عبدالرضا مصری: وزیر بهداشت قانون را زیر پا گذاشت/ فرشاد مومنی: متاسفانه با خرید محبوبیت از جیب ملت سعی در ادامه کار دارند

برنامه ششم توسعه به نفع پزشکان صاحب نفوذ

کدخبر: 2079371

یکی از بهانه‌های اجرای طرح تحول سلامت تمام وقت کردن پزشکان و ایجاد رغبت به ماندگاری آنها در بخش دولتی اعلام شد، اما حالا در برنامه ششم توسعه با استثنا قائل شدن برای پزشکان مناطق محروم از منع فعالیت همزمان در بخش خصوصی و دولتی در عمل راه برای ادامه این بی‌قانونی باز گذاشته شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، یکی از بهانه‌های اجرای طرح تحول سلامت تمام وقت کردن پزشکان و ایجاد رغبت به ماندگاری آنها در بخش دولتی اعلام شد، اما حالا در برنامه ششم توسعه با استثنا قائل شدن برای پزشکان مناطق محروم از منع فعالیت همزمان در بخش خصوصی و دولتی در عمل راه برای ادامه این بی‌قانونی باز گذاشته شده است؛ هر چند یکی از نخستین پزشکانی که تکلیف قانون برای منع فعالیت همزمان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی را نادیده گرفت و قانون را زیر پا گذاشت، شخص وزیر بهداشت است.

قانون برنامه ششم توسعه در حالی در کمیسیون‌های مختلف مجلس در حال چکش‌خواری و آماده‌سازی برای طرح در صحن علنی است که در حوزه‌های مختلف و به طور خاص حوزه سلامت انتقاداتی جدی به آن وارد است. این برنامه با فشار و نفوذ برخی پزشکان تبصره 2 بند «د» ماده 32 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر فعالیت همزمان پزشکان در بخش خصوصی و دولتی را نقض و مواردی همچون پزشکان شاغل در مناطق محروم را از آن استثنا کرده است. قانون برنامه ششم توسعه در حالی در تلاش است تا نص صریح قانون برنامه پنجم توسعه را تغییر دهد که مطابق اصل 141 قانون اساسی هم شاغلان بخش خصوصی نباید در بخش دولتی فعالیت کنند و افزایش 120 تا 300 درصدی تعرفه‌ها در طرح تحول سلامت که امروز موجب شکل‌گیری چالش‌های متعدد مالی در وزارت بهداشت شده و ادامه طرح تحول را با اما و اگر مواجه کرده نیز به گفته وزارت بهداشتی‌ها با هدف افزایش انگیزه ماندگاری در مناطق محروم اجرایی شد، هر چند حالا با استثنا قائل شدن این گروه از پزشکان شاغل در مناطق محروم می‌توان فهمید دستمزدهای چند ده و چند صد میلیونی که طرح تحول برای این پزشکان به ارمغان آورده هم نتوانسته آنها را برای تمام وقت شدن قانع کند و این یکی دیگر از نشانه‌های شکست طرح تحول است.

قانونی که هرگز اجرا نشد

با مراجعه به بیمارستان‌های دولتی متوجه خواهید شد که اظهارات محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت درباره میزان تمام وقت شدن پزشکان پس از طرح تحول با واقعیت موجود همخوانی ندارد. آقاجانی می‌گوید: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت، در سال 93 میزان تمام وقتی پزشکان متخصص و فوق تخصص در بیمارستان‌های وزارت بهداشت به 38 درصد و در سال 1394 به 47 درصد رسید، این در حالی است که قبل از اجرای برنامه تحول تنها 18 درصد پزشکان در بخش دولتی تمام وقت بودند. تمام وقتی پزشکان در بیمارستان‌ها، علاوه بر افزایش رونق بیمارستان‌های دولتی در مناطق محروم، منجر به کاهش ارجاع بیماران از شهرستان‌ها به بیمارستان‌های مراکز استان و تهران شده است.

از نگاه آقای معاون افزایش تمام وقتی ناشی از رشد تعرفه‌ها، علاوه بر آن توسعه کیفی آموزش پزشکی را نیز به دنبال داشته است، زیرا افزایش میزان حضور استادان و همراهی بیشتر آنان با دستیاران تخصصی و دانشجویان پزشکی موجب انتقال بهتر دانش، تجربه و مهارت در علوم پزشکی می‌شود.

این اظهارات در حالی است که حتی در بیمارستان امام حسین (ع) تهران که در ارزیابی‌های وزارت بهداشت درجه یک محسوب می‌شود، در بسیاری از بخش‌ها از جمله بخش ارتوپدی تنها یک استاد تمام وقت دارد و از شش پزشکی که نامشان در این بخش به عنوان استاد در تابلوی بیمارستان دیده می‌شود پنج تن سهامداران یکی از بیمارستان‌های خصوصی گرانقیمت در غرب تهران هستند.

گزارش میدانی خبرنگار «جوان» از این بیمارستان گویای این نکته است که اساتید ذکر شده شاید 10 روز یک بار هم به بیمارستان سر نزنند و بیماران بستری در این بخش هیچکدام پزشک معالج را نمی‌بینند و تنها رزیدنت‌ها هستند که بیماران را ویزیت و حتی جراحی می‌کنند. این درست همان نکته‌ای است که می‌تواند توجیه‌کننده اظهارات وزیر بهداشت و معاونانش در توجیه کارانه‌های چند ده و چند صد میلیونی برخی پزشکان و آمار و ارقام عجیب و غیر ممکنی مانند 800 آنژیو در ماه یا 15 زایمان در روز باشد.

کسب درآمد وزیر بهداشت در بخش خصوصی

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره استثنای برنامه ششم توسعه در منع تمامی پزشکان بخش دولتی برای پزشکان مناطق محروم معتقد است بسیاری از مناطق محروم در بعضی از رشته‌ها تنها یک متخصص دارند و اگر به آن پزشک بگوییم یا فعالیت در بخش خصوصی را انتخاب کن یا دولتی، طبیعتاً ترجیح او بخش خصوصی است.

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با تأکید بر تخلف وزیر بهداشت از قانون برنامه پنجم می‌گوید: در برنامه پنجم، پزشکان بخش دولتی از سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی منع نشده بودند و تنها کار کردن و کسب درآمد از بخش خصوصی، خلاف قانون بود که البته باید گفت این قانون در عمل اجرا نشد و بسیاری از پزشکان بخش دولتی، مانند وزیر بهداشت در بخش خصوصی نیز جراحی انجام داده و کسب درآمد کردند.

هزینه ندانم‌کاری‌ها برای مردم

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس معتقد است ما باید براساس منابع بسته خدمات را تعریف می‌کردیم و عقلانی بود که براساس داشته‌ها بسته‌های خدمت تعریف می‌شد. وزیر اسبق بهداشت تصریح می‌کند: تعرفه‌ها را بالا بردند، منابع را ندیدند و نوع افزایش تعرفه‌ها به گونه‌ای بود که شکاف درآمدی را بیشتر می‌کرد، تعرفه‌ خصوصی را بیش از دولتی بالا بردند و این خلاف قانون بود، زیرا پزشکی به راحتی می‌توانست با دو عمل در بخش خصوصی درآمد ماهانه میلیاردی داشته باشد.

فرشاد مؤمنی، استاد دانشگاه علامه طرح تحول سلامت را دارای شباهت‌هایی با مسکن مهر می‌داند و تصریح می‌کند:‌در بعد سلامت هر موضوعی که رخ دهد بسیار مهم و حیاتی است. در ایران با سیکل‌های سیاسی روبه‌رو هستیم و این سیکل‌ها با رفتارهای عوامفریبی رو‌به‌رو شده است. متأسفانه با خرید محبوبیت از جیب ملت سعی در ادامه کار دارند که این موضوع هزینه‌های بسیاری برای کشور دارد. به ازای ندانم‌کاری‌هایی که در کشور وجود داشت، متأسفانه افرادی در این میان زیر خط فقر رفتند و ناکار‌آمدی مسئولان مسئله را جدی‌تر از قبل مطرح می‌کند.

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظر: