سعید جلیلی در دانشگاه همدان:

نباید اجازه داد "حقوق شهروندی" ملت از حق آب خوردن تا حق پیشرفت علمی به اجازه کدخدا گره بخورد

کدخبر: 2079190

عضو مجمع تشخیص با تاکید بر اینکه یک شهروند ایرانی نمی‌تواند در هیچ نقطه دنیا حساب دلاری داشته باشد، تصریح کرد: وقتی صحبت از حقوق شهروندی می شود زمانی می‌توان از آن استفاده کرد که استفاده از آن را تابع اجازه کدخدا قرار ندهیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سعید جلیلی عصر امروز در مراسم پرسش و پاسخ همایش جوان انقلابی به سئوالات نماینده‌های انجمن های اسلامی دانشجویان پاسخ داد.

مهدی عزیزی نماینده انجمن اسلامی دانشجویان نخستین فردی بود که سئوالات خود را با این عنوان که «در اندیشه امام خمینی ساز و کار تعامل به جهان چگونه است؟ اگر آمریکا به تعهدات خود عمل کرده و برجام به بهترین نحو اجرا شود، با ساختار انقلاب سازگار است؟ مجلس سنا قانون آیین‌نامه تحریم علیه ایران را تایید نکرده در حالی که گفته می‌شود این کشور نقض برجام کرده است؟ تحلیل شما از آرایش جناحی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 چیست و آیا قصد شرکت در انتخابات دارید؟» مطرح کرد.

عضو شورای عالی امنیت ملی نخستین سئوال طرح شده را بسیار مبنایی دانست و اظهار کرد: وقتی از ایستادگی در مقابل دشمنان صحبت می‌شود، همه آن را چنان معنا کرده که برخی نمی‌خواهند شما با دنیا تعامل داشته و فقط موضوع جنگ را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سیاست خارجی هر کشوری دو یا سه نکته وجود دارد، افزود: در دنیا هیچ دولتی نیست که با اندیشه کاری نداشته باشند.

جلیلی با بیان اینکه در چند ماه اخیر اسناد سیاست خارجی 6 قدرت دنیا را مطالعه کردم که در هیچ کدام چنین ادعایی در خصوص کار نداشتن با اندیشه نداشته‌اند، ادامه داد: در سایت وزارت خارجه آمریکا گفته شده که آمده‌ایم اندیشه را با عمل در هم آمیزیم در حالی که برخی حرف از ایدئولوژی‌زدایی می‌زنند.

وی با طرح این سئوال که چه کسی اندیشه را نفی کرده است، بیان کرد: عرصه سیاست خارجی عرصه واقع‌بینی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه هنر امام(ره) این بود که واقعیت سیاست خارجی و رفتار دشمنان را نشان داد، افزود: آیا واقعیت را باید در سیاست خارجی دید یا نه؟

وی با اشاره به اینکه مدعیان حقوق بشر در دفاع از کسانی که یک سال و نیم یمن را بمباران می‌کنند، قطعنامه صادر کرده و در کنار آنها عکس می‌گیرند، افزود: سیاست خارجی هر کشوری اهداف و اصولی را بیان می کنند.

جلیلی سیاست خارجی هر کشوری را به مثابه یک پارادایم دانست و با بیان اینکه روابط خارجی مبتنی بر یک روابط خارجی هوشمندانه موفق است نه اینکه رابطه بدون برنامه و غیر هوشمندانه باشد، افزود: هر کشوری اصول، مبنا و ارزش‌هایی دارد که گاهی با دیگر کشورها دارای مشترکاتی است.

وی با بیان اینکه گاهی روابط کشورها با برخی از کشورها دارای افتراقاتی است که تهدیدها را ایجاد می‌کند، تاکید کرد: باید فهم درست از سیاست خارجی داشت.

عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه انگلیس اخیراً استراتژی امنیت ملی را منتشر کرده که مملو از مباحث مختلف است، ادامه داد: سیاست خارجی هوشمندانه این است که بفهمند در کجا سرمایه‌گذاری کنند.

وی با طرح این سئوال که آیا با این همه کشور که در دنیا وجود دارد می‌توان مشترکات و منافع داشت؟، ادامه داد: برای بسیاری از رشد و پیشرفت‌ها، مناسبت‌هایی وجود دارد اما افرادی یک طرف را پنهان کرده و یک طرف را قوی می‌کنند.

جلیلی با اشاره به برقراری روابط با ونزوئلا، بیان کرد: در روابط با ونزوئلا چندمیلیارد دلار قرارداد اقتصادی بسته شد که اکثریت قاطع به نفع ایران بود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 5 هزار دستگاه تراکتور از ایران به ونزوئلا صادر شد به نحوی که ایران را در ونزوئلا به اسم تراکتور می‌شناسند، ادامه داد: صادرات خودروی سمند و پراید به ونزوئلا انجام شد.

عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه 10 هزار واحد مسکونی در ونزوئلا ساخته و صنعت مسکن فعال شد، افزود: این پروژه حدود 2 یا 3 هزار میلیارد دلار بود، اما برخی از رسانه‌های داخلی تمام توان خود را علیه روابط ایران با ونزوئلا به کار گرفته بودند و یکی از روزنامه‌ها تیتر بزرگ زده بود که ونزوئلا از ما چه می‌خواهد؟

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکایی که برجام را نوشته بیان می‌کند که همه تحریم‌ها به قوت خود باقی است، افزود: اگر برجام درست بود این همه شرط و شروط به آن نمی‌خورد تا بفهماند که روزنه‌های نفوذ وجود دارد؛ پس باید مراقب بود.

جلیلی خواستار تشکیل دوره برجام‌خوانی در دانشگاه شد و با بیان اینکه برجام سندی 100 تا 150 صفحه است، ادامه داد: بارها از نتایج «در مسیر برجام قرار گرفتن» گفته شده بود و امروز این سند و رفتار آمریکا در دست ماست.

وی در خصوص سئوال قانون آیین نامه تحریم علیه ایران در مجلس سنای آمریکا با بیان اینکه این سئوال دقیق نیست با اشاره به اینکه در زمان قانون «ایسا» و در زمان آقای هاشمی تحریم‌ها وضع شد و بعد از 10 سال برای 10 سال دیگر تمدید شد، افزود: آمریکا در برجام دو تعهد داده است؛ نخست اینکه در بند 26 بیان می‌کند ما بر مبنای این سند در موضوع هسته‌ای از وضع هرگونه قانون و تحریم جدید علیه ایران خودداری خواهیم کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دوره 10 ساله در سال 2016 تمام شده و دوباره تحریم را وضع می‌کنند که این نقض آن است، افزود: نخستین نکته از نقض برجام همین بس که آمریکا حق وضع مجدد تحریم‌ها را نداشت.

وی با بیان اینکه در مسیر انقلاب با هر گام جلو رفتن باید انقلاب یک گام به اهداف خود نزدیک‌تر شود، افزود: انتخابات بهانه‌ای برای ارزیابی این موضوع است تا مشخص شود افرادی که روی کار آمده‌اند چقدر در این مسیر موفق بوده‌اند.

جلیلی امروز در کشور در نگاه‌های مختلف دو تفکر بارزتر خود را نشان می‌دهد، افزود: تفکر اول در سه یا چهار سال گذشته مطرح بود که معتقد است باید با دنیا آشتی کرد، با صدای بلند صحبت نکرد و لبخند زد تا بسیاری از مشکلات حل شود، این تفکر توانست در مقطعی اعتماد مردم را جلب کند اما باید ارزیابی شود.

وی با بیان اینکه تفکر دیگر یعنی اگر دشمن عصبانی شده از پیشرفت شما عصبانی است، گفت: این تفکر در موقعیت‌های مختلف خود را بروز و ظهور می‌دهد.

جهانی نماینده انجمن اسلامی دانشجویان معتدل به صحبت‌هایی در خصوص جیبوتی و اختلاس 3 هزار میلیاردی اشاره کرد و سئوالاتی را مطرح کرد؛ سئوالاتی از این قبیل که «در طول زمان مذاکرات خود از فرنگ به جز تحریم، تحقیر و انزوای جهانی چه آوردید؟»

جلیلی ضمن تشکر از نماینده انجمن اسلامی دانشجویان معتدل در رابطه با موضوع اختلاس 3 هزار میلیارد، اظهار کرد: همه با هر تفکری معتقد به مقابله با فساد هستند و هیچ کس از فساد، فقر و تبعیض نمی‌تواند طرفداری کند اما مهم این است که در عمل مخالفت خود را نشان دهیم.

وی با بیان اینکه 3 هزار میلیارد تومان فسادی بود که بروز کرد اما وقتی مشخص شد، با آن برخورد کردیم و گفته نشد که این افراد ذخیره نظام هستند، ادامه داد: موضوع فسادها باید پیگیری شود چراکه یکی از مباحث امنیت ملی همین موضوع است.

عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه با هر نوع فسادی باید برخورد شود به خصوص در رقم‌های بالا، بیان کرد: موضوع فساد 3 هزار میلیارد بررسی و در سطح شورای امنیت ملی موضوع جدی تلقی شد و فرجام آن بازگشت پول و اعدام فرد بود که امیدواریم در موضوع 8 هزار میلیارد نیز چنین اتفاقی رخ دهد.

وی در رابطه با مسئله کشور جیبوتی، بیان کرد: تفکری در دنیا وجود دارد که طبق آن دنیا یک کدخدا دارد و در صورتی که مشکلات ما با آنها حل شود، کسانی که پادویی آنها را می‌کنند خود به خود به سمت ما می‌آیند، پس باید مشکل را با کدخدا حل کرد؛ در صورتی که این تفکر اشتباه محض است.

جلیلی با اشاره به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای در سال 82، افزود: هوشیاری یعنی اینکه اگر دشمن بخواهد کاری کند نتواند.

وی با بیان اینکه در آلماتی گفتیم که از رسانه‌ای شدن مذاکرات استقبال می‌کنیم تا حقانیت و منطق درست مشخص شود، افزود: همین کسانی که می‌گفتند ایران قطعنامه‌ها را اجرا نکرده پس نباید با ایران گفت‌وگو کرد.

جلیلی با بیان اینکه 6 کشور در سال 87 پای میز مذاکره آمدند نه در سال 92، قدرت ملت آنها را پای مذاکره آورد، افزود: کسانی می گفتند ایران نباید غنی‌سازی سه درصد داشته باشید.

وی با بیان اینکه در برجام امتیازاتی داده شد که همین برد- برد است، ادامه داد: در برجام بتون به قلب راکتور اراک ریخته شد که 87 درصد کار دانشمندان کشور بود و 19 هزار سانتیرفیوژ به 5 هزار سانتریفیوژ تبدیل شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه وقتی مسائل برجام گفته می‌شود به معنی خوشحال بودن از این قضیه نیست، ادامه داد: می‌گویند نفت را صادر می‌کنیم در حالی که وقتی کشور در مردادماه سال 92 تحویل دولت یازدهم شد یک میلیون و 470 هزار بشکه نفت صادر می‌شد چراکه قرار نیست نفت از چاه‌ها بیرون بیاید در حصار بانک‌ها بماند.

وی با تاکید بر اینکه یک شهروند ایرانی نمی‌تواند در هیچ نقطه دنیا حساب دلاری داشته باشد، تصریح کرد: وقتی صحبت از حقوق شهروندی می شود زمانی می‌توان از آن استفاده کرد که استفاده از آن را تابع اجازه کدخدا قرار ندهیم.

امین امینی نماینده بسیج دانشجویی دیگر فردی بود که در سئوالات خود خواستار توضیح نظریه اسلام آمریکایی امام(ره) شد.

جلیلی با تاکید بر اینکه همه افرادی که در این جمع حضور دارند علاقمند و پیرو امام(ره) هستند، اظهار کرد: امام(ره) در یک سال آخر فرمایشات خود فراوان و به کرات از اسلام ناب در برابر اسلام آمریکایی یاد می‌کردند.

وی با طرح این سئوال که اسلام آمریکایی چیست و چه کسانی می‌توانند این تفکر را داشته باشند؟، ادامه داد: اسلام آمریکایی، اسلام سرمایه‌داری، اشرافیت، تجمل گرایی، مرفهان بی‌درد و سازشکار است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تشکل‌های دانشجویی و طلبه‌ها، بیان کرد: امام می فرمایند از فرزندان بسیجی می‌خواهم مراقب نفوذ ایادی باشند زیرا جهانخواران دست از دشمنی با شما بر نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه دشمنی آمریکا با ما است نه با جریان خاص و با حقوق و منافع ملت، افزود: دشمن به صراحت بیان می کند باید تحریم‌ها فلج کننده علیه ملت ایران به کار گرفته شود.

جلیلی تاکید کرد: ملت نشان داده و دشمن فهمیده که این ملت در سخت ترین شرایط می تواند ماهواره به فضا بفرستد و در سخت ترین مدیریت یعنی مدیریت جنگ؛ شهید همدانی را تقدیم می‌کند.

وی با اشاره به کتاب «دختر شینا» به حماسه آفرینی‌هایی مردم همدان در دفاع مقدس پرداخت و با بیان اینکه دوباره در حلب حماسه‌ای از همدانی خلق شد، بیان کرد: ژنرال سلیمانی از روستاهای کرمان در سوریه و حلب حماسه‌آفرینی می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه می گوییم نباید منتظر گلابی آمریکا شد، افزود: همین مردم همدان که صادرکننده سیب و گلابی هستند ظرفیت اشتغال و رونق ایجاد کردن در کشور را دارند.

وی ادامه داد: مدام نباید گفت آفتاب برجام برای ما چه خواهد داشت بلکه باید روشنایی را در همین احمدی روشن‌ها پیدا کرد.

جلیلی در پایان نامه‌ای از همسر شهید مدافع حرم شهید فانوسی خواند که خواستار اعلام دیدگاه خود در رابطه به اعزام مدافعان حرم به سوریه شد چراکه برخی می‌گویند این افراد برای پول به سوریه می‌روند؛ او در پاسخ اظهار کرد: دشمن می فهمد که دیگر سخت‌افزار و جنگ‌افراز برای مصاف به نیروی انقلابی جواب نمی‌دهد به این خاطر چنین مسائلی مانند گرفتن پول برای رفتن به سوریه را مطرح می کند.

وی با اشاره به بمباران یمن، افزود: کسانی که نگران حقوق بشر می‌شوند و چند قطعنامه می‌خواهند صادر کنند باید بدانند که افرادی مانند شهید فانوسی، فانوس مقاومت را روشن کرده و در بالای دست نگه داشته و پوزه آمریکا را در حلب به زمین زده است.

ارسال نظر: