در سال ۹۰ سهم نفت از تولید ناخالص داخلی فقط ۲۵ درصد بود، حالا ۶۰ درصد!

آقای روحانی سهم ۶۰ درصدی نفت در رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی خوشحالی ندارد!

کدخبر: 2078965

بپرسد آیا رشد ناشی از افزایش سهم نفت و نقش بسیار زیاد و بی‌سابقه‌‌ای که در به وجود آمدن رشد اقتصادی داشته، خوشحال کننده است؟

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »- خوشحالی مسئولان دولتی از رشد 7.4 درصدی اقتصاد در شش ماهه اول امسال در حالی ابراز می‌شود که نفت سهم بسیار زیاد و ‌کم‌سابقه‌ای در به‌وجود آمدن این رشد داشته است. میزان صادرات نفت خام در تابستان امسال براساس برخی آمارها به مرز 2 میلیون بشکه هم رسیده که با احتساب صادرات حدود 500 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی و میعانات، حدود 2 میلیون و 400 تا دو میلیون و 500 هزار بشکه صادرات شده است که رشد حدود 60 درصدی را نشان می‌دهد.

در سال 90 سهم نفت از تولید ناخالص داخلی 25 درصد بود اما با توجه به تحریم و کاهش صادرات نفت، این سهم در سال‌های 91 تا 93 به ترتیب 16.4، 17 و 15.3 درصد بوده است رئیس جمهور امروز در همایش حقوق ملت در قانون اساسی گفت: «امروز در آخرین سال دولت یازدهم خوشحالم که مردم ما، هم شاهد تورم تک‌رقمی و هم شاهد رشد اقتصادی شش ماهه اول امسال در مقایسه شش ماهه سال پیش با رشد 7.4 درصد هستند. اما بد نیست رئیس جمهور قبل از ابراز خوشحالی، از وزیر اقتصاد کابینه که از اساتید اقتصادی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است و بارها در باب معایب و مضرات اقتصاد نفتی و اقتصاد متکی به نفت سخن گفته و نوشته است، بپرسد آیا رشد ناشی از افزایش سهم نفت و نقش بسیار زیاد و بی‌سابقه‌‌ای که در به وجود آمدن رشد اقتصادی داشته، خوشحال کننده است؟

ارسال نظر: