عادل آذر در همایش "نقش پژوهش در قانونگذاری":

استواری در برابر تغییرات دولت‌ها مهمترین ویژگی مراکز پژوهشی است

کدخبر: 2078927

رئیس دیوان محاسبات کل کشور گفت: استواری در برابر تغییرات دولت‌ها مهمترین ویژگی مراکز پژوهشی است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کل کشور در پنجمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری که صبح امروز (دوشنبه 29 آذر) در ساختمان مشروطه پارلمان برگزار شد، با اشاره به روشهای تحقیق در پارلمان گفت: روشهای شناسایی نوپدید در سیاستگذاری و تحقیقات پارلمانی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اقتضاء و شرایطی در تحقیقات پارلمانی وجود دارد که نمی‌توان الگریتمی طراحی و طبق آن کلمات را به استخدام در آورد که باید روشهای مناسب را در کنار یکدیگر به کار برد.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور با بیان اینکه در حوزه قانونگذاری با محیطی در هم و بر هم روبرو هستیم، گفت: یک نوع پیچیدگی در حوزه قانونگذاری بحث رفتاری است که حاوی سیاست‌زدگی و دخالت از فضای بیرون در‌ آن هستیم.

آذر با تاکید بر اینکه معضلات فراوانی در حوزه قانونگذاری در دنیا وجود دارد، تصریح کرد: یکی از ویژگیها برای پژوهشگر در فضای کنونی دوری از سیاست‌زدگی و شجاعت است.

وی با تاکید بر اینکه روشهای قدیمی و منسوخ نباید در پژوهشها بار دیگر استفاده شود، گفت: آنچه که ما در برخی کتابها خوانده‌ایم اشتباه است و باید روشهای نوینی استفاده کنیم.

رئیس دیوان محاسبات ادامه داد: باید پژوهشها در قالب اصول اخلاقی پژوهشی و اخلاق حرفه‌ای پژوهش تدوین شود که در همین راستا باید پژوهشگر شجاع و استقلال فکری داشته باشد تا به نتیجه‌ای برسیم.

آذر با تاکید بر اینکه اگر پژوهشگر شجاعت و استقلال فکری نداشته باشد، دچار پژوهشگری کاریکاتوری می‌شود، تاکید کرد: پژوهشگر باید متغیرهای برون‌زا را از خود دور کند و نظر اصل و ناب خود را ارائه کند.

رئیس دیوان محاسبات کشور، گفت: در حوزه تحقیقات پارلمانی و سیاست‌پژوهی استوار بودن در برابر تغییرات محیطی و رفت‌وآمد دولت‌ها اهمیت زیادی دارد.

وی تصریح کرد: پژوهشگر پارلمانی باید در تحقیقات خود از تمامی اسناد مرتبط با آن پژوهش استفاده کند که نیازمند متدولوژی و روش‌شناسی نوین است.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور با ذکر این مثال که در وضعیت کنونی مجلس به هر میزان درباره هدفمندی یارانه‌ها تذکر بدهد فایده‌ای ندارد، اظهار کرد: چون متدولوژی در شناسایی دهکها وجود ندارد، کار با مشکل مواجه است.

آذر با بیان اینکه تهیه کار پژوهشی گام به گام است گفت: هر کدام از این گامها اقتضائاتی دارد که باید از روشهای فراگیر استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کار تحقیقی فراتحلیلی در ایران فراموش شده است، گفت: باید تحقیق 3 ویژگی استوار بودن، در دسترس بودن و قابل اعتماد بودن را دارا باشد.

ارسال نظر: