جان کری در مصاحبه‌ با نشریه "بوستون گلوب":

با برنامه هسته‌ای کنونی ایران نمی‌توان بمب ساخت/کشورهای خارجی به دموکراسی ما می‌خندند

کدخبر: 2078856

وزیر خارجه آمریکا در مورد توافق هسته‌ای با ایران گفت: این توافق پابرجاست و نتیجه داده است و در نتیجه این توافق، برنامه هسته‌ای ایران که به سرعت در حال حرکت به سمت بمب و منازعه بود، اکنون برنامه‌ای است که با آن نمی‌توان یک بمب هسته‌ای ساخت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "جان کری" وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ با نشریه «بوستون گلوب» از برنامه‌هایش برای دوران پس از وزارت صحبت کرد. او در بخشی از این مصاحبه اشاره کوتاهی هم به وضعیت برنامه هسته‌ای ایران در دوران پسابرجام داشت.

وی در این مصاحبه که روز یکشنبه منتشر شد، در مورد توافق هسته‌ای با ایران گفت: «این توافق پابرجاست و نتیجه داده است.»

کری افزود: «و در نتیجه [این توافق] برنامه هسته‌ای ایران که به سرعت در حال حرکت به سمت بمب و منازعه بود، اکنون برنامه‌ای است که با آن نمی‌توان یک بمب هسته‌ای ساخت.»

کری که چندین ماه از دوران وزارت خارجه‌اش را صرف مذاکره در مورد توافق هسته‌ای کرد، حالا در پایان دوران کاری‌اش باید این وزارتخانه را به دولتی تحویل دهد که برجام را «بدترین توافق تاریخ» خوانده است.

وی با این حال گفت معتقد است که توافق هسته‌ای «بر منطق خود پابرجا خواهد ماند.»

وزیر خارجه آمریکا در این مصاحبه به برنامه‌هایش برای آینده هم پرداخت و گفت قصد دارد بعد از پایان دولت «باراک اوباما» به بوستون بازگشته و در بخش خصوصی فعالیت کند. او توضیح بیشتری در مورد کاری که مد نظر دارد، نداد.

او در مورد شکست «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری هم صحبت کرد و گفت پیش از اعلام نهایی نتایج، به این نتیجه رسیده است که کار کلینتون تمام است.

کری گفت: «از هواپیما به دوستان زنگ زدم و گفت "اوضاع بد است. به نظر کار تمام است. نتیجه را که در پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان می‌دیدی، مشخص بود. به این نتیجه رسیدم که الگو مشخص است... معلوم بود چه می‌شود. خیلی سخت بود. چیز دشواری بود.»

وزیر خارجه آمریکا گفت در برهه‌هایی از کارزار انتخاباتی کلینتون به این فکر افتاده بود که بار دیگر نامزد انتخابات شود، اما هیچ وقت این فکر جدی نشده است.

کری برخی وعده‌های ترامپ در دوران انتخابات از جمله بازگرداندن تحریم‌های کوبا یا اصلاح روابط با روسیه را هم زیر سوال برد و گفت: «در طول رقابت‌های انتخاباتی، در مورد خیلی چیزها بحث می‌شود. تا به حال چه قدر شاهد بودیم که افرادی که در انتخابات نامزد می‌شوند، می‌گویند "این کار را و آن کار را می‌کنم".»

او از برخی گزینه‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از جمله «جیمز متیس» برای وزارت دفاع و «رکس تیلرسون» برای وزارت خارجه تمجید کرد.

کری در بخش دیگری از این مصاحبه به وضعیت سوریه اشاره کرد و از اختلافات داخلی در دولت اوباما در مورد بحران سوریه گفت.

وی در این قسمت از صحبت‌هایش اظهاراتی را مطرح کرد که به نظر می‌رسد اذعان به عمدی بودن حمله به نیروهای ارتش سوریه در دیرالزور باشد.

اواخر تابستان امسال در حالی که روسیه و آمریکا برای ایجاد اتاق مشترک عملیات در سوریه و بر زمین نشستن هواپیماهای سوری توافق کرده بودند، جنگنده‌های آمریکایی مواضع ارتش سوریه در دیرالزور را هدف قرار دادند.

همان زمان برخی از تحلیلگران این گزینه را مطرح کردند که احتمالا پنتاگون که به شدت مخالف این توافق بود، عمدا ارتش سوریه را هدف قرار داده تا توافق را بر هم بزند.

کری در مورد توافق همکاری با روسیه در سوریه گفت: «متأسفانه ما در درون خودمان اختلافاتی داشتیم که اجرای آن را بسیار دشوار می‌کرد. اما من به این توافق باور داشتم و می‌توانست اثرگذار باشد.»

وی افزود: «البته روشن است که الان به واسطه آنچه که در حلب اتفاق افتاد، دیگر دیر شده است. واقعیت این است که ما توافقی داشتیم که در آن روسیه به ما نسبت به پروازهایش و آنچه که در آن مناطق انجام می‌دهد، حق وتو داده بود و یک همکاری مشترک شکل داده بودیم.»

کری ادامه داد: «اما افرادی را در داخل دولت خودمان داشتیم که به شدت مخالف انجام آن کار بودند. بابت آن مساله افسوس می‌خورم. فکر می‌کنم که [بر هم زدن توافق] اشتباه بود. تصور می‌کنم که اگر می‌شد آن کار را انجام دهیم، اکنون وضعیت کاملا متفاوت بود.»

او از وضعیت کنونی سیاست آمریکا هم انتقاد کرد و گفت رقابت‌های حزبی موجب شده تا این کشور حتی قادر نباشد به درستی بودجه سالانه خود را تصویب کند. کری گفت: «از ما انتظار رهبری می‌رود. من از اینکه داریم با سیاست‌بازی، با ناتوانی کنگره در تصویب بودجه، با ناتوانی برای ارسال پیام قدرت واقعی دموکراسی، خودزنی می‌کنیم، متنفرم.»

وی افزود: «اینکه وارد کشوری شوی و به نخست وزیر یا وزیر دارایی بگویی که باید بودجه خود را درست تنظیم کنید یا اینکه باید دموکراتیک‌تر باشید، آن‌ها به شما می‌خندند و می‌گویند "مثل همین انتخابات اخیرتان؟"»

کری گفت بعد از پایان دوران وزارتش، هرچند که در بخش خصوصی فعال خواهد شد، اما خاطرات خود را هم نوشته و ضمنا در مورد مباحث سیاسی این کشور، صحبت خواهد کرد.

او گفت: «دشوار است که در این کارزار انتخاباتی، ساکت بنشینی و نتوانی کلمه‌ای صحبت کنی. از 20 ژانویه (پایان دولت اوباما) به بعد، دیگر اینطور نخواهد بود.»

ارسال نظر: