آمار حیرت‌آور رشد اقتصادی بین دولتی‌ها هم خریدار ندارد!

وزارت صنعت آمار رشد ۷.۴ درصدی رئیس جمهور و بانک مرکزی را رد کرد/ ۱۶ کالای صنعتی و معدنی با افت تولید مواجه شد

کدخبر: 2079643

بر خلاف ادعای رئیس جمهور و بانک مرکزی آمار بیانگر آن است که در ۶ ماهه ابتدای امسال ۱۶ کالای صنعتی و معدنی با افت تولید و پوشاک با رشد واردات روبرو بوده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، براساس آمار ۶ ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ۴۴ کالای منتخب صنعتی و معدنی، ۲۸ کالا با رشد میزان تولید در بازه شش ماهه ابتدای سال ۱۳۹۵ نسبت به ۶ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۴ همراه بوده و ۱۶ کالا افت تولید را در بازه شش ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۵ نسبت به شش ماهه نخست سال ۱۳۹۴ تجربه کرده اند.

سه کالا بابیشترین رشد تولید در نیمه نخست سال ۹۵ به ترتیب دوده الیاف و تاپس پلی استر و کمباین با رشد های ۴۵.۹ درصد، ۲۸.۷ درصد و ۲۴.۶ درصد بوده اند.

سه کالا با بیشترین افت تولید در نیمه نخست سال ۹۵ نیز به ترتیب DMT ، کاشی و سرامیک و نخ پلی استر با درصد های افت ۹۶.۳ درصد، ۲۸.۳ درصد و ۲۵.۲ درصد بوده اند.

در نیمه نخست سال ۱۳۹۵ نیمی از ۱۶ کالایی که با افت تولید همراه بودند را محصولات معدنی تشکیل داده اند.

صادرات و واردات صنعتی و معدنی

با توجه به آمار ۶ ماهه نخست وزارت صنعت، از ۳۰ گروه فعالیت بخش صنعت و معدن به تفکیک کد آیسیک، ۹ گروه کالایی با افت ارزش صادرات همراه بوده و ۱۴ گروه کالایی کاهش ارزش واردات را تجربه کرده اند.

در نیمه نخست امسال ازبین ۳۰ گروه فعالیت بخش صنعت و معدن، بیشترین ارزش صادرات را به ترتیب سه گروه کالایی ساخت کک، فرآورده های حاصل از تصفیه نفت و سوخت های هسته ای، ساخت مواد و محصولات شیمیایی و میعانات گازی به خود اختصاص داده اند و سه گروه کالایی ساخت ماشین آلات و تجهیزات طبقه بندی نشده در جای دیگر، ساخت مواد و محصولات شیمیایی، و سخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر به ترتیب بیشترین ارزش واردات را در این دوره داشته اند.

در نیمه نخست سال ۹۵، بیشترین رشد صادرات به گروه کالایی ساخت ماشین آلات دفتری و حسابدار با رشد صادرات ۳۰۰ درصدی نسبت به نیمه نخست سال ۹۴ و بیشترین رشد واردات هم به ساخت پوشاک، عمل آوردن و رنگ کردن پوست با رشد واردات ۴۸۴ درصدی نسبت به نیمه نخست سال ۹۴ اختصاص داشته است.

رشد ۴۷.۱ درصدی واردات فرش و صنایع دستی

با بررسی ترکیب ارزش صادرات و واردات به تفکیک بخش های اصلی، می توان گفت بیشترین ارزش واردات کشور به بخش صنعت و پتروشیمی با واردات نزدیک به ۱۷ میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار(سهم ۸۶ درصدی) اختصاص داشته است، این بخش در صادرات نیز سهمی حدود ۷۴.۴ درصدی را از آن خود کرده است.

در نیمه نخست امسال کمترین ارزش صادرات و واردات در بین بخش های مختلف به بخش خدمات مربوط بوده بطوری که سهم این بخش از صادرات و واردات بسیار ناچیز و حدود صفر است.

در بین بخش های مختلف وارداتی، بیشترین رشد ارزش واردات به بخش فرش وصنایع دستی اختصاص داشته است. رشد ارزش واردات این بخش در نیمه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته معادل ۴۷.۱ درصدبوده است. بیشترین افت ارزش واردات نیز مختص بخش معدن بوده است.

در بخش های مختلف صادراتی بیشترین رشد ارزش صادرات به بخش معدن با رشد ۵۰ درصدی اختصاص داشته و کمترین رشد ارزش صادرات را نیز میعانات گازی با رشد منفی ۱۳.۲ درصدی داشته است.

افزایش ۱۶.۴ درصدی واردات کالاهای مصرفی

‌با بررسی میزان صادرات و واردات نیمه نخست امسال، به تفکیک نوع کالا، بیشترین سهم از ارزش صادرات را اقلام واسطه ای و کمترین سهم را اقلام سرمایه ای داشته است. سهم اقلام واسطه ای از صادرات نیمه نخست امسال معادل ۸۰.۶ درصد و سهم اقلام سرمایه ای ۱.۲۵ درصد بوده است.

بیشترین سهم از ارزش واردات در نیمه نخست امسال را نیز اقلام واسطه ای به خود اختصاص داده است و اقلام مصرفی و سرمایه ای تقریبا سهم مشابهی از ارزش واردات را به خود نسبت داده اند. سهم اقلام واسطه ای مصرفی و سرمایه ای از ارزش واردات به ترتیب ۵۷ درصد، ۲۰ درصد و ۲۱ درصد بوده است.

در نیمه نخست امسال صادرات اقلام واسطه ای رشد ۵.۵ درصدی نسبت به به دوره مشابه سال قبل داشته اما واردات این اقلام با افت مواجه شده است، اتفاقی که نشانه های خوبی از وضعیت صنعت در آینده را به همراه ندارد.

در عین حال در نیمه نخست امسال واردات اقلام مصرفی رشد ارزشی ۱۶.۴ درصدی و صادرات این اقلام رشد ۸.۸ درصدی را رقم زده است. در ارتباط با اقلام سرمایه ای نیز اگر چه در ۶ ماهه ابتدای امسال واردات این نوع کالاها با رشد نزدیک به ۳ درصد همراه بوده اما صادرات آن افت حدود ۱۳ درصدی را تجربه کرده است.

ارسال نظر: