توجه شود.

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در لایحه برنامه ششم دقیقاً موردتوجه قرار گرفته است، تنها نسخه نجات‌بخش کشور را اقتصاد مقاومتی خواند و گفت:‌ باید به نیروهای داخلی اعتماد و توجه داشته باشیم؛ آیا مخالفان لایحه توجه نداشتند که فریاد امروز همه نمایندگان «اشتغال» است؟

وی با اشاره به اینکه گزارش کمیسیون تلفیق بنا را بر اولویت اشتغال در کشور گذاشته است، افزود: برای اولین بار طبق این لایحه نرخ بیکاری در کشور تک‌رقمی شده و به 8 درصد می‌رسد که برای نیل به آن نیاز به هماهنگی و انسجام میان دولت و سایر قواست.

حسن‌پور از توجه به سند چشم‌انداز در گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم سخن گفت و تصریح کرد: اعضای کمیسیون تلفیق به اصل 44 قانون اساسی و سند چشم‌انداز توجه داشتند و هرچند که هر برنامه‌ای دارای نقاط مثبت و منفی است، اما در این لایحه برای اولین‌بار از زمان قانون‌گذاری در کشور به بحث تأمین اجتماعی توجه خاص شده است.

وی اضافه کرد: برای اولین‌بار مصوب شده است که حداقل حقوق کمیته امداد و بهزیستی 20 درصد حداقل حقوق وزارت کار باشد.

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوع محیط‌زیست در این لایحه مقرر شده است که برای 5 سال برداشت از جنگل‌ها ممنوع شود. همچنین در بحث اقتصاد دانش‌بنیان در این لایحه تلاش شده است که به‌گونه‌ای عمل شود که محور صادرات قرار گیرد.

وی به توجه لایحه برنامه ششم توسعه به موضوع رتبه‌بندی فرهنگیان و مشکلات آنها اشاره کرد و اظهار داشت: سعی شده است که برای بازنشستگان و شاغلان فکر اساسی شود.

حسن‌پور از توجه به موضوع ریزگردها در این لایحه سخن به میان آورد و با یادآوری اینکه کارشناسان بخش خصوصی وقت خود را به‌رایگان در اختیار کمیسیون تلفیق گذاشتند، گفت: در این لایحه سعی شده به موضوع ایثارگران نیز توجه شود.

وی با ذکر این نکته که وزارت بهداشت توانسته است در طرح تحول سلامت رضایت نسبی مردم را به‌دست آورد، بیان داشت: نمی‌توانیم این طرح را ابتر بگذاریم.

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی در پایان به توجه لایحه برنامه ششم توسعه به بخش‌های قضا، حمل‌ونقل ریلی، صنعت و معدن، اشاره کرد و گفت:‌ در این لایحه برای اولین‌بار به جوانان به‌طور ویژه و ذیل موضوع فرهنگ و ورزش توجه شده است.

شهریاری در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه: قانون برنامه پنجم را یک سال دیگر تمدید کنیم تا به قانونی با توان اجرایی و عملیاتی دست یابیم

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه اظهار داشت: اگر به وضعیت کشور نگاه کنیم می‌بینیم که تاکنون حدود 25 درصد قوانین اجرایی شده که اگر قانون هم نبود این موارد اجرایی نمی‌شد. در این 38 سال هیچ گاه قانون برنامه اجرایی و عملیاتی نشده که اگر این قانون درست و حسابی بود وضعیت استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان اینگونه نبود.

وی افزود: به دلیل اینکه کشور ما کشوری مستقل و همیشه با مخاطرات و تحریم‌ها روبرو بوده وقتی قانون برنامه را می‌نویسیم باید توان اجرایی،‌ مدیریت و منابع مالی کشور را در نظر بگیریم که متاسفانه همواره ایده‌آل‌ها به قانون تبدیل شده و به مشکلات توجه نشده است.

شهریاری ادامه داد: ما 110 ماده به لایحه دولت اضافه کردیم و این 110 ماده 500 هزار میلیارد تومان هزینه‌ها را افزایش داده است. در لایحه دولت رشد 8 درصدی پیش‌بینی شده بود که یک سوم آن از طریق بهره‌وری بود اما با اضافه شدن این 500 هزار میلیارد هزینه باز هم رشد همان 8 درصد خواهد بود.

نماینده مردم زاهدان تاکید کرد: در قانون باید به مشکلات اصلی کشور توجه شود ولی اگر تمام مشکلات عالم را در قانون بیاوریم نتیجه آن می‌شود مثل همین 28 سال که نتوانستیم به اهداف دست یابیم. به عنوان مثال در لایحه دولت مواردی برای سواحل مکران پیش‌بینی شده بود. اما وقتی به مجلس می‌آید چند ماده به آن اضافه می‌شود و مشخص است با این موارد سواحل مکران هم به جایی نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: وقتی به جداول احکامی که نوشته‌ایم نگاه می‌کنیم می‌بینیم که به منابع مالی توجه نشده است و تعارض جدی دارد و باعث می‌شود قانون اجرا نشود و وقتی منابع مالی نباشد برنامه در سال اول قفل می‌شود. مگر نمی‌بینید که به خاطر کمبود منابع مالی چند درصد از کارهای عمرانی متوقف شده است و در قانون برنامه هم همین اتفاقات خواهد افتاد.

شهریاری با بیان اینکه حکم‌های متعارض و تکراری زیادی در برنامه وجود دارد، گفت: اگر به این مسائل توجه نشود همان مشکلی که برای برنامه پنجم به وجود آمد برای این برنامه هم به وجود می‌آید.

نماینده مجلس اظهار داشت: به عنوان مثال برای حوزه سلامت 10 درصد از قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی کرده بودیم که این موضوع در این چند سال اتفاق نیفتاده است و دولت مدعی است که همه را باید همه منابعش را برای یارانه‌ها به مردم بدهد و با توجه به اینکه دولت منابع کافی ندارد مشکلاتی که تا امروزدر حوزه سلامت وجود داشت در آینده هم وجود خواهد داشت.

وی با انتقاد از اضافه کردن 110 ماده به لایحه دولت گفت: مگر در تامین بودجه چقدر می‌توانیم موفق باشیم که توقعی ایجاد می‌کنیم. مگر معجزه‌ای قرار است اتفاق بیفتد؟

شهریاری همچنین به موضوع رسیدگی به خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و نیروهای مسلح، بازنشستگان و مشکل پرداخت پاداش فرهنگیان اشاره کرد و گفت: آیا در خصوص کمک به توازن منطقه‌ای اقدامی انجام داده‌ایم و چقدر برای استان‌های کم‌برخوردار برنامه‌ریزی شده است؟

نماینده مجلس گفت: زمانی که قوانین برنامه را خود دولت‌ها به مجلس می‌دادند و تصویب می‌شد 25 درصد قوانین عملیاتی شده حالا که قانون برنامه آمده و 110 ماده به آن اضافه کردیم که دولت برخی از آنها را هم قبول ندارد چه میزان از آن اجرایی می‌شود که یکی از عزیزان می‌گوید پس مجلس چه کاره است؟ اما باید گفت در مجلس دهم مگر چه معجزه‌ای قرار است اتفاق بیفتد که این قوانین را می‌خواهید تصویب کنید.

وی با بیان اینکه باید از مسائلی که باعث ازدیاد تنش میان مجلس و دولت است، جلوگیری کنیم، گفت: باید تا جایی که امکان دارد برنامه را با دولت همراه کنیم تا واقعیات اجرایی دولت و توان مالی دولت را مدنظر قرار دهیم.

شهریاری همچنین اظهار داشت: با توجه به عهدشکنی‌های استکبار جهانی مشکلات همچنان ادامه دارد و باید به سمت اقتصاد مقاومتی برویم اما در این برنامه چقدر به این موضوع توجه شده است.

نماینده مجلس تاکید کرد: هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. اگر قانون برنامه پنجم را یک سال دیگر تمدید کنیم تا یک برنامه که توان اجرایی و عملی شدن داشته باشد را تصویب کنیم و مشکلات 5 سال قبل را نداشته باشیم.

شهریاری در پایان تصریح کرد: نباید توقعاتی برای مردم ایجاد کنیم که عملیاتی نباشند ما باید پاسخگوی مردم باشیم.

نماینده مشهد در مجلس در موافقت با کلیات برنامه ششم: امروز حذف مجلس از نظام برنامه‌ریزی کشور دنبال می‌شود

نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(یکشنبه، 28 آذر) خانه ملت در جریان بررسی کلیات لایحه برنامه ششم توسعه، در موافقت با کلیات این لایحه در سخنانی، گفت: لایحه برنامه ششم توسعه که امروز به مجلس ارائه شده، نقاط قوتی دارد که می‌تواند به عنوان «برنامه ششم» مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: یکی از نکاتی که در برنامه ششم توسعه وجود دارد، پرداختن به موضوعات اساسی است؛ ما در کشور کمتر داشتیم که به موضوع اسناد راهبردی پرداخته می‌شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه برنامه‌‌های توسعه در ذیل سند چشم‌انداز قرار دارد، اظهار کرد: باید نسبت به لوایح برنامه، یک نگاه میان‌برنامه‌ای داشته باشیم؛ این موضوع امر درستی است که در این لایحه مورد توجه قرر گرفته است.

حجت‌الاسلام پژمانفر آب و کشاورزی را یکی از موضوعات مورد توجه در لایحه برنامه ششم توسعه دانست و تأکید کرد: همواره یکی از اشکالات اساسی که به حاکمیت گرفته می‌شود، بی عدالتی در نظام حقوق و دستمزد است که در لایحه برنامه ششم به این موضوع به خوبی توجه شده تا در آینده شاهد حقوق‌های نجومی نباشیم.

وی ادامه داد: ما به شدت نیازمند این هستیم که نظام بودجه‌ای کشور از عدم توازن و بی عدالتی‌های موجود خارج شود؛ ما باید کاری کنیم که قواعد مالی را براساس بودجه‌های سالیانه تهیه و تنظیم کنیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس، اضافه کرد: برخی این طور وانمود می‌کنند که کمیسیون‌ تلفیق برنامه ششم از بیرون چنین لایحه‌ای را تنظیم کرده‌ است، این درست نیست که برخی مسئله را وارونه جلوه می‌دهند.

حجت‌الاسلام پژمانفر با بیان اینکه امروز می‌‌گویند که دولت‌ها زیر بار اجرای برنامه نمی‌روند، گفت: آیا ما باید از مسئولیت‌‌های خودمان شانه خالی کنیم؟، امروز روحیه حذف مجلس از نظام برنامه‌ریزی کشور دنبال می‌شود، می‌گویند اگر چیزی را که ما می‌گوییم تصویب نشود، نمی‌توانیم اجرا کنیم؛ می‌گویند چیزی را اجرا می‌کنیم که مصوبه خودمان باشد، این یعنی اینکه مجلس هیچ کاره است، پس دولت خودش بِبُرد و بدوزد.

وی همچنین یکی از نکات اساسی در لایحه برنامه ششم توسعه را تعیین تکلیف بدهی‌های دولت دانست و افزود: کاهش آسیب‌های اجتماعی یکی از مسائل مهمی است که در این لایحه به آن توجه شده است، البته در این برنامه، ضعف‌هایی وجود دارد، اما نباید کلیات آن را رد کنیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس، اضافه کرد: امروز دولت به دلیل اینکه به برجام توجه داشت، کمتر به تولید و اشتغال توجه و تمرکز داشته است. مشوق‌های تولید در این برنامه مدنظر قرار داده شده است که در خارج کردن اقتصاد کشور از رکود و بیکاری مؤثر است.

حجت‌الاسلام پژمانفر با بیان اینکه دولت و مجلس امروز باید به خروج رکود از اقتصاد کشور و حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم کمک کنند، گفت: متأسفانه دولت چیزی را که در بخش فرهنگی ارائه کرده، دو ماده بوده است، آیا پیشنهاد دادن و اضافه کردن بندهایی به آن ضعف است؟

وی تصریح کرد: امروز یکی از دغدغه‌های اصلی کشور، مسئله فرهنگ است. موضوع مستقلی به عنوان فرهنگ در لایحه پیشنهادی دولت ارائه نشده است، فعالیت‌های مسجدمحور در این لایحه مورد تأکید قرار گرفته است. امور ایثارگران و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت از سوی صداوسیما و آموزش و پرورش نیز در این لایحه مورد توجه جدی قرار داده شده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه باید برای ساماندهی فضای مجازی برنامه داشته باشیم، افزود: در حوزه زنان، خانواده و ورزش مصوبات خوبی در لایحه برنامه ششم توسعه داشته‌ایم؛ اگر به این موضوعات وارد نشویم، قطعا اشکالات فراوانی بوجود می‌آید.

حجت‌‌الاسلام پژمانفر خاطرنشان کرد: در لایحه برنامه ششم توسعه، به بحث امنیت به صورت جدی توجه شده است، مجلس وظیفه قانونگذاری و نظارت بر عملکرد دولت دارد که در این لایحه بر نظارت مجلس بر عملکرد دولت تأکید بسیاری شده است.

قربانی در موافقت با کلیات لایحه برنامه ششم: توجه به بازنشستگان، مشکلات قوه قضائیه و ایثارگران در لایحه برنامه ششم از امتیازات این لایحه است

محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی مجلس امروز یکشنبه 28 آذر، در صحن علنی و در موافقت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه با بیان اینکه کشور باید بر اساس برنامه مدیریتی شود، گفت: باید قوانین موجود در کشور هم بر اساس همین سند مدیریت پنج‌ساله که در مجلس تصویب می‌کنیم باید نوشته و تدوین شود.

وی با بیان اینکه ما برنامه پنج‌ساله را یک سال دیگر تمدید کردیم و الان هم باور داریم که دیگر قابل‌تمدید نیست، خاطرنشان کرد: بودجه سال 96 الزاماً باید بر اساس برنامه ششم توسعه نوشته می‌شد و با همه مشغله‌ای که دولت داشت و توافقی که بین دو قوه صورت گرفت، ما به برنامه ششم نرسیدیم و الان هم که دولت با همه مشکلاتی که داشت بودجه 96 را تقدیم مجلس کرد، امروز سند مدیریت پنج‌سال آینده کشور را شاهد هستیم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس ادامه داد:‌ یکی از مشکلاتی که باید در چشم‌انداز به آن توجه می‌شد، دستیابی به رشد 8 درصدی است که تا به امروز به آن دست نیافته‌ایم. یکی از اهدافی که در رشد 8 درصدی موردتوجه بود این بود که 3 درصد از این رشد 8 درصدی باید از طریق بهره‌وری و تربیت نیروی انسانی متخصص تأمین می‌شد، ولی نه آن رشد 3 درصدی و نه آن رشد 8 درصدی محقق نشده است.

قربانی ضمن بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که در لایحه برنامه ششم موردتوجه واقع شده، تأمین حداقل 2.8 درصد از رشد 8 درصدی است که از محل بهره‌وری به دست می‌آید، این عامل شکوفایی اقتصادی دانست و گفت: این مورد علی‌الخصوص در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص، یکی از مورادی است که در برنامه ششم موردتوجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به بودجه تأمین اجتماعی در برنامه ششم توسعه، خاطرنشان کرد: خود دولت اعلام می‌کند بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار و سالیان متمادی این بدهی‌ها انباشته شده است. امروز برای گسترش تأمین اجتماعی فشار می‌آوریم، ولی تأمین اجتماعی به یکی از نقاط ضعفی که اشاره می‌کند این است که کمبود منابع مالی و بدهی‌های مالی دولت است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس افزود: یکی از مواردی که در برنامه ششم توسعه آمده این است که بدهی 90 هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی توسط دولت پرداخت خواهد شد و در این برنامه دولت به آن متعهد شده است.

قربانی همچنین توجه ویژه به آسیب‌های اجتماعی، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و بیمه‌های اجتماعی را یکی از موارد پیش‌بینی‌شده در برنامه ششم توسعه برشمرد و اظهار داشت: در دولت یازدهم شعار دولت سلامت‌محور است و در این برنامه دولت موظف شده است که منابع سرمایه‌ای سلامت را به‌طورجدی پیش‌بینی کند و در اختیار بخش آسیب‌پذیر جامعه قرار دهد، هرچند انتقاد من از کمیسیون تلفیق این است که نتوانست ماده 7 سیاست‌های ابلاغی یعنی تجمیع بیمه‌ای را در کمیسیون به رأی بگذارد و امیدوارم در صحن علنی به این نقیصه پرداخته شود.

وی به توجه به جامعه ایثارگران به عنوان مسئله دیگری که در برنامه ششم پیش‌بینی شده اشاره کرد و اظهار داشت: دولت‌ها تا به امروز نتوانسته‌اند به قانون جامع ایثارگری رسیدگی کنند و در برنامه ششم این مسئله به جد دیده شده است. یکی از امتیازاتی که برای برنامه ششم می‌توان برشمرد، توجه به جامعه ایثارگری است و یکی از امتیازاتی است که دولت در طول این برنامه می‌تواند به مشکلات جامعه ایثارگری بپردازد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس خاطرنشان کرد:‌ نگاه به حوزه قضائیه یکی از موارد پیش‌بینی‌شده در برنامه ششم است، در حالی که یکی از مشکلاتی که بارها از طرف دولت و قوه قضائیه اعلام شده، کمبود نیروی انسانی است. دولت در طول 6 سال مکلف شده این مشکلات را حل کند.

قربانی با اشاره به شفافیت پرداخت‌ها در برنامه ششم به عنوان یکی از امتیازات این برنامه خاطرنشان کرد: شفافیت حقوق‌ها و پاداش‌ها در جهت عدالت اجتماعی در حالی در این برنامه پیش‌بینی شده که همه شاهد هستیم حقوق‌های نجومی چگونه بر افکار عمومی تأثیر گذاشته و هم دولت و هم مجلس را تحت‌تأثیر قرار داده است. خوشحالی که هم دولت و هم مجلس در این قضیه با شفافیت ورود پیدا کرده و امروز افکار عمومی از دولت و مجلس انتظار وجود برنامه در این حوزه را دارند.

وی افزود: در حوزه حقوق‌های نجومی یکی از مشکلات خلاءهای قانونی است و مدیرانی که حقوق‌های نجومی می‌گرفتند در چارچوب قانون دریافت می‌کردند و برنامه ششم این خلاء‌های قانونی را برطرف کرده و دریافتی‌ها را منظم کرده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با بیان اینکه بحث تولید در برنامه ششم موردتوجه واقع شده است، گفت:‌بخش کشاورزی در کشور مغفول مانده و باور داریم که ظرفیت و استعداد خودکفایی در بسیاری از محصولات کشاورزی ازجمله برنج می‌تواند وجود داشته باشد. در برنامه ششم به تولید توجه شده و منابع بانکی نیز باید در اختیار تولید باشد.

قربانی ادامه داد:‌ یکی از عمده مشکلات کشور تعطیلی واحدهای صنعتی است، در حالی که بانک‌ها منابع کافی در اختیار این بخش نمی‌گذارند و باید منابع بانکی در اختیار تولید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کمتر از 16 هزار میلیاردی که به بخش تولید اختصاص یافته بود، تحقق یافته است، گفت: این مسئله به دلیل مشکلاتی است که بانک‌ها در جلوی تولیدکنندگان قرار داده‌اند و اگر منابع بانکی در اختیار تولید قرار گیرد یکی از مشکلات عمده کشور که اشتغال است برطرف خواهد شد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با تأکید بر تشکیل صندوق حمایت از صادرات کشاورزی خاطرنشان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما آمادگی داشتند محصولات خود را به کشورهای حوزه خزر صادر کنند، ولی به دلیل مشکلات موجود در پیش‌ روی صادرات نتوانستند چنین کاری کنند، در حالی که کشورهای صادرکننده تمام‌قدر پشت صادرکنندگان خود قرار گرفته‌اند و آنان مورد تشویق و حمایت قرار می‌دهند.

قربانی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه تشکیل صندوق حمایت از صادرات کشاورزی که یکی از مشکلات برنامه‌های سابق بود مرتفع شده و ردیف مستقلی برای بیمه محصولات کشاورزی نیز اختصاص یافته است.

وی با اشاره به مشکلات کمبود آب و قدمت انحار در شهرهای شمالی کشور، خاطرنشان کرد: باید چا‌ه‌های کشاورزی را برق‌دار کنیم و به وزارت کشاورزی فشار می‌آوردیم و آنها می‌گفتند برنامه‌ای در این زمینه نداریم و این مسئله باعث می‌شد تا 37 درصد آب کشاورزی‌مان هدر رود که البته در برنامه ششم به این مشکلات نیز پرداخته شده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس همچنین به فرایند عملکرد نظارت بر برنامه ششم اشاره کرده و اظهار داشت: یکی از ایرادات در برنامه‌های سابق، نبود فرایند نظارتی بود، ولی در برنامه ششم این خلاء دیده شده است.

قربانی در پایان با اشاره به رفع مشکلات بازنشستگان در برنامه ششم توسعه گفت: تعیین تکلیف پاداش پایان خدمت و تعیین‌تکلیف سلامت بازنشستگان ازجمله مسائلی است که در برنامه ششم به آنها توجه شده است.

دلخوش در موافقت با کلیات لایحه برنامه ششم: رد کلیات لایحه برنامه ششم موجب زیر سوال رفتن مجلس نزد مردم می‌شود

سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه پارلمان) طی سخنانی در موافقت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه، اظهار داشت: سیر مراحل قانونی لایحه برنامه ششم در مجلس انجام شده است، از ارائه پیشنهاد‌ات نمایندگان و گزارش کمیسیون‌های تخصصی تا رسیدگی به این لایحه در کمیسیون تلفیق، همگی در پارلمان طی شده است، اگر ما با کلیات این لایحه مخالفت کنیم نزد مردم زیر سؤال می‌رویم.

وی افزود: کمیسیون تلفیق واقعاً زحمات بسیاری را برای تدوین برنامه ششم کشیده است و ما باید از آنان تشکر کنیم و امروز باید برای مردم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

دلخوش تصریح کرد: همه برنامه‌های پنج‌ساله، بودجه‌های سنواتی و سند چشم‌انداز، سنتی نوشته شده‌اند نه عملیاتی، از برنامه اول توسعه تا به امروز فکر نمی‌کنم بیشتر از 40 تا 50 درصد برنامه‌ها محقق شده باشد، اگر روال سنتی تدوین برنامه‌های پنج‌ساله ادامه یابد، نباید انتظار اجرایی شدن آنها را داشته باشیم، ما امروز پای آزمون و امتحانی هستیم که اگر به کلیات این برنامه رأی ندهیم، در قوانین بعدی مانند تدوین بودجه 96 قطعاً با مشکلات جدی مواجه می‌شویم.

نماینده مردم صومعه‌سرا بابیان اینکه قوانین برنامه‌وبودجه همه پیش‌بینی‌های ما هستند خاطرنشان کرد: قرار بود طبق سند چشم‌انداز 20 ساله سهم نفت سالانه 5 درصد کاهش یابد، باید به نقطه‌ای می‌رسیدیم که سهم نفت در اقتصاد کشور به صفر می‌رسید اما آیا به این هدفمان توانستیم دست یابیم؟ ما که نتوانستیم خواسته‌های رهبر انقلاب را در سند چشم‌انداز 20 ساله محقق کنیم، البته ضعف مدیریت هم در بخش‌های اجرایی مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

وی اضافه کرد: بدانید در ارتباط با اسناد بالادستی باید تلاش‌مان را انجام می‌دادیم، البته بخشی از مشکلات دست ما نیست ولی نمی‌توانیم به کلیات لایحه برنامه ششم رأی ندهیم، آن زمان باید نزد مردم پاسخ دهیم که ما 286 نماینده مجلس نتوانستیم یک لایحه را جمع‌وجور کنیم، اگر کلیات را رد کنید، چه چیزی به‌دست می‌آورید؟ آقای لاریجانی از روی دلسوزی صحبت کردند، ما ناچاریم با کلیات برنامه ششم موافقت کنیم.

دلخوش در پایان خاطرنشان کرد: ما برای اینکه مشکلات بزرگ‌تر پیش نیاید باید به مشکلات کوچک تن دهیم، اگر با کلیات لایحه برنامه ششم مخالفت کنیم این بی‌احترامی به همه همکاران است.

موسوی لارگانی در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم: دولت هیچگونه مدیریتی در اقتصاد ندارد/ برنامه ششم احکامی بدون انسجام و کم‌ارتباط با اصل توسعه است

سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و نائب‌رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس امروز (یکشنبه 28 آذر ماه 95) در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مخالفت با کلیات این لایحه طی سخنانی اظهار داشت: بنای تهیه این برنامه با اشکالاتی مواجه است.

وی افزود: اگر بخواهیم تعریف درستی از برنامه توسعه داشته باشیم در حقیقت مقصدمان رسیدن از مبدا به مقصد است. به غیر از برنامه اول این مشکل برای همه برنامه‌ها وارد است که نتیجه اجرای برنامه قبلی چه شد و کارنامه آنها چه شد؟

نماینده مردم فلاورجان در مجلس همچنین تصریح کرد: متاسفانه در برنامه‌های دوم تا پنجم این مشکل همواره وجود داشت که نتیجه‌ای از اجرای برنامه‌ها نمی‌دیدیم. سؤال اینجاست چقدر از قسمت‌های برنامه‌ها محقق شده است و یا درباره توسعه راه‌های روستایی به چه میزان در برنامه پنجم محقق شده است.

وی با طرح این سؤال که آیا مقرر نبود ارز ما تک نرخی شود عنوان کرد: از دوست سؤال می‌کنم این موضوع به کجا رسید؟‌از رؤسای کمیسیون‌های تخصصی می‌پرسم که مواردی که مربوط به کمیسیون‌های شما بوده آیا میزان تحقق مصوبات شما مشخص است؟ اصلا اطلاعاتی در مورد آنها دارید؟ آیا می‌دانید در کجای برنامه هستیم؟

وی با بیان اینکه مقصد ما روشن است، عنوان کرد: مقصد ما در حقیقت سند چشم‌اندازی است که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است. ما اکنون در میان راه هستیم و تا به مقصد برسیم نیاز دارد که بدانیم کجا بوده‌ایم و در این برنامه می‌خواهیم به کجا برسیم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس ادامه داد: ما باید همواره این موضوع را در نظر داشته باشیم که اساسا فلسفه وجودی برنامه توسعه در کشور چیست؟ آیا بود و نبود این لایحه که قرار است تصویب و به قانون تبدیل شود آیا تاثیری در سند چشم‌انداز کشور خواهد داشت یا خیر؟

وی با بیان اینکه منابع کشور در جهت حل مسائل در برنامه ششم به خوبی مشخص نشده، گفت: نکته تاسف‌بار این است که متاسفانه دولت‌های مختلف به بهانه‌های واهی مصوبات دولت‌های قبلی را قبول نداشتند یعنی دولت نهم مصوبه برنامه چهارم و دولت یازدهم برنامه پنجم توسعه که مصوبه دولت دهم بود را قبول نداشت. اگر ما در برنامه‌های خود رویکردمان از تئوری‌پردازی به برنامه‌محوری تغییر کند قطعا شاهد مشکلاتی مانند تعطیلی سازمان برنامه و بودجه نخواهیم بود.

موسوی‌لارگانی عدم تناسب لایحه برنامه ششم توسعه با مشکلات کشور را از دیگر ایرادات وارده به این برنامه دانست و عنوان کرد: سؤال این است که این لایحه قرار است کدام دسته از مشکلات کشور را حل کند؟ برنامه‌های توسعه‌ای با توجه به تجربیات گذشته معمولا با شکست مواجه شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دولت در 2 سال گذشته هیچ مدیریتی در حوزه اقتصادی نداشته است‌ لذا انتظار می‌رفت احکام مترقی در برنامه ششم گنجانده شود.

نائب‌رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه هزینه‌های مردم در حال حاضر حداقل 10 برابر شده است تاکید کرد: آیا با وجود 10 برابر شدن و اینکه تعداد زیادی در 2 سال اخیر یارانه آنها قطع شده است هنوز هم دولت اعتقاد به این دارد که پرداخت یارانه‌ها برای دولت در شب پرداخت سخت و عزاست؟ چرا در برنامه هیچ موردی در خصوص هدفمندی یارانه‌ها ذکر نشده است؟

وی با اشاره به اینکه دولت فکر می‌کند با تجاری سازی کشور می‌تواند بحران را برطرف کند، یادآور شد: این در حالی است که تشخیص دولت در سیاست‌های اقتصادی اشتباه است. دولت نه تنها در رابطه با رفع چالش‌های توسعه اقتصادی کشور گام مثبتی برنداشته بلکه برنامه‌ای ارائه کرده که بیشتر دست و پا گیر است.

موسوی‌لارگانی در ادامه با بیان اینکه ما هم اکنون شاهد احکام بدون انسجام و کم‌ارتباط با اصل توسعه هستیم. عدم شفافیت و نامشخص بودن نسبت مواد لایحه با اقتصاد مقاوئمتی از دیگر ایرادات لایحه برنادمه ششم توسعه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به موضوع اقتصاد مقاومتی این مسئله باید به صورتی مورد توجه و اهتمام قرار بگیرد که این سیاست‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی گنجانده شود. از طرفی این برنامه ویژگی‌های یک برنامه جامع را نداشته و به مسائل اساسی کشور نپرداخته است.

موسوی‌لارگانی همچنین خاطرنشان کرد: در این لایحه شهرداری‌ها از دولت مجزا می‌شوند و این رویکردی است که شهرداری‌ها را وابسته می‌کند. اگر منابع در اختیار وزارت کشور قرار بگیرد عملا دست آنها برای کمک به شهرستان‌ها بسته خواهد شد و هر کس لابی و فشار بیشتری داشته باشد بیشتر می‌تواند از دولت کمک بگیرد.

«دولت در حقیقت می‌خواهد شهرداری‌ها دولتی و وابسته شوند و در حقیقت نگاه ما این است که دولت در صدد این است که از این طریق کمبود خود را جبران کند. همچنین نه تنها به افزایش تولید کشاورزی و کاهش وابستگی‌ها اشاره نشده بلکه عدم سطح زیر کشت پرداخته شده است.»

وی در خاتمه گفت: در لایحه برنامه ششم توسعه موضوع امنیت قضایی به فراموشی سپرده شده است. همچنین برای معضل و بحران کم‌آبی راهکارهایی اندیشیده نشده است. برای بحث زاینده‌رود که پس از بحران کم‌آبی با مشکلات جدی مواجه شده است نیز فکری نشده است. زندگی بیش از 5 میلیون نفر که در مرکز کشور قرار دارند برای دولت اینقدر بی‌اهمیت است که به آن کاملا بی‌توجه شده است.

نوبخت در صحن علنی مجلس: برخی مواد گزارش کمیسیون تلفیق در برنامه ششم برای دولت بار مالی ایجاد می‌کند

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور عصر امروز در جریان بررسی کلیات لایحه برنامه ششم توسعه کشور در صحن علنی مجلس، خطاب به نمایندگان اظهار داشت: شما نمایندگان محترم مجلس قرار است نسبت به توسعه کشور طی 5 سال آینده تصمیم‌گیری کنید، اگر در این زمینه تصمیمی غیرواقع‌بینانه از سوی مجلس برای قوه مجریه صورت گیرد زیان‌کننده اصلی مردم هستند و نظام نمی‌تواند در رقابت‌های منطقه‌ای براساس سند چشم‌اندز 20 ساله در جایگاه نخست اقتصادی و علم و فناوری قرار بگیرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های برنامه توسعه‌ای مناسب افزود: یک برنامه مناسب باید اهداف و اولویت‌های دوره مشخص شده را تعیین کند. برای این منظور میزان منابع و احکامی لازم است که این موارد طی جداولی به مجلس تقدیم شد، توسعه حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب است و شناخت میزان رشد مورد نیاز نیز می‌تواند در این خصوص کمک‌کننده باشد، اینکه ببینیم چقدر باید رشد داشته باشیم تا اقتصاد کشور تا در جایگاه مطلوب قرار بگیرد. این رشد در برنامه‌ ششم توسعه کشور که در قالب لایحه تقدیم مجلس شد 8 درصد تعیین شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: این عدد از سوی مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی برنامه ششم تصریح شده است. در لایحه دولت حداقل 30 سند پشتیبان برای برنامه وجود دارد که این اسناد با 5 پیوست تقدیم مجلس شد، برای رشد 8 درصد نیازمند حدود 734 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم هستیم.

نوبخت به اظهارات رئیس کمیسیون تلفیق در جریان بررسی برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: رئیس کمیسیون تلفیق فرمودند ما در یک جمع‌بندی به 680 هزار میلیارد رسیدیم؛ این عدد به موارد تامین‌کننده از سوی دولت، شرکت‌های دولتی، سهم صندوق توسعه ملی، بانک‌ها، بخش خصوصی و منابع خارجی برای رسیدن به رشد 8 درصد تقسیم می شود.

وی ادامه داد: این مجموعه با مدل‌های اقتصادسنجی محاسبه شد، مدل‌های اقتصادسنجی علاوه بر پیش‌بینی نحوه انسجام، وضعیت افتی و عمودی اعداد و بخش‌ها را نیز مورد مطالعه قرار می دهد و این مسئله با بیش از 78 هزار ساعت کار کارشناسی در دولت به دست آمد و در نهایت تقدیم مجلس شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: رئیس محترم کمیسیون تلفیق فرمودند که از مرداد تا الان مشغول رسیدگی به لایحه‌ای که از سوی دولت آمده هستیم، بنده از سوی دولت از دوستان مجلس تشکر می‌کنم و از وقت‌گذاری نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق در این راستا تقدیر می‌کنم، اما باید گفت برخی از این مواد موجود در گزارش کمیسیون تلفیق بازدارنده است و دولت را به اهدف مورد نظر نمی‌رساند.

نوبخت با اشاره به برخی از نقاط ضعف گزارش کمیسیون تلفیق درباره برنامه ششم تصریح کرد: برخی از این مواد اشکالات موجود در برنامه‌های گذشته را پابرجا می‌دارد و قدرت اجرایی نخواهد داشت، دولت قانونمند است و خود را بر اجرای نظر مجلس ملزم و موظف می‌داند؛ همان‌طور که مشاهده کردید دولت امسال 14 آذر لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد، این دولت خود را موظف به اجرای تصمیم مجلس می‌داند و آنچه را که امکان عمل ندارد به مجلس اعلام می‌کند تا مواد مورد نظر اصلاح شود.

وی با بیان اینکه برخی مواد موجود در گزارش تلفیق به دلیل عدم امکان اجرا به دولت کمک نمی‌کند و برای رشد 8 درصد نیازمند اصلاح و حذف است، افزود: برخی از این مواد مغایرت اساسی با مصوبات قانون اساسی دارند، مانند الحاق یک ماده به تبصره 123، بند 5 ماده 28 و موارد دیگر که قابل مشاهده است.

نوبخت با اشاره به اینکه برخی مواد تراز منابع مالی را تغییر می‌دهد، به اظهارات رئیس کمیسیون تلفیق مبنی بر باقی ماندن جداول پیشنهادی دولت در گزارش کمیسیون تلفیق اشاره کرد و افزود: این جداول در حالی که اعداد و ارقام تفاوت کرده است باید اصلاحاتی صورت گیرد و این اصلاحات در جداول نیست و تراز مدنظر را به هم می‌زند.

وی با اشاره به اینکه برخی مواد و مصوبات گزارش تلفیق با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد، افزود: برخی مواردی که رئیس کمیسیون تلفیق اعلام کرد، بار مالی و هزینه‌هایی را به دولت اضافه می‌کند، در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی منابع از طریق دولت دیده شده، اما در این گزارش نه تنها منابع اضافه نشده، بلکه هزینه‌های جاری افزایش داشته و با سیاست‌های کلی مغایرت دارد.

نوبخت مخدوش کردن اولویت‌های دولت و باقی ماندن برخی مشکلات برنامه‌های گذشته را از دیگر مشکلات گزارش کمیسیون تلفیق دانست و خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد همه موارد را در اولویت قرار دهیم در واقع اولویتی باقی نمی‌ماند، برخی نمایندگان مجلس صبح از من سوال کردند آیا آنچه که در کمیسیون تلفیق تصویب شده را تایید می‌کنید که من به دوستان اعلام کردم بهترین راه این است که کلیات رد شود و در کمیسیون اصلاحاتی را صورت دهد.

سخنگوی دولت گفت: آئین‌نامه این اجازه را به دولت نمی‌دهد، زیرا دولت باید فرآیندی را که دو سال طی شده را طی کند و 2 سال است که برنامه نداریم، اگر این برنامه هم به تصویب برسد توسعه مدنظر مجلس تحقق نخواهد یافت.

نوبخت خواستار تصویب کلیات برنامه ششم به شرط بررسی موارد مورد نظر دولت شد و گفت: مجلس کمک کند تا مصوبه اجرایی از سوی مجلس به دولت ابلاغ شده و برای تشریک مساعی بعد از تصویب کلیات مواردی که مشخص شده و دارای ایراداتی است با کمک دوستان دولت اصلاح شود.

نوبخت در بخش پایانی سخنان خود ضمن تشکر از سخنان لاریجانی در قبول پیشنهاد دولت، یادآور شد: پیشنهادی که از سوی رئیس مجلس داده شد می‌تواند بار مالی برخی مواد را کاهش دهد، لذا با این شرایط تصویب کلیات برنامه می‌تواند به دولت برای اجرای بهتر برنامه کمک کند.

حاجی بابایی در جریان بررسی کلیات برنامه ششم: مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه ششم درباره حقوقهای نجومی عدالت محور است

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه کل کشور در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه 28 آذر)‌ قوه مقننه، در سخنانی اظهار کرد: آنچه که در کمسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تصویب شد، مصوبات و نظرات کل کمیسیونهای تخصصی بوده و می‌توان به جرأت گفت، آنچه که در این گزارش آمده پیشنهادات مکتوب کمیسیونهای تخصصی است و افراد کمتر در این رابطه نظر داده‌اند.

وی ادامه داد: هر کدام از کمیسیونهای تخصصی بیش از 100 پیشنهاد داشتند که از میان آنها 5 الی 6 پیشنهاد تصویب شده است.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه گفت: فرق برنامه توسعه ششم، با برنامه های قبل این است که مجلس با کمک دولت و کارشناسان آن را تدوین کرده است.

حاجی بابایی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه نظام‌مند است، گفت: شاقول این برنامه را برمبنای سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه و سیاستهای اقتصاد مقاومتی قرار دادیم.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه افزود: این برنامه، مردم محور است و در جهت احیای نیازها و اهداف اصلی انقلاب اسلامی است، تدوین شده و همچنین دردهای اجتماعی که نیاز به ریل‌گذاری داشت در آن طرح‌ریزی شده است.

حاجی بابایی با بیان اینکه برخی از نمایندگان مطرح کردند که آمار و ارقام که در برنامه آمده مشکل دارد، تصریح کرد: 99 درصد آمار و ارقامی که مطرح شد، آمار و ارقام دولت است و همه جداولی که در برنامه آمده عیناً جداول دولت است.

وی ادامه داد: در این برنامه برای مشکلات آب، محیط زیست، مشکلات دریاچه اورمیه و همچنین آلودگی آب، بسته‌هایی در نظر گرفته شده و برنامه‌های کاربردی تدوین شده است.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تصریح کرد: مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه، در کمیسیونهای تخصصی تصویب شده، سپس در کمیته‌های تخصصی مجلس آن را تصویب کرده و بعد از آن در کمیسیون تلفیق تصویب شده است بنابراین یک مصوبه 3 مرحله تصویب را گذرانده و در همه این مراحل دولت نیز حضور داشته است.

حاجی بابایی با بیان اینکه برای اولین بار است که بودجه را از نفت جدا کرده‌ شده است،‌ تصریح کرد: بر این اساس بودجه دولت نه به قیمت دلار و نه به قیمت نفت، ربط دارد.

وی با تأکید بر اینکه در این برنامه برای حقوقهای نجومی مصوباتی داشتیم، خاطرنشان کرد: مصوباتی را درباره حقوقهای نجومی تصویب کرده‌ایم که عدالت محور است. همچنین در این برنامه 400 منظومه اقتصادی در مرزهای کشور و 300 کانون اقتصاد روستایی نیز تعریف شده است.

وی با تأکید بر اینکه برنامه ششم توسعه مصوبه مجلس است، گفت: از هر کمیسیون 3 نفر در کمیسیون تلفیق حضور داشتند تا بهترین مصوبات کمیسیونهای تخصصی را انتخاب و تصویب کنند بنابراین برنامه ششم مصوبه مجلس است.

رئیس کمسیون تلفیق برنامه به بخش دیگری از برنامه اشاره کرد و گفت: هیچ برنامه ای در طول 37 سال گذشته به اندازه این برنامه برای فرهنگیان، دانشگاهیان و ایثارگران برنامه نداشته است. برنامه ششم توسعه، دهها پیام مردمی، اسلامی، ملی، انقلابی و تحرک اقتصادی در درون خود دارد.

حاجی بابایی گفت: ما در این برنامه در تمام مسائلی که در جامعه مشکل وجود دارد بسته تعریف کرده‌ایم، مانند اشتغال، تورم، صنعت، کشاورزی، بهداشت و بیمه.

ارسال نظر: