گزارش/

سوختن سلامت مردم در دعواهای وزارت بهداشت با وزارت کار

کدخبر: 2079593

این روزها وزیر بهداشت سخت عصبانی است؛ وزیری که پیش از این همیشه جلوی دوربین و پشت تریبون آرام و با لبخند صحبت می‌کرد، حالا وقتی پشت تریبون قرار می‌گیرد دیگر لبخندی به لب ندارد و با لحنی عصبی اغلب اوقات انتقادات وارد شده از سوی هم‌صنفان خودش به طرح تحول را اینگونه پاسخ می‌دهد...

به گزارش « نسیم آنلاین »، این روزها وزیر بهداشت سخت عصبانی است؛ وزیری که پیش از این همیشه جلوی دوربین و پشت تریبون آرام و با لبخند صحبت می‌کرد، حالا وقتی پشت تریبون قرار می‌گیرد دیگر لبخندی به لب ندارد و با لحنی عصبی اغلب اوقات انتقادات وارد شده از سوی هم‌صنفان خودش به طرح تحول را اینگونه پاسخ می‌دهد:‌ «‌در جامعه پزشکی، کرم از خود درخت است، یعنی بعضی پشت‌پرده‌ها را می‌بینند دولت‌های پیشرفته دنبال پالنگی انداختن نیستند. بنده شاید مجبور شوم دفعه بعد جور دیگری صحبت کنم. جلوی غضنفرها را بگیرید. آن آقا اگر عرضه داشت یک‌بار خود را عرضه کرده و الان کنار رفته است.»‌ اظهارات وزیر درباره منتقدان طرح تحول در حالی است که برخی از اقتصاددانان نیز این طرح را زیرسؤال می‌برند.

دعواهای مسئولان با یکدیگر اگرچه در نهایت هیچ سودی به حال مردم ندارد، اما در عمل باعث رو شدن برخی پشت‌پرده‌ها می‌شود و واقعیت‌های پنهانی از ناکارآمدی هر یک از این افراد را رسانه‌ای می‌کند. ماجرای طرح تحول سلامت و به ته‌دیگ خوردن کفگیر منابع برای ادامه این طرح هم موجب درگیری جدی وزارت بهداشت و وزارت رفاه شده است. در این بین، اما دود این اختلافات جلوی دوربینی انگار تنها به چشم مردم می‌رود و قرار نیست هیچ ناظری به این اختلافات ناشی از ناکارآمدی پایان دهد.

4 میلیارد در ماه سهم کارگران برای تأمین اجتماعی

ضعف و ناکارآمدی بیمه‌ها از کسی پوشیده نیست و شاید یکی از انتقادات درست وزیر بهداشت، انتقادش به عملکرد وزارت رفاه باشد.

وزیر بهداشت در سومین نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی انتقادات تندی به وزارت رفاه داشت و گفت: 12 سال پیش سلامت مردم را دست بنگاه اقتصادی دادیم و سلامت مردم به وزارت رفاه رفت. اسم آن را گذاشتند رفاه و بنده معتقدم حیف این اسم است. این وزارت چه چیز برایش مهم است؟ برای او حقوق و سرمایه‌گذاری مهم است و بعد هم می‌گوید حقوق باید به دست کارگران و بازنشستگان برسد زیرا پزشکان وضعیت مالی خوبی دارند و این بدبختی ما شده است.

هاشمی تصریح کرد: من از پشت این تریبون اعلام می‌کنم در طول ۳۰ سال گذشته سهم درمان کارگرانی که برخی سنگشان را به سینه می‌زنند، خرج درمان آنها نشده ا‌ست. در همین یک‌سال گذشته از کارگران پول گرفتند، اما پول درمان کارگران را ندادند و به همین دلیل در حال حاضر 11 هزار میلیارد تومان هم بدهی دارند. چون سهم درمان کارگران را جای دیگر هزینه کردند. سازمان تأمین اجتماعی در ماه رقمی حدود ۴ هزار میلیارد تومان حق بیمه از بیمه‌شدگان خود می‌گیرد که حدود یک سوم آن که باید خرج درمان کارگران شود، مشخص نیست کجا می‌رود.

این اظهارات هاشمی هر چند در جای خود قابل بحث و بررسی است، اما پاسخگوی بسیاری از انتقادات وارده به طرح تحول نیست به خصوص اینکه برخی از منتقدان این طرح پزشک نیستند که «کرم از خود درخت باشد» بلکه اقتصاد‌دان هستند. به طور نمونه فرشاد مؤمنی، اقتصاد‌دان و استاد دانشگاه علامه با تشبیه طرح تحول به مسکن مهر می‌گوید: هر دو طرح در شناخت کانون اصلی بحران‌ها به ویژه برای اقشار کم‌درآمد درست و دقیق عمل کردند، اما بنیان‌های قانونی آنان با ابهام روبه‌رو بود.

وی معتقد است از یک طرف گستره و عمق این بحران افزایش نگران‌کننده‌ای پیدا کرده و از طرف دیگر شیوه مواجه‌شدن نظام تصمیم‌گیری کشور با این بحران این پتانسیل را دارد که مسئله را به یک بحران غیرقابل برگشت تبدیل کند. از نگاه این اقتصاددان اینکه شیوه‌های متعارف همکاری موردنیاز برای حل مسئله جای خودش را به منازعه‌های غیرقابل توجیه دو وزارتخانه بهداشت و رفاه داده است، بر نگرانی‌ها می‌افزاید.

احمد فیاض‌بخش هم یکی دیگر از کارشناسانی است که در پاسخ به کاهش هزینه‌های مردم با طرح تحول سلامت تأکید می‌کند: این اتفاق باعث افزایش هزینه سایر بخش‌های تأمین‌کننده خدمات درمانی مانند مالیات عمومی منابع خیریه شده است. وی همچنین در مورد آسیب‌ ناشی از افزایش کارانه‌های پزشکی می‌گوید: در حالی که برای تعیین هزینه کار پزشکی ابزار متنوعی همچون حقوق ساعتی و بودجه سالانه وجود دارد. مجریان طرح تحول سلامت در سال گذشته مرتکب اشتباه دیگری شدند و با تمرکز کارانه پزشکی این طرح به طرح پرهزینه تبدیل شد.

مردم بازیچه دعواهای زرگری

مردم اما نگرانند؛ ‌همان مردمی که همچنان نه خدمات خوبی در بیمارستان‌های دولتی می‌گیرند و نه دفترچه بیمه‌هایی که در دست دارند برایشان کارایی دارد. کارگرانی که هر ماه 23 درصد از حقوقشان را بابت داشتن این دفترچه‌ها و به امید پس‌انداز برای آینده پیشکش بیمه می‌کنند و سلامتشان بازیچه ناکارآمدی وزرایی شده که هر بار یکی توپ را در زمین دیگری می‌اندازد.

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظر: