رشد اقتصادی غیر قابل باور اعلام شده توسط بانک مرکزی صدای رئیس سازمان مدیریت دولت اصلاحات را هم درآورد

برادران شرکا: مردم رشد اقتصادی ۷.۴ را حس نمی‌کنند/ تیغ رکود همچنان زیر گلوی مردم است/ دولت باید یارانه ثروتمندان را قطع می‌کرد

کدخبر: 2078881

رئیس اسبق سازمان مدیریت گفت: دلیل اینکه مردم نمی‌توانند این رشد اقتصادی را لمس کنند عدم توزیع عادلانه درآمدها در کشور است.

به گزارش « نسیم آنلاین » حمیدرضا برادران شرکا رییس سابق سازمان برنامه و بودجه در همین رابطه گفت: رشد اقتصادی به تعبیر ساده عبارت است از افزایش تولید یک کشور در یک سال خاص در مقایسه با مقدار آن در سال پایه. در سطح کلان، افزایش تولید ناخالص ملی (GNP) یا تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال مورد بحث به نسبت مقدار آن در یک سال پایه، رشد اقتصادی محسوب می‌شود.

رشد اقتصادی 7.4درصدی در نیمه نخست سال جاری نشان می دهد که برجام توانسته است تاثیر خود را به تدریج روی اقتصاد کلان ایران بگذارد. یعنی امکان پذیر شدن ورود ایران به بازارهای جهانی باعث شده تا درآمد دولت افزایش پیدا کند. به غیر از این افزایش قیمت نفت نسبت به سال گذشته نیز در رسیدن به این رشد اقتصادی بی تاثیر نبوده است و همان گونه که بانک مرکزی اعلام کرده این افزایش بیشتر ناشی از افزایش قیمت و فروش نفت بوده است. البته در یک سال گذشته بخش های کشاورزی و صنعتی و معدنی نیز توانسته است رشد قابل ملاحظه ای نسبت به سال گذشته داشته باشد. دلیل این که رکود در کشور کماکان حاکم است باید بررسی شود.

تیغ رکود همچنان زیر گلوی مردم

خروج از رکود تحت تاثیر عوامل مختلف است، همان‌طور که علل آن نیز مختلف است؛ باید ابتدا به علل بپردازیم. تعدیل قیمت حامل‌های انرژی در چارچوب سیاست هدفمندسازی یارانه‌ها، کاهش درآمدهای نفتی و هزینه‌های عمرانی، کاهش دستمزدهای واقعی و هزینه‌های مصرفی خانوارها از جمله این علت‌هاست. بسته سیاست هدفمندسازی یارانه‌ها، با هدف اصلاح نظام قیمت‌های نسبی و افزایش کارایی اقتصادی، در بهمن ۱۳۸۹ اجرا شد و چنانچه انتظار می‌رفت با تعدیل قابل توجه قیمت حامل‌های انرژی، شوک جدی بر عرضه اقتصاد به‌ویژه در بخش بنگاه‌های انرژی‌بر وارد کرد. افزایش این هزینه‌ها، موجب افزایش قیمت کالاها و خدمات عمومی و در نتیجه تورم شد و هزینه تولید دوباره افزایش یافت. در این شرایط، تلاش برای کنترل قیمت‌ها از طریق سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و شورای رقابت در سویی و عدم تخصیص ۳۰ درصد از منابع اجرای این سیاست به بنگاه‌های تولیدی از سوی دیگر، مشکل جریان نقدینگی بنگاه‌ها را تشدید کرد.حتی اگر اجازه افزایش قیمت‌ها هم داده می‌شد، مشکل کمبود نقدینگی پیش آمده بر اثر شوک اعمال شده، در زمان کوتاه مورد نیاز برای تامین هزینه‌های عملیاتی تولید قابل جبران نبود. جریان درآمدی مرتبط با فروش کالا جریانی زمان بر است.

مهر تایید سازمان های جهانی بر آمارهای دولت

دلیل این که مردم نمی توانند این رشد اقتصادی را لمس کنند این نیست که دولت آمار دروغ می دهد زیرا این آمار توسط سازمان های جهانی به تایید رسیده است. اصلی ترین علت این امر عدم توزیع عادلانه درآمد ها در سطح کشور است، همان گونه که در دولت قبل در آمدهای نجومی نفت به جیب افراد خاصی رفت و مردم عادی در این سال ها به شدت فقیر شدند و سودجویان ثروتمندتر شدند.

عدم توزیع عادلانه درآمدها

فلذا در اقتصاد کلان درآمد کشور افزایش پیدا کرده است ولی چون این درآمدها به صورت عادلانه تقسیم نمی شود مردم نمی توانند افزایش درآمد دولت را حس کنند. این اتفاق هم ناشی از این است که متاسفانه سسیتم مناسبی برای توزیع مناسب درآمدها در کشور وجود ندارد. یکی از این مشکلات سیستم پرداخت مالیات است که به هیچ وجه به صورت عادلانه انجام نمی شود و یا در حوزه پرداخت یارانه ها باید توجه شود که یارانه ها از روی عدالت پرداخت نمی شود بلکه یکسان به همه مردم پرداخت می شود. این دست اتفاقات باید در سطح اقتصادی کشور انجام شود تا مردم بتوانند رشد اقتصادی را به وضوح لمس کنند.

ارسال نظر: