مشاور بانکی و مالی اتاق بازرگانی: قیمت دلار در اولین روز زمستان ۴۰ تومان افزایش پیدا کرد

هنوز مشخص نیست چرا دلار از ۴۰۰۰ تومان هم عبور کرد/ احتمال گرانی بیشتر دلار در روزهای آینده

کدخبر: 2079399

به رغم وعده‌های داده شده از سوی مسئولان کشور مبنی بر کنترل نوسانات بازار ارز، روز گذشته شاهد افزایش نرخ دلار بودیم و قیمت دلار از مرز چهار هزار تومان هم عبور کرد

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »- مشاور بانکی و مالی اتاق بازرگانی با بیان اینکه به رغم وعده‌های داده شده از سوی مسئولان کشور مبنی بر کنترل نوسانات بازار ارز، روز گذشته شاهد افزایش نرخ دلار بودیم و قیمت دلار از مرز چهار هزار تومان هم عبور کرد گفت: قیمت دلار در اولین روز زمستان ۴۰ تومان افزایش پیدا کرد.

محمد مهدی رئیس زاده افزود: هنوز به درستی مشخص نیست که آیا سیاست‌های آمریکا در برابر ایران و ابهاماتی که در مورد توافق هسته‌ای وجود دارد ارز را دچار نوسان کرده است یا مسائل دیگری در این افزایش قیمت دخیل است. پیش از این، پیش بینی بانک مرکزی بر ‌موقتی بودن افزایش قیمت ارز بود و سه ماهه آخر سال را با کاهش قیمت ارز پیش بینی می‌کرد، اما حالا که این امر محقق نشده است باید دید واکنش و موضع گیری بانک مرکزی به چه صورت است.

مشاور بانکی و مالی اتاق بازرگانی گفت: طرح مبارزه با پولشویی و کنترل ارز یکی از عواملی است که تحلیلگران بازار ارز آن را در افزایش قیمت ارز موثر دانسته‌اند، به این معنا که تعیین سقف ۱۰ هزار دلاری برای ارز همراه مسافر از ورود ارز به کشور جلوگیری می‌کند که همین امر باعث بالا رفتن قیمت دلار می‌شود. از دیگر عواملی که به گفته کارشناسان، بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده است ابهام در زمینه مبنای نرخ ارز در بودجه سال آینده و رشد قابل توجه نقدینگی در کشور است.

وی گفت: یکی از دستاوردهای مهم اقتصادی دولت یازدهم کاهش نرخ تورم است که افزایش اخیر نرخ ارز می‌تواند عاملی تهدید کننده برای این دستاورد محسوب شود و موجب صعودی شدن مجدد نرخ تورم شود. از طرفی برخی اقتصاددانان معتقدند که سیاست تک نرخی شدن ارز ممکن است موجب افزایش نرخ تورم شود؛ شاید به همین دلایل است که اجرا شدن سیاست تک نرخی شدن ارز تا اواسط سال آینده متوقف شده است.

این اقتصاددان افزود: تقاضا در یکی دو ماهه اخیر افزایش پیدا کرده است و به دلیل مسائلی چون‌ تامین بودجه و کسری خزانه به نظر می‌رسد دولت دخالتی در بازار ارز نکرده است، بنابراین درخواست و تقاضا به ویژه درباره واردات و سفارشاتی که صورت گرفته در جای خود باقی است. اخیرا بانک مرکزی برای تک نرخی کردن ارز تصمیم گرفته است ارزهای تخفیفی را برای تمام واردکنندگانی که اکثرا الان سررسید اقساطشان رسیده یا قرار بر معامله است تبدیل به ارز متقاضی کند، به این معنی که این وارد کنندگان باید ارز آزاد بخرند.

وی گفت: این سیاست، تقاضا را افزایش می‌دهد و این در حالی است که عرضه متناسب با تقاضا افزایش پیدا نکرده و همین امر موجب بالا رفتن قیمت دلار می‌شود. البته پیش بینی‌هایی مبنی بر افزایش قیمت دلار صورت گرفته بود. یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت در پیشنهاد بودجه‌ای بود، زیرا در بودجه دلار ۳۳۰۰ تومان پیش‌بینی شد، آن هم در شرایطی که فاصله ارز مبادلاتی و ارز آزاد زیاد بود. اگر به جای ۳۳۰۰ تومان قیمت دلار را در بودجه ۳۶۰۰ تومان در نظر می‌گرفتند، احتمال اینکه ثبات در بازار ارز به وجود بیاید خیلی بیشتر بود. چون بحث نظام تک نرخی شدن ارز مطرح است و از طرفی هم با افزایش تقاضا مواجه هستیم، اگر با همین روند پیش برویم با افزایش قیمت بیشتری روبه‌رو خواهیم بود.

ارسال نظر: