اظهارات عجیب معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی: رشد ساختمان منفی است

کدخبر: 2078731

دیروز حوالی ظهر رئیس جمهور برای نخستین بار از رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی در دیدار با رهبری رونمایی کرد و بعد از آن بود که بلافاصله بانک مرکزی رقم مذکور را در سایت رسمی اش قرار داد و نوشت: جزئیات رشد ۷.۴ درصدی به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به رشد 5.4 درصدی اقتصاد در فصل اول و رشد 9.2 درصدی در فصل دوم امسال که موجب رسیدن رشد تولید ناخالص داخلی به 7.4 درصد در شش ماهه اول امسال شد، اظهارداشت:‌ با توجه به افزایش صادرات نفت، بخش عمده رشد اقتصادی مربوط به بخش نفت بوده اما در بخش‌های غیرنفتی هم در فصل دوم نسبت به فصل اول تقویت شده است.

وی در پاسخ به این سوال که تقویت بخش‌های غیرنفتی به معنی رشد مثبت این بخش‌ها است، گفت: بله،رشد غیرنفتی در شش ماهه اول سال جاری مثبت شده و از سطح رشد منفی بخش‌هایی که در فصول گذشته منفی بوده، کاسته شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه رشد بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات در شش ماهه اول امسال مثبت بوده است، تصریح کرد: البته هنوز بخش ساختمان به عنوان زیرمجموعه مهم گروه صنعت و معدن، همچنان منفی است و هنوز از رکود خارج نشده است.

وی درخصوص پیش‌بینی بانک مرکزی از رشد اقتصادی کشور در شش ماهه دوم سال جاری، اظهارداشت: برآورد و پیش‌بینی ما این است که رشد اقتصادی در سه ماهه سوم مانند سه ماهه دوم در سطح بالایی باشد.

قربانی ادامه داد: با توجه به اینکه در دو ماهه پایانی سال گذشته تولید و صادرات نفت رشد قابل توجهی داشت، (به دلیل ماهیت مقایسه‌ای محاسبه رشد) رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم امسال اندکی کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به سیاست اعتباری حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط از سوی بانک مرکزی، تصریح کرد: اثرات مثبت این سیاست در گزارش رشد اقتصادی سه ماهه چهارم سال 95 نمایان خواهد شد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه تقویت رشد اقتصادی بخش غیرنفتی بسیار مهم است، گفت: امیدواریم در سال‌های بعد، این نرخ بالای رشد اقتصاد را در حوزه‌های غیرنفتی هم مشاهده کنیم.

قربانی همچنین در پاسخ به فارس گفت: ارقام و جزئیات رشد اقتصادی نیمه نخست سال به تازگی آماده شده و به زودی منتشر می‌شود.

منبع: فارس

ارسال نظر: