پوتین در نشست خبری سالانه:

فتح حلب گام مهمی برای حل مناقشه سوریه است

کدخبر: 2079553

رئیس‌جمهور روسیه گفت: روحانی و اردوغان نقش مهمی در دستیابی به توافق در حلب ایفا کردند. بشار اسد هم نقش مهمی در آزادسازی حلب در کنار روسیه، ترکیه و ایران داشت.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم؛ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست سالانه خبری در مسکو گفت: هدف ما متوقف کردن درگیری ها در سراسر سوریه است. وی پایان رسمی عملیات در شهر حلب سوریه را اعلام کرد.

رئیس جمهور روسیه آزادسازی حلب را گامی مهم به سمت حل و فصل مناقشه سوریه دانست.

پوتین افزود: روسیه، ایران، ترکیه و بشار اسد رئیس جمهور سوریه موافقت کرده اند در گفتگوهای صلح در آستانه پایتخت قزاقستان برای حل و فصل کشمکش سوریه شرکت کنند. حسن روحانی رئیس جمهور ایران و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نقش مهمی در دستیابی به توافق در شهر حلب ایفا کردند. بشار اسد نقش مهمی در آزادسازی حلب در کنار روسیه، ترکیه و ایران داشت.

رئیس جمهور روسیه گفت: برای متوقف کردن جنگ در سراسر خاک سوریه تلاش خواهیم کرد. تلاش برای برقراری صلح فراگیر در سوریه با مشارکت همه طرف ها پیگیری خواهد شد.

پوتین اعلام کرد هیچکس در آمریکا پیروزی دونالد ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری به جز ما باور نمی کرد.

پوتین افزود: آزادسازی حلب از تروریست ها، مهمترین عامل برای عادی سازی اوضاع در سوریه و منطقه است.

رئیس جمهور روسیه افزود: کارهای زیادی برای نوسازی توان موشکی و دریایی روسیه صورت دادیم. روسیه نشان داد که قویتر از هر مهاجم یا دشمن احتمالی است.

پوتین افزود: ذخایر ارزی روسیه به حدود پانصد میلیارد دلار می رسد که حاشیه امنی برای کشورمان است. ما برای قرار گرفتن در قله نه فقط در بخش اسلحه سازی بلکه در همه بخش ها تلاش می کنیم. میزان تولید نفت خود را بر اساس توافق با اوپک کاهش خواهیم داد و امیدواریم این مسئله تاثیر مثبتی بر قیمت ها داشته باشد.

پوتین افزود: استقلال اقتصادی برای روسیه بسیار مهم است و عده ای از آن به عنوان اهرم فشار ضد ما استفاده می کنند.

رئیس جمهور روسیه گفت: واشنگتن با خروج از توافقنامه محدودیت سپر موشکی، زمینه مسابقه جدید تسلیحاتی را فراهم کرد. روسیه مجبور است به اقدام آمریکا در زمینه پدافند موشکی پاسخ دهد لذا کارهای موثری در این زمینه صورت دادیم. ارتش روسیه به تقویت توانمندی هسته ای خود با در نظر گرفتن همه توافقنامه های بین المللی که مسکو آنها را امضا کرده است، ادامه خواهد داد.

پوتین افزود: روسیه به توافقنامه محدود کردن سلاح های راهبردی تهاجمی با آمریکا پایبند است. فکر نمی کنم چیز جدیدی در سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره قصد او برای تقویت توانمندی هسته ای این کشور وجود داشته باشد، ترامپ به طور مفصل در این باره در زمان تبلیغات انتخاباتی سخن گفته بود. ما سامانه پدافندی کارآمدتر از سپر موشکی آمریکا ایجاد کردیم. ما پیشرفت های زیادی در توسعه توانمندی خود برای نفوذ در سپر موشکی به دست آوردیم، اما هیچ توافقنامه ای را نقض نکردیم.

پوتین افزود: بعید نیست بعضی نیروها که در ساختار حکومت ترکیه نفوذ کرده اند، عامل سرنگون کردن بمب افکن روسی باشند. وی همچنین گفت ترور سفیر روسیه در ترکیه حمله به روابط دو کشور بود.

وی در ادامه گفت: اگر روسیه نتواند با اتحادیه اروپا به صورت کلی به توافق برسد ، روابط خود را با کشورهای این اتحادیه به صورت انفرادی توسعه خواهد داد.

رئیس جمهور روسیه افزود: اگر روسیه نتواند با اتحادیه اروپا به صورت کلی به توافق برسد ، روابط خود را با کشورهای این اتحادیه به صورت انفرادی توسعه خواهد داد.

وی گفت: از سانحه سقوط هواپیمای حامل لخ کاچینسکی رئیس جمهور فقید لهستان در خاک روسیه در سال 2010 نباید برای دامن زدن به تنش در روابط دو کشور استفاده شود.

گفتنی است سانحه هوایی سال 2010 که نزدیک سمولنسک در غرب روسیه رخ داد و در آن 96 نفر از جمله همسر کاچینسکی ، مقامات ارشد ارتش لهستان و رئیس بانک مرکزی این کشور کشته شدند، به یکی از ناراحت کننده ترین مسائل عمومی در لهستان تبدیل شده است.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: