یک فعال صنعت نفت در گفتگو با «نسیم آنلاین»: بعد از برجام حدود ۱۰۰۰ تفاهمنامه امضا شد اما خروجی یک دلار هم نبود!

وزیر نفت به مخازن نفت و گاز ایران چوب حراج زد/ قراردادهای جدید نفتی شرکت‌های داخلی را بدبخت می‌کند

کدخبر: 2078827

نادریان گفت: زنگنه چوب حراج به مخازن نفت و گاز و میعانات گازی ایران زده و در توجیه آن میگوید پول نداریم و شرکت ملی نفت تعهد ۵۰ میلیارد بدهی دارد!

عبدالحمید نادریان مدیر عامل شرکت توسعه پتروصنعت دریا در گفتگو با « نسیم آنلاین » با انتقاد از بی توجهی وزارت نفت به شرکتهای داخلی اظهار کرد: نگاه دولت یازدهم به بیرون است و تئوری‌های اقتصادی دولت نگاه به بیرون دارد. آنها منتظر اروپایی‌ها هستند در شرایطی که بعد از برجام چند ده هیئت بلند پایه اقتصادی به ایران آمدند و هرکدام ده ها تفاهم نامه امضاء کردند.

وی افزود: این یعنی حدود 1000 تفاهم نامه امضا شد اما خروجی این تفاهمنامه‌ها یک دلار هم نبوده است. هیچ کدام از مسئولان اقتصادی کشور نمی‌توانند ورود سرمایه خارجی به ایران در ماههای بعد از برجام را تایید کنند.

این فعال صنعت نفت گفت: بعد از برجام 81 بیانیه از سوی کنگره، سنا، کاخ سفید و خزانه داری آمریکا علیه ایران داده شده و 11 مصوبه به ایرانیان تحمیل شده که آمریکایی‌ها با یکی از این مصوبه‌ها 2 میلیارد دلار از حساب ایران برداشت کردند.

نادریان عنوان کرد: همچنین آمریکایی‌ها اعلام کردند که تا سال 2027 هر شرکت و یا شخصی بیش از 10 میلیون دلار در صنعت نفت ایران سرمایه گذاری کند جریمه می‌شود. آنها تاکنون 22 میلیارد کاسبی از جریمه ایران داشته اند.

زنگنه به مخازن نفت و گاز ایران چوب حراج زد

وی با انتقاد از وزیر نفت گفت: زنگنه چوب حراج به مخازن نفت و گاز و میعانات گازی ایران زده و در توجیه آن می گوید پول نداریم و شرکت ملی نفت تعهد 50 میلیارد بدهی دارد. وزیر نفت با این کارش اروپا و روسیه و آسیا را 32 سال برمخازن ایران مسلط می کند. 18 میلیارد دلار هم به دلیل عملکرد آقای زنگنه در کرسنت، ایران را جریمه کردند.

این فعال صنعت نفت اظهار کرد: 50 درصد مخازن نفت ،گاز و میعانات گازی ما با همسایه های ایران مشترک می‌باشد. برای نمونه در 600 کیلومتر مرز با عراق 8 میدان مشترک داریم. این مسئله باعث شده است دولت دست و دل بازی کند و بدون مناقصه میدانها و مخازن را 32 ساله واگذار کند. متاسفانه دولتمردان 450 چاه در آزادگان هر چاه 12.5 میلیون دلار به توتال واگذار کرده اند.

نادریان گفت: ما سر جمع 130 میلیارد دلار سرمایه بیع متقابل پرداخت داشته‌ایم. حداکثر برداشت برای این میدانها هم 500 هزار بشکه بوده است.

عراق با سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری 12 میلیون بشکه هدف گذاری کرده است. 12 میلیون بشکه کجا، 500 هزار بشکه کجا؟ فاصله بسیار زیاد است.

وی بیان کرد: شرکت ملی نفت 50 میلیارد دلار تعهد بدهی دارد و مسئولان وزارت نفت این را چماق کردند و می‌گویند ما توان مالی ازدیاد برداشت نداریم، بنابراین چوب حراج به مخازن نفت ایران زده اند. ضریب برداشت چاه های ایران متوسط بین 24.5 % الی 26 % است .دولتمردان ادعا می‌کنند ایران تکنولوژی لازم برای ضریب برداشت بالاتر را ندارد.

این فعال صنعت نفت افزود: 5000 چاه در ایران حفاری شده است .1000 چاه قبل از انقلاب 4000 چاه بعد از انقلاب. همه این چاهها را ایرانیان حفاری کرده‌اند. 1000 چاه فقط در دریا حفاری شده است. عمر بعضی از اینها بالاست نیاز به تعمیر و تزریق گاز دارد . اما اگر ضعف ازدیاد برداشت داریم، نباید 32 سال چاه ها را به خارجی واگذار کنیم.

نادریان با بیان این مطلب که "بین اروپا وامریکا بر سر چاههای ایران دعوا است" گفت: اروپا میوه، عایدات و نتیجه برجام را در صنعت نفت و گاز 32 ساله و قابل تمدید می‌خواهد. آمریکا هم تحریم انرژی ایران را به امضای 100% کنگره ،سنا ،کاخ سفید و خزانه دار امریکا می رساند.

وی گفت: اشکال از اینجا شروع شد که تئورسین های اقتصادی روحانی تمام مشکلات را می‌خواستند از طریق برجام، حل کنند. یعنی روحانی همه تمام تخم مرغ ها را در سبد برجام گذاشت. حال کنگره ،سنا ،کاخ سفید ،خزانه داری آمریکا 81 بیانیه و 11 مصوبه برای این سبد تخم مرغ برجام صادرنموده است و 1500 روز دولتمردان در حال اتمام است.

قراردادهای جدید نفتی شرکتهای داخلی را بدبخت می‌کند

این فعال صنعت نفت با انتقاد از قراردادهای جدید نفتی به «نسیم آنلاین» گفت: در قراردادهای جدید شرکتهای داخلی به کنارمی روند. در این قراردادها فاتحه شرکتهای ایرانی را باید خواند. چون از یک طرف درصد آنها کمتر از 51 % است و بعد هم قدرت تصمیم و سهم ندارند و عمله خارجی‌ها هستند.

نادریان عنوان کرد: شما وقتی کار داخلی را به خارجی واگذار میکنید، اشتغال جوان خارجی را بیمه می نمایید. متاسفانه مجلس هم تماشاچی است و در این داستان خاصیتی از خود نشان نمی دهد.

ارسال نظر: