گزارش «نسیم آنلاین»: معیار پرداخت حق بیمه به رسانه‌ها چیست؟

تبعیض آشکار معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در پرداخت یارانه بیمه به رسانه‌ها!

کدخبر: 2079607

تخصیص یارانه بیمه مطبوعات و رسانه ها از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فاقد هر گونه شفافیت لازم است. هنوز از چرایی این تفاوت واریزی یارانه بیمه از ناحیه معاونت مطبوعاتی اطلاع روشنی در دست نیست.

نتایج یافته های خبرنگار «نسیم آنلاین» نشان میدهد که تخصیص یارانه بیمه مطبوعات و رسانه ها از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فاقد هر گونه شفافیت لازم است.

مطابق ماده ۴۶ قانون مطبوعات، صاحبان امتیاز و مدیران مسئول مکلف هستند که کارکنان خود را بیمه کرده که بر همین اساس و با هدف حفظ استقلال حرفه‌ای خبرنگاران و افزایش امنیت شغلی آنها، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، یارانه بیمه رسانه‌ها را بر اساس فیش واریزی رسانه‌ها به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کند.

این اواخر، جزییات فهرست یارانه بیمه فصل بهار ۹۴ روزنامه‌ها، نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری که برای بیش از پنج هزار روزنامه‌نگار و فعال مطبوعاتی با رقمی بالغ بر 7 میلیارد تومان واریز شده، منتشر شده است.

در این بررسی، مشخص شده که رسانه های همسو با سیاست های دولت از جمله روزنامه سراسری شهروند با تعداد 80 خبرنگار، 272 میلیون ریال، روزنامه سراسری صمت با 37 خبرنگار و 64 غیر خبرنگار یک میلیارد و 51 میلیون ریال، روزنامه دنیای جوانان با 13 خبرنگار و 9 غیرخبرنگار 562 میلیون ریال یارانه بیمه مطبوعات دریافت داشته اند.

حال آنکه « نسیم آنلاین» با 43 غیرخبرنگار 49 میلیون و 123 هزار ریال و تسنیم با 118 خبرنگار و 62 غیرخبرنگار 900 میلیون ریال یارانه بیمه مطبوعات دریافت داشته اند.

هنوز از چرایی این تفاوت واریزی یارانه بیمه از ناحیه معاونت مطبوعاتی اطلاع روشنی در دست نیست.

گفته می شود ، این یارانه پرداختی برای بیمه بیش از ۵ هزار روزنامه نگار و فعال مطبوعاتی است که طبق لیست واریزی رسانه‌ها به سازمان تامین اجتماعی در 95 و ارائه آن به اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، محاسبه و پرداخت شده است.

از قرار معلوم، معاونت مطبوعاتی در بسته حمایتی سال 95، «نصاب تعداد خبرنگاران» برای پرداخت یارانه بیمه به رسانه‌ها را کاهش داده تا شاید رسانه‌های بیشتری مشمول دریافت این یارانه شوند و همچنین خبرنگاران بیشتری توسط رسانه‌ها، تحت پوشش بیمه ای قرار بگیرند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای سیاست‌های دولت یازدهم در حمایت از خبرنگاران و پوشش بیمه‌ای آنها،یارانه بیمه برای رسانه‌هایی که همکاران خود را بیمه می‌کنند، در نظر گرفته که از نیمه دوم سال ۹۲ در پنج نوبت ۶ ماه دوم سال ۹۲، شش ماهه اول سال ۹۳، فصل پاییز ۹۳، فصل زمستان ۹۳ و فصل بهار ۹۴ پرداخت و فهرست آن نیز در جهت شفاف سازی، منتشر شده است.

ارسال نظر: